۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
کد خبر: ۶۲۳۲۶۱

داستان مرغ‌های تریاکی چیست؟

داستان مرغ‌های تریاکی چیست؟
اخیرا گزارش‌هایی در کشور منتشر شده که در آن به خوراندن تریاک به مرغ‌ها پرداخته شده است؛ امری که گویا از سوی رئیس سازمان دامپزشکی نیز تکذیب نشده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، اخیرا گزارش هایی در سطح کشور منتشر شده که در آن به خوراندن تریاک به مرغ ها برای افزایش وزن آنها و همچنین رفع بیماری شان پرداخته شده؛ امری که گویا از سوی رئیس سازمان دامپزشکی نیز تکذیب نشده است.

خبر اما از آنجا آغاز شده که چند روز پیش مدیرعامل یکی از تشکل‌های بخش خصوصی مدعی شد که برخی از مرغداران به دلیل اطلاعات پایین تریاک را در آب حل می‌کنند و به مرغ‌ها می‌خورانند تا بیماری آن‌ها از بین برود. تریاک یکی از آرامبخش‌هاست و اگر چه بیماری طیور را از بین نمی‌برد، اما بدن مرغ را در برابر بیماری‌ها مقاوم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود مرغ دوره ۴۵ روزه نگهداری در مرغداری تا زمان کشتار را بگذراند.

در خبری مشابه یکی از فعالا این حوزه می گوید: برای افزایش وزن مرغ های تولیدی در برخی کارخانه های تولید مرغ گوشتی، تریاک را آب کرده و در آب مرغ ها می ریزند. این اقدام چند روز پیش از بریدن سر مرغ های گوشتی انجام می شود تا مرغ ها با خوردن آب تریاک یبوست گرفته و وزنشان بیشتر شود و سپس وارد بازار فروش شود. این افزایش وزن گاه به نیم کیلو می رسد. ایجاد برخی تغییرات رخوت آور در میان خریداران و مصرف کنندگان مرغ در برخی تهران و شهرستان ها موجب کشف این شگرد شده است.

خبر فوق موجب شد تا خبرنگاران به رئیس سازمان دامپزشکی مراجعه نمایند. علی‌رضا رفیعی پور اما‌ ضمن رد نکردن این موضوع، ‌ آن را اشتباه مدیریتی خواند!

وی گفت: اگر کسی این کار را بکند اشتباه مدیریتی انجام داده چراکه استفاده از تریاک جز اینکه بیماری را مزمن می‌کند نتیجه دیگری ندارد.

رفیعی پور با تاکید به اینکه خوراندن تریاک به مرغ وقت دادن به بیماری است، افزود: بهتر است به جای استفاده از این‌چنین موادی، ‌ از طریق مصرف داروها و پروبیوتیک به سمت درمان طیور برویم.

وی گفت: امیدوارم افرادی که این کار را می‌کنند دست بردارند، چون این ماده فقط به مزمن شدن بیماری، افزایش زمان درمان بیماری، افزایش چرک و زیاد شدن عفونت کمک می‌کند و مرگ پرنده و دام را به دنبال دارد.

رفیعی پور تاکید کرد که تا امروز هیچ گزارش رسمی به سازمان دامپزشکی از مصرف تریاک در مرغداری‌ها نرسیده است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، اما این اتفاق را رد می‌کند و توضیح می‌دهد: «این خبر هیچ‌گونه سندیتی ندارد و کاملا از طرف انجمن ما تکذیب می‌شود. شاید در ۲۰‌سال گذشته مرغداران از سر ناآگاهی و پیشرفت‌نکردن طب طیور اقدام به این کار می‌کردند تا جلوی بیمارشدن مرغ‌ها را بگیرند که البته تریاک چنین خاصیتی هم ندارد، ولی درحال حاضر با پیشرفت تجهیزات پزشکی و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مختلف هیچ نیازی به مصرف موادمخدر وجود ندارد.»

او ادامه می‌دهد: «این امکان هم وجود دارد که از حدود ۲۵‌هزار مرغداری که درکشور داریم، برخی باشند که از سر ناآگاهی و نداشتن سواد لازم به مرغ‌هایشان تریاک بدهند که این افراد قطعا از مسائل بهداشتی بی‌اطلاع و از علم روز بی‌خبر هستند، وگرنه هر فرد عاقلی می‌داند که مصرف تریاک هیچ تاثیری روی بیماری و پیشگیری از آن ندارد.»

یوسفی با اشاره به این‌که حتی مکمل‌ها و دارو‌هایی که به مرغ‌ها داده می‌شود عاری از مواد مخدر هستند، ادامه می‌دهد: «حتی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها و ویتامین‌ها هم ۲۰ روز قبل از کشتار مرغ‌ها باید قطع شوند. دامپزشکان ناظر در کشتارگاه‌ها هم وظیفه‌شان دقیقا همین است که وضع مرغ‌ها را قبل از کشتار بررسی کنند، به همین دلیل واقعا بعید است که یک مرغدار اقدام به دادن موادمخدر به مرغ‌های خود کند، چون چنین مرغ‌هایی قبل از کشتار حتما برگشت داده می‌شوند.»

اما عظیم حجت، عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی به "باشگاه خبرنگاران جوان" گفته که بحث استفاده از تریاک در واحدهای مرغداری "حرف‌های کوچه‌بازاری" و "نوعی تبلیغات در فضای مجازی" است: «چرا که هر ماده‌ای به عنوان دارو یا واکسن در واحدهای مرغداری به خاطر ریسک‌ تولید استفاده نمی‌شود. ضمن آن که در کل فارم‌ها دامپزشک مستقر است و تحت نظر او دارو یا واکسن به مرغ داده می‌شود.»

حجت افزوده که در سال‌های قبل موضوع استفاده از هورمون در واحد‌های مرغداری مطرح شده بود اما مسئولان امر توضیح دادند که مصرف هورمون به خاطر قیمت بالا برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست: «هم اکنون نیز برای صنعتی که ماهانه ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی می‌کند، به هیچ عنوان این امر انجام نمی‌شود»/1360//101/خ

ارسال نظرات