۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸
کد خبر: ۶۲۳۲۸۱

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۶ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه ۱۶ مهر ماه| قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 38 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 859 هزار تومان فروخته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی سه شنبه 16 مهر ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

 

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز امروز ۹۸/۰۷/۱۶

امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با تغییر جزئی نسبت به روز کاری قبل، 4  میلیون تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم 3 میلیون و 999 هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم‌سکه بهار آزادی 2میلیون و 38 هزار تومان، ربع‌سکه یک‌میلیون و 239 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 859 هزار تومان فروخته می‌شود. قیمت طلای 18عیار هم 407 هزار و 700 تومان ارزش‌گذاری شده است. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازارهای جهانی با قیمت 1490.3 دلار معامله می‌شود.

فعالان بازار طلا و سکه معتقدند حباب قیمت سکه تمام و نیم‌سکه با توجه به نبود تقاضا در بازار، به صفر رسیده است؛ آن‌طور که محمد کشتی‌آرای می‌گوید: چند هفته‌ایست که تقاضایی برای خرید سکه در بازار وجود ندارد و هم‌اکنون این بازار در رکود شدید است.

در عین حال در بازار ارز نیز تقاضا برای ارز کم شده و فقط خریداران واقعی در این بازار هستند. بازاری‌ها می‌گویند: تقاضای کاذب دیگر برای دلار نداریم و با توجه به افت و خیزهایی که در سال قبل داشت و آرامش نسبی ماه‌های اخیر دیگر کسی به‌نیت سرمایه گذاری وارد این بازار نمی‌شود.

هم‌اکنون قیمت دلار در بازار آزاد 11 هزار و 400 تومان، قیمت درهم امارات 3 هزار و 161 تومان و قیمت پوند انگلیس 14 هزار و 207 تومان تعیین شده و به‌فروش می‌رسد.

صرافی‌های بانک‌ها امروز سه‌شنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم 11هزار و 400 تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت 11هزار و 300 تومان خریداری می‌کنند، بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها 12 هزار و 600 تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها 12 هزار و 500 تومان است.

فعالان بازار ارز معتقدند: خروج بازیگران بزرگ از بازار ارز، فروشنده شدن بازیگران خرد، رفتارهای مؤثر بازارساز، افزایش عرضه و کاهش تقاضا و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی از مهمترین دلایل کاهش شدید قیمت ارز در روزهای گذشته به‌حساب می‌آید.

 

اصلاح سنگین شاخص بورس در پی رشد چشمگیر

در جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه تعداد 4میلیارد و 994میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش 2095میلیارد تومان در 422هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با افت 6439واحدی در ارتفاع 314هزار و 469واحد قرار گرفت.

بیشترین اثر منفی بر افت دماسنج بازار سهام در روز جاری به نام نمادهای بانک ملت، گروه مپنا و فولاد مبارکه اصفهان شد و در مقابل نمادهای معاملاتی پتروشیمی خارک، پالایش نفت تبریز و پتروشیمی پارس با رشد خود مانع افت بیشتر شاخص بورس شدند.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) 1730واحد، کل (هموزن) 2422واحد، قیمت (هموزن) 1621واحد، آزاد شناور 8779واحد و شاخص‌های بازار اول و بازار دوم 5122و 11113واحد افت کردند.

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله 2244میلیون ورقه به‌ارزش 1297میلیارد تومان در 264هزار نوبت، آیفکس 90واحد افت کرد و در ارتفاع 4121واحد قرار گرفت.

 

طرح جدید فروش اقساطی پراید ۱۳۱ + جدول

شرایط فروش اعتباری خودرو سایپا 131 با تسهیلات ویژه و ظرفیت محدود امروز سه شنبه مورخ 98/07/16 در نمایندگی‌های مجاز شرکت سایپا آغاز شد.

مبلغ پایه

پیش پرداخت +بیمه بدنه

مبلغ وام

بازپرداخت

مبلغ چک ها (تومان)

37،481،000

34،125،000

4،000،000

3 چک 4 ماهه

1،589،000

 

احتمال سهمیهبندی و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه 99

وزیر نفت در حاشیه کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا پس از کاهش سهمیه بنزین که با کارت سوخت جایگاه از 30 لیتر به 20 لیتر رسید احتمال سهمیه‌بندی سوخت و افزایش قیمت بنزین در لایحه بودجه سال آینده وجود دارد گفت‌: هر چیزی در این حوزه ممکن است. 

وی ادامه داد: قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت شخصی استفاده کنند چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید در زمان اضطرار از آن  استفاده کرد. 

وی ادامه داد: امکان دارد میزان سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران باز هم کاهش یابد بنابراین لازم است تا تمام مالکین خودرو از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند. 

زنگنه همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص توسعه لایه نفتی پارس جنوبی گفت: برای توسعه این پروژه مذاکراتی را با چند شرکت ایرانی داشتیم اما هنوز به جمع‌بندی و نتیجه‌گیری نرسیده‌‌ایم.

 

تعرفه برق افزایش نیافته

رضا اردکانیان در حاشیه مراسم افتتاح پست برق شهدا و آغاز پویش الف ب ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که پرسید شائبه‌ای بین مردم و رسانه‌ها ایجاد شده که حذف قبوض کاغذی به منزله افزایش تعرفه‌های برق است، گفت:‌به هر حال پاسخ این سؤال را به خوبی می‌دانید اما چون دوست دارید از زبان بنده هم این موضوع پخش شود تا اطمینان بیشتری ایجاد شود بنده پاسخ آن را می‌دهم.

وی با اشاره به اینکه هفته گذشته این سؤال را از بنده داشتید بنده هم بلافاصله به همکاران گفتم و مدیر عامل توانیر و سخنگوی صنعت برق به کرات به آن پرداختند،‌ گفت: چون دوست دارید از لب و دهن وزیر نیرو هم این پاسخ داده شود تا حلاوت بهتری داشته باشد عرض می‌کنم.

وزیر نیرو ادامه داد:‌حذف قبوض کاغذی به هیچ وجه به معنای افزایش یک ریال تعرفه برق نیست بنابراین خواهش می‌کنم هر هموطن و خبرنگاری هر نوع اطلاع مستندی راجع به این موضوع دارد به دفتر بنده با آدرس دقیق اطلاع دهد تا بنده شخصا آن را رسیدگی کنم. پس به هیچ وجه تعرفه برق هیچ افزایشی نداشته است. و هر آنچه عمل شده همان بوده است که روی قبوض می‌آمده است.

اردکانیان  تاکید کرد:‌اتفاقا حذف کاغذ این امکان را ایجاد کرده است که اطلاعات بیشتری در مقایسه با زمانی که قبض کاغذی صادر می‌شد به مشترکین بدهد. به عنوان مثال وقتی قبض کاغذی برای مشترکین صادر می‌شد مشترک در همان لحظه همان قبض را می‌دید و قبض‌های ماه قبل را مشاهده نمی‌کرد. بنابراین در حال حاضر از همان جا با یک کلیک می‌توانید در همان صفحه و در ادامه عملکرد سال‌های قبل و ماه قبل را مشاهده کنید.

وی ادامه داد:‌پس انشاالله کمک می‌کنید که ما این گام‌ها را برداریم و در مسیر هم اگر اشکالی وجود دارد اشکالات را تصحیح کنیم.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد:‌وقتی می‌گوییم وزارت نیرو بخش خصوصی است و طرح‌های خود را از محل درآمدی که از مردم دریافت می‌کند اجرا می‌کنیم  پس هر چقدر هزینه‌های ما کمتر شود عملا یک کمک بزرگ به مصرف کنندگان بوده است.

اردکانیان بااشاره به اینکه پویش و کمپین الف ب ایران امروز از تهران و با افتتاح سه پروژه برق با اعتباری بالغ بر 105 میلیارد تومان در برق تهران افتتاح شد، گفت:‌این افتتاحیه امروز شامل پست‌ها، شبکه‌های انتقال، توزیع وفوق توزیع است که می‌تواند اطمینان بیشتری از ارائه برق مطمئن و پایدار برای مردم تهران و مرکز شهر فراهم کند. پس بنابراین از همه دعوت می‌کنیم تا وزارت نیرو را در خصوص این پویش و کمپین همراهی کند.

وی با بیان اینکه این پویش یک کار جمعی است و هر هفته تلاش خواهیم کرد این برنامه پویش را متنوع‌تر و سراسری‌تر پیش ببریم گفت: این پویش تا پایان امسال 227 طرح بزرگ با ارزش 33 هزار میلیارد تومان را به بهره‌برداری خواهد رساند یعنی هر 20 روز یک واحد نیروگاهی و هر 45 روز یک تصفیه خانه فاضلاب، هر یک ماه یک تصفیه خانه آب به بهره‌برداری می‌رسد و هر هفته حداقل 30 روستای کشور به شبکه آبرسانی مطمئن و پایدار متصل خواهد شد.

وزیر نیرو ادامه داد:‌عایدی و نفع این 227 طرح بزرگ بیش از آن چیزی است که ما در ابتدای کار می‌بینیم چرا که هر واحد نیروگاهی به معنای تضمین و رونق تولید در منطقه و به معنی اشتغال پایدار در منطقه است. 

اردکانیان  در پاسخ به این سؤال که منابع آبی این پروژه‌ها از کجا تامین می‌شود و آیا بخش خصوصی در این افتتاحیه‌ها و طرح‌ها نقشی دارد یا خیر،‌گفت:‌این طرح‌ها که به مرور تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید و بعد از آن هم ادامه خواهد داشت یک برنامه 6 ماهه تنظیم شده است اما آنچه که مشخص است این است که این برنامه‌ها از محل اعتبارات عمومی و بودجه عمومی کشور و هم اصطلاحا از منابع داخلی تامین می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این موضوع به این تعبیر می‌شود که می‌توان گفت که وزارت نیرو خود یک بخش خصوصی است و اگر تعریف بخش خصوصی این باشد که ما از منابع مردم استفاده می‌کنیم برای تولید و عرضه خدمات هر دو بخش آب وبرق اتکا به منابع داخلی دارند. پس بنابراین وزارت نیرو خود یک بخش خصوصی است. هر چند اطلاعات تکمیلی و تفصیلی اعتبارات به پروژه‌ها طی جدولی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

 

بخشنامه جدید بانک مسکن؛ خانههای ۲۵ ساله مشمول وام اوراق شد

محمد حسن مرادی اظهار کرد: سقف انفرادی تسهیلات اوراق مسکن در شهر تهران 60 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200 هزار نفر 50 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 40میلیون تومان، سقف زوجین نیز در شهر تهران 100 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200 هزار نفر 80 میلیون تومان و سایر شهر‌ها 60میلیون تومان است.

وی یادآور شد: پیش از این اوراق تسهیلات مسکن به خانه‌هایی با عمر کمتر از 20سال تعلق می‌گرفت که طی بخشنامه جدید و در جهت آسان‌تر شدن شرایط برای خانه دار کردن اقشار جامعه این زمان به 25 سال افزایش یافته است.

وی بیان کرد:‌ واحدهای مسکونی با عمر 30 سال نیز در شهر تهران 45 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از 200هزار نفر 40 میلیون تومان، سایر شهر‌ها 35 میلیون تومان می‌توانند از اوراق تسهیلات استفاده کنند.

مدیر امور طرح و برنامه بانک مسکن با بیان این‌که با هر برگ اوراق می‌توان 500 هزار تومان وام دریافت کرد، گفت: قیمت هر برگ اوراق امروز 37 هزار تومان است و به‌عنوان نمونه متقاضی که می‌خواهند 60 میلیون تومانی باید 120 برگ اوراق به قیمت حدود 4.8 میلیون تومان خریداری کند. سود این اوراق 17.5 درصد است و اگر ملک در بافت فرسوده باشد سود آن 16 درصد خواهد بود.

به گزارش تسنیم، طی یکسال و چند ماه اخیر قیمت مسکن بیش از 100 درصد افزایش یافته است و وام‌های پرداختی مسکن از جمله وام ارواق حق تقدم اثرگذاری خود را به شدت از دست داده‌اند. مسئله‌ای که باعث شده تقاضای برای این نوع وام به شدت کاهش یافته و به تبع آن قیمت هر برگ اوراق به زیر 40 هزار تومان سقوط کند. به نظر می‌رسد هدف اصلی بانک مسکن از پرداخت این وام با خانه‌های با عمر 25 سال، تامین منابع مالی است.

گرچه پیش بینی استقبال کم از این تغییر سیاست بانک مسکن با توجه به قیمت‌های سرسام‌آور مسکن به خصوص در شهر تهران چندان سخت نیست.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۶
فکر کنم سال دیگه بنزین سهمیه بندی بشه
0
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷
مردم نباید فروش اقساطی پراید شرکت منند مدتی هست شرکت های خودرو ساز خلاف وعده می کنند و مردم بی نوا هم دستشان به جایی بند نیست
0
0