۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸
کد خبر: ۶۲۳۲۴۸
موسس مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه:

اخلاق و تهذیب هویت اصلی حوزه و طلبه است

اخلاق و تهذیب هویت اصلی حوزه و طلبه است
موسس مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) تهران با تاکید بر اینکه اساتید طلاب را پژوهشگر تربیت کنند، گفت: اخلاق و تهذیب هویت اصلی حوزه و طلبه است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام جازاری معمویی موسس مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) تهران، امروز در نشست هم اندیشی که با حضور اساتید این مدرسه در همین محل برگزار شد، گفت: از رسالت های مهم حوزه علمیه تربیت طلاب تحلیل گر و نقدپذیر است، همچنین حوزه های علمیه باید از نقد طلاب استقبال کرده و در راستای رفع مشکلات و کاستی ها تلاش کنند.

وی دلیل شکل گیری گروه تکفیری داعش و جریان های باطل تعصبی را نتیجه عدم فهم تحلیلی برخی افراد بیان کرد و ادامه داد: اعضای بسیاری از این جریان های باطل از تحصیلات بالا برخوردارند و بعضا دانش آموختگان مدارس علمیه هستند.

موسس مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) تهران با تاکید بر اینکه طلاب باید بتوانند وقایع مختلف را به درستی تحلیل و مورد بررسی قرار دهند، اظهار داشت: حوزه علمیه باید تحلیل محور و نقدمحور باشد.

حجت الاسلام جازاری معمویی ایجاد شکاف و فاصله بین استاد و طلبه را یکی از معضلات کنونی مدارس علمیه برشمرد و گفت: از گذشته چنین مرسوم بود که در جلسات علمای بزرگ حتی دروس خارج مراجع تقلید شاگردان به ارائه نظرات خودشان می پرداختند و استاد جلسه با شنیدن مطالب به پاسخ و یا رد آن نظر اقدام می کرد و این نشان از نزدیک بودن استاد به شاگرد بود؛ کاهش نفوذ و اثرگذاری استاد بر طلبه نتیجه فاصله ای است که بین آنان ایجاد شده است.

وی با تاکید بر اینکه آموزش حوزه باید پژوهش محور باشد و تربیت پژوهشگر اولویت فعالیت اساتید قرار گیرد، عنوان کرد: پژوهش محور شدن حوزه ها نیازمند تعهد است نه اینکه با اضافه کردن معاونت ها تنها هزینه تراشی شود.

موسس مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) تهران با بیان اینکه حاشیه نویسی سبب افزایش علم انسان می شود، اظهار داشت: طلاب باید بتوانند با نقد کتب حوزوی بر محتوای دروس حاشیه بزنند.

حجت الاسلام جازاری معمویی با اشاره به اینکه استاد باید برای طلبه ارزش قائل باشد و دلسوزانه علم را به او منتقل کند، گفت: در این صورت است که طلبه می تواند از مفاهیم علمی درک صحیح داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه حوزه های علمیه باید طلاب را پژوهشگر تربیت کنند و منتظر صدور بخش‌نامه از مرکز نباشند، ابراز کرد: همچنین تربیت و اخلاق از شاخصه های مهم حوزه های علمیه به شمار می رود؛ اخلاق و تهذیب هویت اصلی حوزه و طلبه است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات