۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۱
کد خبر: ۶۲۳۱۹۹
کارشناس لبنانی:

بازی دو سویه آمریکا؛ ترک ها یا کُردها کدام قربانی خواهند شد؟

بازی دو سویه آمریکا؛ ترک ها یا کُردها کدام قربانی خواهند شد؟
همزمان با تهدیدهای رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه مبنی بر حمله به شرق فرات در سوریه، این سوال مطرح است که در صورت عملی شدن این تهدیدها، آمریکا چه موضعی خواهد گرفت؟

به گزارش خبرگزاری رسا، چنانچه ترکیه، شمال سوریه و کُردها را هدف حمله قرار دهد، آیا آمریکا به حمایت از کُردها اقدام خواهد کرد یا به منظور خلاص شدن از آنان، با آنکارا معامله می کند.

سرکیس ابوزید کارشناس و تحلیلگر لبنانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در این خصوص گفت: آمریکا همچنان در تلاش برای بازی منافقانه است، به این معنی که از یک سو به دنبال جلب رضایت ترکیه در خصوص ایجاد منطقه امن در شمال سوریه و نیز مسائل دیگر است و در عین حال همچنان ائتلاف با کُردها را حفظ کرده و حامی آنان است.

وی تاکید کرد: در هر حال روشن است که آمریکا نه اصول ثابتی دارد، نه به اخلاق پایبند است، بلکه آماده است چنانچه لازم شود با ترک ها معامله کرده و از کُردها خلاص شود و آنان را قربانی کند و در عین حال امکان دارد به منظور مهار کردن مواضع ترک ها به حمایت از کُردها ادامه دهد، بنابراین هر احتمالی ممکن است.

آمریکا برای به کرسی نشاندن دیدگاههای خود، هیچ مانعی در معامله با یکی از طرفین یعنی کُردها و ترک ها نمی بیند و آماده است یکی از این دو را قربانی کند.به عبارت دیگر آمریکا تلاش خواهد کرد به منظور به کرسی نشاندن دیدگاههای خود و یا فراهم کردن مقدمات حل و فصل مسایل با روسیه در خصوص مرحله بعد در سوریه، بازی را با ترک ها و کُردها حفظ کند و در عین حال هیچ مانعی نمی بیند که کُردها و یا ترک ها را به منظور جلوگیری از نفوذ هر یک از آنان، قربانی کند.

ابوزید افزود: با این توضیحات روشن است که کُردها اکنون در تنگنا قرار دارند، زیرا از یک سو در معرض حمله قریب الوقوع ترکیه هستند و از سوی دیگر ممکن است آمریکا با ترکیه معامله کند که این یعنی خلاص شدن از کُردها.

بنابراین مرحله کنونی به دلیل احتمال اقدام نظامی میدانی از سوی ترکیه و یا حل و فصل پنهانی و مخفیانه بین آنکارا و واشنگتن آبستن خطراتی برای کُردها است.

ابوزید در ادامه این گفت و گو اضافه کرد: اردوغان همچنان در سرگردانی و لحظه شماری به سر می برد، به این معنی که از یک سو با روسیه همراه شده و با آن ائتلاف می کند و از سوی دیگر در تلاش برای تقویت روابط با آمریکا و دستیابی به تفاهمات با آن به ویژه در خصوص سوریه است.

وی گفت: در مورد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه نیز روشن است که ترکیه خواسته مبهمی دارد، زیرا از یک سو در بیانیه ای که به همراه ایران و روسیه صادر کرد، بر حفظ تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و از سوی دیگر به آمریکا اعلام کرده که در صدد ایجاد منطقه امن در شمال سوریه است.

ابوزید افزود: ترکیه اکنون در تلاش برای تهدید کُردها است تا آنان را از منطقه امن مورد نظر خود دور کند و به این ترتیب عملا بتواند یک نوار امنیتی حتی بدون مشروعیت قانونی ایجاد کند.

چه بسا ترکیه از طریق تهدید به جنگ در ساعت ها و یا روزهای آینده گام هایی در این راستا اتخاذ کند تا واشنگتن را در تنگنا قرار دهد، حال آنکه آمریکا هم به دنبال حفظ ائتلاف با کُردها است و هم در تلاش برای خودداری از تحریک ترکیه است، از همین رو آنکارا با درک این موضوع در تلاش برای سوق دادن کاخ سفید به تامین پوشش لازم برای ایجاد منطقه امن و از بین بردن ائتلاف آمریکایی - کُردی است.

به هر حال نتیجه هرچه که باشد با پیگیری مواضع آمریکا می توان گفت که واشنگتن به هیچ وجه خود را نه علیه ترکیه و نه دولت سوریه گرفتار جنگ نخواهد کرد و یک سرباز خود را به خاطر کُردها فدا نخواهد کرد، بلکه با استفاده از دیگران می جنگد.

با در نظر گرفتن  تمام این تحولات باید منتظر رخدادهای ناگهانی و غیرنتظره بود، زیرا نوعی مسابقه برای اقدام نظامی قریب الوقوع و حل و فصل پنهانی مسایل در شمال سوریه در جریان است.

 

سوریه وارد جنگ بین دشمنانش نخواهد شد

ابوزید گفت: در این میان دولت سوریه نیز نظاره گر این روند و نتیجه آن خواهد بود؛ روندی که در آن شاهد درگیری و کشمکش بین دشمنان خود یعنی کُردها ، ترکها و آمریکاییها خواهد بود. پیش بینی نمی شود دولت دمشق وارد جنگی  شود که اهداف و نتایج آن را نمی داند.

نکته دیگر اینکه آمریکا در مورد تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه که چارچوب حل و فصل داخلی در این کشور را رقم خواهد زد، در کنار کُردها به عنوان اینکه در جریان سوریه نقش داشته باشند، قرار نگرفت و این به معنی تنها گذاشتن کُردها در مرحله بعد است.

ابوزید با تاکید بر اینکه سوریه در جنگ بین دشمنان خود دخالت نخواهد کرد، گفت: برخی خبرها حاکی از این است که نوعی ابتکار عمل بین کُردها و دولت سوریه در جریان است یا برخی طرف ها کُردها را به گفت و گوی جدی با دولت دمشق تشویق می کنند تا دولت آنان را از جنگ ترکیه نجات دهد و برون رفتی برایشان ایجاد کند.

اما اینکه آیا کُردها به منظور رهایی از تهدیدهای نظامی ترکیه با دولت سوریه وارد گفت و گوی جدی خواهند شد یا خیر، باید منتظر ماند و دید در روزهای آینده چه خواهد شد.

ارسال نظرات