۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵
کد خبر: ۶۲۳۱۴۴
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

حوزویان مقوله‌های فرهنگی را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنند

حوزویان مقوله‌های فرهنگی را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنند
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: باید روحانیان و حوزویان مسائل و مقولات فرهنگی را به گفتمان غالب جامعه تبدیل کنند تا اهداف فرهنگی محقق شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، امروز در جمع روحانیان استان، بر گفتمان سازی در موضوعات فرهنگی تأکید و اظهار کرد: مسئله گفتمان و گفتمان سازی بسیار مهم است؛ ازاین‌رو مسائل و جریان‌های فرهنگی باید بر محور یک مقوله فرهنگی شکل گیرد.

وی افزود: اگر حرکت و برنامه‌ای محور و مقوله فرهنگی نداشته باشد آن مسئله فرهنگی به‌درستی شکل نمی‌گیرد؛ بر این اساس اگر بخواهیم مقولات فرهنگی به‌صورت گفتمان دربیاید باید محور داشته باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی اضافه کرد: به عنوان مثال گفتمان انقلاب اسلامی و همه بحث‌هایی که بر محور ارتباط با این انقلاب شکل می‌گیرد بر روی این محور می‌چرخند؛ ازاین‌رو مسائلی مانند تقابل نظام با آمریکا، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، فرهنگ و اقتصاد انقلاب درواقع زیرمجموعه گفتمان انقلاب اسلامی هستند.

وی با بیان اینکه اگر یک مقوله را به‌عنوان گفتمان جامعه دربیاوریم آن مقوله و هدف محقق می‌شود، خاطرنشان کرد: بر این اساس باید مسائل فرهنگی مقولات روزانه مردم شده تا به گفتمان تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی بیان کرد: یکی از ویژگی‌های گفتمان این است که فضا را اشغال کرده و به چیز دیگری اجازه نمی‌دهد ورود کند؛ یعنی گفتمان موجی است که بر روی همه مسائل سوار می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی با بیان اینکه گفتمان همه جریان‌ها را زیرمجموعه خود قرار داده و چتری بر روی همه این‌ها می‌شود، اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های گفتمان این است که جریان ساز بوده و جریان می‌سازد.

وی خاطرنشان کرد: وقتی جریان سازی صورت گرفته باشد، شما در یک فضای مناسب نیاز به زحمت زیادی ندارید؛ زیرا فضا به پیش رفتن کار کمک زیادی می‌کند، درواقع یکی از آثار گفتمان سازی، فضاسازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین تقوی اظهار کرد: اگر فضا آماده نباشد هر چه فریاد بزنید ممکن است بر روی تعداد اندکی تأثیر بگذارد اما بر روی جامعه اثر نمی‌گذارد./9314/پ210/ب1

هادی رحیمی
ارسال نظرات