۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۸
کد خبر: ۶۲۳۲۷۵

​فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیست‌ویکم رسید

​فصلنامه نقد کتاب کودک به پله بیست‌ویکم رسید
فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان شماره ۲۱ ویژه بهار ۱۳۹۸ از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان شماره ۲۱ ویژه بهار ۱۳۹۸ با تصویری از محسن صالحی حاجی‌آبادی، نویسنده کودک و نوجوان، از سوی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

سیدعلی کاشفی خوانساری در سرمقاله این شماره با عنوان «ضرورت تدوین تاریخ نقد ادبیات کودک» به مسیرى که نظریه نقد ادبیات کودک و نوجوان ایران طى کرده و بزنگاه‌ها و نقاط اوج و فرود آن تا کنون می‌پردازد و می‌نویسد:
«در دوران تمدن اسلامى و پس از آن در طلیعه آشنایى ایرانیان با غرب و مدرنیسم، نظام ارزشى و مبناى تحلیلى داستان و افسانه‌هاى کودکان چه بوده است. در دوره پهلوى اول و دوم و پس از آن در جمهورى اسلامى، مهمترین نظریه‌ها، نظریه‌پردازان و منتقدان ایرانى ادبیات کودک و نوجوان چه کسانى بوده‌اند و در چه طیف‌ها و مکاتبى قابل دسته‌بندى‌اند؟
مسیرى که از اولین نوشته‌هاى درباره ادبیات کودک در مطبوعات دوره ناصرى تا امروز طى کرده‌ایم کمتر مورد پژوهش و بررسى قرار گرفته است. قدیمى‌ترین نوشته‌اى که با موضوع بررسى تاریخ نقد ادبیات کودک در ایران سراغ دارم، سلسله یادداشت‌هاى مرحوم منصور حسین‌زاده در روزنامه کیهان است که با عنوان نقد ادبیات کودک در ایران در سال‌هاى ۱۳۲۰ تا ۱۳۶۸ در مردادماه سال ۱۳۶۸ به چاپ رسید.»

در این شماره، نوشتار و گفتار‌هایی از علی بوذری، فرخنده حق‌شنو، فاطمه رضایی، علی‌الله سلیمی، حمیدرضا شاه‌آبادی، محمدرضا شمس، نسرین عراقی بصیری، مهدی عصاره، مریم علایی، مهذی فردوسی مشهدی، پوپک نیک‌طلب، یاشار هدایی و ... به چاپ رسیده است.

در نقد‌های این کتاب، آثاری از سحر ترهنده، ابراهیم حسن‌بیگی، غلامرضا حیدری ابهری، فریده خرمی، مرتضی خسرونژاد، مهدی رجبی، مصطفی رحماندوست، محمدرضا شمس، مهدی میرکیایی، حبیب نظری، محسن هجری، رضی هیرمندی، ناصر یوسفی و ... مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته اند.

شماره بیست‌ویکم فصلنامه نقد کتاب کودک و نوجوان به مدیر مسئولی نیکنام حسینی پور با قیمت ۲۰۰ هزار ریال انتشار یافته است. /۹۹۸/د ۱۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات