۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۵
کد خبر: ۶۲۳۲۱۷
عضو هیات علمی دانشگاه تهران:

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند و نقشه راه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

بیانیه گام دوم انقلاب یک سند و نقشه راه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است
صدرا با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب یک سند و نقشه راه برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، گفت: مهمترین راهبرد در این بیانیه الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علیرضا صدرا عضو هیات علمی دانشگاه تهران، امروز در نشست «تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب، با محوریت معنویت و انقلاب اسلامی» که در محل خبرگزاری ایکنا برگزار شد، گفت: اعلامیه دانستن بیانیه گام دوم یک اشتباه محض است.

وی بیانیه گام دوم را یک سند و نقشه راه بیان کرد و ادامه داد: بیانیه گام دوم یک نقشه راه برای راهبرد ۵۰ ساله انقلاب است بر این اساس این سند باید به مجلس رفته سپس توسط دولت اجرایی شود.

صدرا با تاکید بر اینکه بیانیه گام دوم نیازمند تفسیر و تحلیل نیست بلکه اقدام لازم است، ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب به اندازه کافی درخصوص محورهای بیانیه توضیح داده اند و تحقق این بیانیه نیازمند بسیج عمومی است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: چنین جلساتی که بر محور گفتمان سازی استوار است خروجی آن باید اجرا باشد و با اجتناب از ورود به جزئیات و مباحث تکراری به عملیاتی شدن بیانیه گام دوم توجه شود.

وی از چهل ساله اول انقلاب به عنوان جهاد اصغر یاد کرد و ادامه داد: جهاد اصغر زمینه ساز جهاد اکبر است؛ جهاد اصغر نظام سازی بود و زمینه را آماده کرد تا با رفع موانع عوامل و نیروها رشد کنند.

صدرا افزود: امروز ایران در حال ساخت تمدن خودش است و دنیا به تمدن سازی ایران اذعان دارد بنابراین پایگاه نظم نوین جهانی در اینجا شکل می گیرد همانگونه که تمدن‌های بزرگ و ادیان بزرگ در همین منطقه شکل گرفتند.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تمدن ایران در حال احیا شدن است، ابراز کرد: یک اندیشمند خارجی می گوید تمدن سازی در ایران با احیای معنویت در حال انجام است، زمانی ایران با قدرت نظامی داریوش خودش را به مدیترانه رساند و امروز با قدرت ولایت فقیه در حال پیش روی است.

وی ایجاد تمدن نوین اسلامی را یکی از چشم اندازهای بیانیه گام دوم دانست و گفت: در ایجاد تمدن نوین اسلامی ما با چالش دولت سازی روبرو هستیم و این با دولت سازی کارآمد محقق می شود در ساختار کنونی ما شاهد فقدان کارآمدی هستیم.

صدرا با بیان اینکه در تحقق بیانیه گام دوم نخستین وظیفه ما دولت‌سازی و کارآمدسازی است، ابراز کرد: مهمترین راهبرد در این سند، الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت است زیرا تا خودمان نتوانیم پیشرفت کنیم نخواهیم توانست تمدن سازی داشته باشیم.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در الگوی پیشرفت سه محور اقتصاد، فرهنگ و سیاست مورد توجه است، اظهار داشت: در الگوی توسعه غرب نیز این سه محور وجود دارد اما تفاوت آن مربوط به ترتیب آنها می شود.

وی ادامه داد: برای مثال در راهبرد رهبری علت غایی و فاعلی توسعه اقتصادی نیست در حالی که در غرب اقتصاد علت غایی است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات