۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۳
کد خبر: ۶۲۳۲۹۲

تجزیه و ترکیب آیات موضوعی قرآن کریم در کتاب آیات الاحکام

تجزیه و ترکیب آیات موضوعی قرآن کریم در کتاب آیات الاحکام
این توشه قرآنی هم از برای حفظ موضوعی آیات هم از لحاظ تبیین و آگاهی بر احکام فقهی قرآن می‌تواند برای طلاب و دانشجویان گرامی سودمند و اثربخش باشد.
به گزارش سرویس کتاب و نشر خبرگزاری رسا، انتشارات سوم شعبان کتاب «آیات الاحکام؛ ترجمه، تجزیه و ترکیب آیات موضوعی قرآن کریم» را به قلم حجت الاسلام سید جلال رضوی همدانی منتشر کرد.

نویسنده در مقدمه درباره چنین اورده است:
بی‌تردید حقیقت کامل قرآن کریم و رهیابی به تمام ابعاد آن فقط برای حضرات معصومین، قابل فهم، درک تطبیق، تحلیل و تفسیر است و اطلاع و آگاهی ما نسبت به آیت الهی صرفاً از ظواهر قرآن عبور نخواهد کرد.

بی شک انس و الفت با این کتاب عرشی، شفافیت، جاودانگی و سرسپردگی به فرمان‌های الهی را هنگامی تحقق می‌بخشد که جامه عمل بر فکر، قلب و عمل مسلمانان بپوشاند و تکریم و بزرگداشت آن، رمز و راز دستیابی به سعادت، رستگاری و عزت دنیا و روسفیدی آخرت است.

 بی‌تردید باید اذعان داشت که عمل به دستوارت این کتاب الهی و حرکت در مسیر آیه‌های نور بخش سعادت و رستگاری را ضمانت می‌نمایند و این آیات جاودانه الهی در رساندن انسان‌ها به قله‌های ترقی و تکامل در محور اعتقادات، اخلاق و احکام همچون منظومه ستارگان روشنگر بوده و پرده‌های تاریک و جهل را از اندیشه و تفکر کنار زده و راه بندگی برگرفته  از فطرت را تبیین می‌نماید.

قرآن کریم؛ کتاب رستگاری و سعادت، کتاب بیداری و هدایت و تحفه آسمانی همراه و همگام با مؤمنان تا قیام قامت است؛ از این رو حجت الاسلام رضوی مهر درباره اهداف نگارش این کتاب چنین آورده است:

با عنایت به این واقعیت امداد الهی شامل حال شد و توفیق یافتیم تا نمی‌ از بی‌کران آیت الهی را چون نسیم جان‌فزا استشمام کنیم و سوره سوره‌های قرآن را چون باغ و گلستانی وسیع که دارای گل‌های رنگارنگ و میوه‌ای گوناگون دارد، بجوییم و ببوییم؛ لذا بر آن شدیم تا آیات فقهی قرآن را باب باب و درعین حال تفصیلاً مورد مطالعه قرار داده و مباحثات متعدد با جمعی از فضلا و طلاب حوزه علمیه قم مورد تحلیل و بررسی فقهی قرار داده و این گونه بسط دهیم.

 متن پیش روی حاصل تدریس چندساله و تحقیق و مطالعه در موضوعات فقهی قرآن می‌باشد که این گونه تدوین گشته و علاوه بر این در مجلدات تفصیلی این مجموعه آیات همراه شرح، تفسیر، شأن نزول و برداشت‌های فقهی واژه واژه‌های قرآن به چاپ خواهد رسید.

این نوشتار دربرگیرنده آیات فقهی قرآن کریم است که در ابواب مختلف، آیه‌ها، ترجمه و تجزیه و ترکیب و موضوع بندی شده و در فهرست آمده است.

این توشه قرانی هم از برای حفظ موضوعی آیات هم از لحاظ تبیین و آگاهی بر احکام فقهی قرآن می‌تواند برای طلاب و دانشجویان گرامی سودمند و اثر بخش باشد، چرا که خواننده با مراجعه به موضوع فقهی، آیه مربوط را با سهولت یافته و به تحقیق و پژوهش خود غنای مضاعف امی بخشد.

 نگارنده این کتاب را در بیست و شش  دفتر با عناوین همچون: طهارت، نماز، روزه، زکات، خمس، حج، ولایت و حکومت، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، تقیه، مکاسب، بیع، دین، صلح، وکالت، اجاره، مضاربه، ودیعه، شفعه، لقطه، غصب، اقرار، وصیت، حجر، وقف، نذر و عهد تدوین کرده و در پایان لیست آیت الاحکام را آورده است.

نویسنده در دفتر هفتم به تجزیه و ترکیب  ده آیه از قرآن کریم مربوط به ولایت و حکومت پرداخته است؛ نگارنده در تجزیه و ترکیب آیه ۱۰ سوره نساء چنین آورده است:

 «انَّا أَنْزَلْنَا إِلَیک الْکتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکمَ بَینَ النَّاسِ بِمَا أَرَاک اللَّهُ؛ وَلَا تَکنْ لِلْخَائِنِینَ خَصِیمًا»

ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم تا به آنچه خداوند به تو آموخته، در میان مردم قضاوت کنی و از کسانی مباش که از خائنان حمایت نمایی.

تجزیه و ترکیب:

«اِنّا» از حروف مشبهة بالفعل و ضمیر در محل نصب و اسمش «انزلنا» فعل و فاعل «الیک» جار و مجرور و متعلق به انزلنا «الکتاب» مفعول به انزلنا «بالحق» جار و مجرور متعلق به انزلنا و یا متعلق به عامل مقدر و حال از فاعل انزلنا و یا حال از الکتاب «ل» جاره «تحکم» فعل مضارع منصوب به آن ناصبه مقدره و ضمیر هی مستتر فاعل «بین الناس» ظرف و مضاف الیه و متعلق به تحکم «بما» جار و مجرور و متعلق به تحکم و ما موصوله «اراک» فعل و ضمیر کاف در محل نصب و مفعول به «الله» فاعل آری و جمله اراک الله، صله ما است و فعل مضارع تحکم با آن ناصبه مقدره تأویل به مصدر رفته و مجرور لام واقع می‌شود و جار و مجرور، متعلق به انزلنا و جمله انزلنا ایک ...، محلا مرفوع و خبر آن و جمله انا انزلنا الیک ...، مستأنفه است.

 «و» استینافیه «لا تکن» فعل مضارع مجزوم به لاء ناهیه از افعال ناقصه و ضمیرانت مستتر اسمش «للخائنین» جار و مجرور متعلق به خصیما «خصیما» خبر لا تکن و جمله لا تکن ...، مستأنفه است.
انتشارات سوم شعبان کتاب «آیات الاحکام؛ ترجمه، تجزیه و ترکیب آیات موضوعی قرآن کریم» را با شمارگان ۵۰۰ نسخه در ۵۷۰ صفحه به قیمت ۹۰۰۰۰ تومان در تابستان ۹۸ منتشر کرده است. /۹۹۸/ن ۶۰۱/ش
میثم صدیقیان
ارسال نظرات