۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۵
کد خبر: ۶۲۳۱۸۰
عامری در نشست خبری مطرح کرد؛

هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان برگزار می‌شود

هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان برگزار می‌شود
رییس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس از برگزاری هفتمین دوره کنگره سراسری ادبیات پایداری در روز چهارشنبه هفدهم مهر ماه در کرمان خبر داد.
به گزارش خبرگزاری رسا، نشست خبری هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری، صبح امروز با حضور سردار سرتیپ پاسدار داود عامری، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس، سرهنگ مهدی فاطمی، معاون ادبیات و انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، محمدصادق بصیری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان و سرهنگ محمدمهدی ابوالحسنی، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان برگزار شد.

قدم‌های موثر سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس

سرهنگ فاطمی در ابتدای این نشست وجود دانشکده‌های ادبیات پایداری در ۳۱ استان کشور را عاملی برای خروجی موفق در ادبیات دفاع مقدس دانست و اظهار داشت: همسو بودن فعالیت‌های ۳۱ دانشگاه در سراسر کشور باعث می‌شود تا خروجی مناسبی را در زمینه ادبیات مقاومت و دفاع مقدس داشته باشیم.

وی گفت: سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس به عنوان سیاست‌گذار جریان ادبیات پایداری کشور تا به امروز در زمینه ادبیات پایداری قدم‌های موثری را برداشته است.

معتقدیم ادبیات دفاع مقدس شایسته جهانی شده است
 
هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان برگزار می‌شود

در ادامه این نشست خبری سردار داود عامری، رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ضمن تسلیت ایام محرم و صفر و آرزوی بهره‌مندی از ایام اربعین اظهار داشت: این جلسه کنفرانس خبری کنگره ملی ادبیات پایداری است. استان کرمان امروز به همت مردان بزرگ خود، تبدیل به پایگاه بزرگ و مهمی برای ادبیات پایداری و دفاع مقدس کشور شده است.

وی در ادامه به تشریح نوع نگرش این کنگره پرداخت و اظهار داشت: برای داشتن یک ادبیات فاخر، محتاج دست‌مایه‌های بزرگ برای رونق‌بخشی و ایجاد موتور محرک برای حوزه ادبیات کشور هستیم. همانطور که در سده‌های گذشته یک کتاب به نام شاهنامه توانست جریان بزرگ برای ادبیات پایداری کشور بلکه جهش و حرکت و اساساً احیا کننده ادبیات فارسی در کشور ما ایران باشد. امروز ما معتقدیم که ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری می‌تواند نماینده بزرگ و پر افتخاری برای ادبیات کشور باشد؛ نه تنها برای تولید آثار فاخر و ایجاد محیط فرهنگی تأثیرگذار در سطح ملی، بلکه می‌تواند نمایندگی بزرگی از ادبیات کشور ما در سطح جهان باشد.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تاکید کرد: ما معتقدیم که ادبیات دفاع مقدس امروز این شایستگی را دارد که جهانی شود و گام در عرصه ادبیات تطبیقی و تبادلی جهان بگذارد و و بتواند تأثیر زیادی در حوزه ادبیات جهان داشته باشد. معتقدیم ارزش‌های بزرگ و نوینی که به لحاظ انسانی در دفاع مقدس پدید آمده و در ادبیات دفاع مقدس ما امروز به قلم نویسندگان بازنمایی می‌شود این ظرفیت و امکان را دارد.

عامری به بیاناتی از رهبر معظم انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: حضرت آقا می‌فرمایند «اگر ما بخواهیم عقاید، نظرات و فرهنگ خودمان را به نسل بعدی منتقل کنیم به قلم و ادبیات فاخر نیازمندیم». معنای سخنان ایشان این است که امروز ادبیات دفاع مقدس بسترساز فکر، اندیشه و فرهنگ دفاع مقدس است و کریدوری برای انتقال این فرهنگ به نسل آینده خواهد شد.

وی بر لزوم ایجاد زیرساخت‌های فرهنگ و هنر در کشور اشاره کرد و افزود: امروز هرآن چیزی که در حوزه‌های هنری و بازتولید‌های دیگر این کشور را مشاهده می‌کنیم تا زیرساختی از اندیشه، فکر و قلم نداشته باشد، امکان ظهور پیدا نخواهد کرد؛ لذا اگر ما می‌خواهیم فرهنگی متعالی داشته باشیم باید ادبیات غنی‌تر را پایه‌ریزی کنیم و از این جهت است که ما کنگره‌های علمی در زمینه ادبیات پایداری را کاری بزرگ می‌دانیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس تصریح کرد: سال‌هاست که به همت دوستان عزیز ما در دانشگاه شهید باهنر کرمان، انجمنی تاسیس شده که تلاش می‌کند تا به ادبیات دفاع مقدس در کشور کمک کند و در این زمینه کار‌های علمی و پژوهشی بسیار خوبی را رقم زده‌اند. ما به همت دوستان در استان کرمان و همکاری ۳۱ استان دیگر کشور، انشالله تا پایان سال با همکاری وزارت علوم غریب به ۴۰ گروه ادبیات پایداری در دانشگاه‌های ادبیات کشور را تاسیس خواهیم کرد.

عامری عنوان کرد: گام‌های اولیه برای تاسیس انجمن فرهنگی دفاع مقدس صورت گرفته است تا یک کار بزرگ برای حرکت در حوزه ادبیات پایداری اتفاق بیفتد. هم‌افزایی بین ۴۰ مرکز علمی و پژوهشی برای رونق‌بخشی به ادبیات پایداری می‌تواند گام بسیار مهمی باشد. ما برای اینکه بتوانیم ادبیات دفاع مقدس و ادبیات پایداری را به سطح تعالی آن برسانیم محتاجیم که فضایی ایجاد کنیم تا نسل جدید وارد میدان شوند.

وی خاطرنشان کرد: امروز برای داشتن قلم‎های قوی و قدرتمند برای انتقال این مفاهیم محتاج گرفتن همکاری از مراکز علمی پژوهشی معتبر در داخل و خارج کشور هستیم. امروز ادبیات پایداری مشتاقان زیادی خارج از مرز‌ها دارد و اگر ما به خوبی بتوانیم این ادبیات فاخر را به خارج از کشور منتقل کنیم، مطمئن باشید که ما مخاطبین فراوانی را در جهان پیدا خواهیم کرد. امسال کنگره ادبیات پایداری با همکاری دانشگاه شهید باهنر کرمان و اداره کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در کرمان و با همکاری تمام مراکز فرهنگی استان کرمان و کشور به میزبانی استان کرمان برگزار می‌شود.
 
عامری افزود: همه مسئولان استان کرمان و به‌خصوص دوستان ما در انجمن ادبیات پایداری استان کرمان تلاش فراوانی کردند که از آن‌ها به خاطر اعتبار و نگاه خوبشان در استان کرمان تشکر می‌کنیم. دانشگاه‌ها و گروه‌های مختلف کشور به این جمع می‌پیوندند و انشاالله دبیرخانه این کنگره در کرمان خواهد ماند، اما ممکن است میزبانی این کنگره به استان‌های دیگر نیز منتقل شود. استان‎های خراسان و گیلان برای دوره بعدی این کنگره اعلام آمادگی کرده‌اند؛ بعد از هفدهم مهر که این دوره کنگره برگزار خواهد شد، آغازین روز‌های کاری برای برگزاری کنگره بعدی خواهد بود که امیدواریم بتوانیم گام‌های بزرگی را برداریم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس ادامه داد: این حرکت موفق نخواهد شد مگر اینکه رسانه‌های گروهی این جریان فرهنگی و ادبی را همراهی و کمک کنند. امروز تاثیر افکار عمومی و ساخت فرهنگ، موضوع بسیار کلیدی و حائز اهمیت است.

سردار عامری عنوان کرد: وقت عمده این کنگره به ارائه مقالات علمی توسط دانشمندان، اساتید، نویسندگان و محققین اختصاص خواهد داشت. درخصوص اهمیت ادبیات طتبیقی تذکر این نکته مهم است که مقام معظم رهبری سال گذشته در نشستی که با پیشکسوتان دفاع مقدس داشتند اشاره فرمودند که ادبیات دفاع مقدس این ظرفیت را دارد که به خارج از مرز‌ها برود و حتی عبارت صد برابری را مطلبه فرمدند. یعنی اینکه ما باید به لحاظ کمی و کیفی تلاش کنیم توسعه جدی رقم بخورد.

وی گفت: امروز ما برای اینکه بتوانیم ادبیات را به خارج از مرز‌های ایران منتقل کنیم نیازمند مطالعه تطبیقی و شناخت این حوزه ادبیات با آثار ادبی سایر کشور‌ها هستیم. اساساً بدون شناخت حوزه ادب و نگاه قلم در کشور‌های دیگر، آثار ما در سایر کشور‌ها خواننده پیدا نخواهد کرد. به همین جهت است که سال‌هاست آثاری از کشورمان ترجمه می‌شود و در بیرون از کشور مورد استقبال جدی قرار نمی‌گیرد. اما هر کدام از آثار داخل کشور اگر با نگاه علمی دقیق ترجمه شود و به صورت منطقی خارج از کشور عرضه شود مورد استفاده قرار گرفته است. ما برای اینکه این مسیر جریان علمی دقیقی داشته باشد و ما را مجهز به دانش برای ارتباط با مخاطبان خارج از ایران کند، محتاج به مطالعه تطبیقی بودیم.

رئیس سازمان ادبیات و تاریخ دفاع مقدس با اشاره به مرز‌های فرهنگی ایران با سایر کشور‌های اسلامی تاکید کرد: امروزه مرز‌های فرهنگی ما بیشتر از مرز‌های جغرافیایی است و لذا یک مقاله در این زمینه یک گام به سمت جهانی شدن ادبیات پایداری است که برای ما یک دست‌آورد فوق‌العاده است.

رویکرد کنگره ادبیات پایداری، ادبیات تطبیقی است
 
هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان برگزار می‌شود

در ادامه این نشست محمد صادق بصیری، استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه شهید باهنر کرمان به تشریح تاریخچه و محصولات این کنگره علمی پرداخت و اظهار داشت: جمعی از فعالین ادبی استان کرمان در سال ۱۳۸۳ لزوم نگاه علمی به آثار ادبی دفاع مقدس را تشخیص دادند و با حمایت اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان، انجمن ادبی دفاع مقدس را بنیان نهادند و این شجره طیبه به تدریج ثمرات شیرینی را درپی داشت.

وی افزود: بحث جانمایی رشته ادبیات پایداری در دانشگاه مطرح شد که مورد دقت شورای علمی دانشگاه کرمان قرار گرفت و مقرر شد این رشته در مقطع کارشناسی ارشد اعمال شود و همچنین گروه متخصصی برای احصا سرفصل‌های این درس گردهم آمدند که در کشور بی سابقه بود. در گام سوم برای اینکه نظر بسیاری از صاحبنظران کشور را داشته باشیم طرح برگزاری کنگره ملی ادبیات پایداری را مطرح و به تصویب انجمن رساندیم و اولین دوره کنگره در اسفند ۱۳۸۹ در کرمان برگزار شد.

این استاد دانشگاه به برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در دانشگاه اشاره کرد و افزود: این کرسی‌ها با موضوع مبانی ادبیات پایداری بودن است. نظریه‌های ادبیات پایداری را برای اولین بار تحت عنوان «تعریف ادبیات پایداری» در کرسی نظریه‌پردازی مطرح کردیم؛ با این تعریف که ادبیات پایداری، ادبیات متعهد و ملتزم است که از طرف مردم و پیشروان فکری جامعه در برابر آنچه که حیات مادی و معنوی آن‌ها را تهدید می‌کند، ایجاد می‌شود. این تعریف در کرسی‌های دیگر تکمیل شد و در کتابی تحت عنوان «سیر تحریری ادبیات پایداری» به عنوان یک تعریف ثبت شد.

بصیری گفت: پیشنهاد راه‌اندازی مجله علمی پژوهشی ادبیات پایداری یکی دیگر از اتفاقات این حوزه بود که با پیگیری مجدانه انجام شد و وزارت علوم مجوز انتشار آن را داد و اولین شماره آن توسط دانشگاه شهید باهنر در سال ۱۳۸۸ منتشر شد. این مجله علمی با هیئت تحریریه قوی تاکنون به صورت دو فصلنامه توانسته ۱۹ شماره منتشر کند که منبع و مأخذ بسیاری از فعالیت‌های ادبی و به ویژه کلاس‌های درسی شده است.

وی به راه‌اندازی کتابخانه تخصصی دفاع مقدس در کتابخانه ملی کرمان و دانشگاه شهید باهنر کرمان اشاره کرد و گفت: زمینه‌های فراهم شده تا در آینده قطب علمی ادبیات پایداری کشور در استان کرمان راه‌اندازی شود و دوره دکترا را پیرو این فعالیت‌های علمی داشته باشیم.

این استاد دانشگاه درخصوص هفتمین دوره کنگره سراسری ادبیات پایداری گفت: این کنگره ۱۷ مهر۱۳۹۸ در کرمان برگزار خواهد شد. رویکرد تخصصی این کنگره ادبیات تطبیقی است؛ یعنی در این کنگره زمینه برای مقایسه ادبیات پایداری ایران با سایر کشور‌ها فراهم شده که ۵۰ مقاله رسیده و ۱۵ مقاله از این تعداد ارائه خواهد شد و نهایتاً ۲۵ مقاله در نامه‌پایداری منتشر خواهد شد.

کنگره‌های ادبیات پایداری همواره در سطح ملی و بین‌المللی بوده است
 
هفتمین کنگره سراسری ادبیات پایداری در کرمان برگزار می‌شود
سرهنگ محمد مهدی ابوالحسنی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان در ادامه این نشست گفت: برگزاری شش دوره کنگره ادبیات پایداری همواره به‌صورت ملی و بین‌المللی بوده است چرا که آثاری از کشور‌های مختلف در آن ارائه شده است، اما این اتفاق به دلیل عدم برگزاری در تهران، مورد توجه رسانه‌ها قرار نداشته است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان کرمان عنوان کرد: استان کرمان روزه چهارشنبه ۱۷ مهر میزبان هفتمین دوره کنگره سراسری ادبیات پایداری خواهد بود لذا از همه اندیشمندان دعوت به عمل می‌آوریم که در این اتفاق مهم فرهنگی حضور داشته باشند. بیش از ۴۰ دانشگاه کشور مقالاتی را به دبیرخانه این کنگره ارسال کرده‌اند که امیدواریم باعث حرکتی علمی و فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ دفاع مقدس باشیم.

وی گفت: طی شش دوره گذشته حدود هزار مقاله به کنگره رسیده است که توانسته زیرساخت‌های علمی و پژوهشی بسیار ارزشمندی را رقم بزند. همگی وظیفه دارند این حرکت علمی را که در آغاز این حرکت‌های علمی درخصوص ادبیات پایداری و دفاع مقدس بوده و رونق بیشتری پیدا کند چرا که این مسئله از مطالبات بحق مقام معظم رهبری است./۹۶۹/ ۳۰۳/م
 
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات