۱۶ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۱
کد خبر: ۶۲۳۲۹۳
از تهاجم تا تزلزل فرهنگی(12)

تغییر خاموش سبک زندگی در زیست رسانه‌ای

تغییر خاموش سبک زندگی در زیست رسانه‌ای
حجت الاسلام پیشاهنگ گفت: تحلیلگر رسانه می­‌داند رسم نامأنوس با فرهنگ ایرانی-اسلامی چگونه در جامعه ما پذیرفته شد، حتی ممکن است این واقعه را پیش بینی کرده باشد.

حجت الاسلام محمدحسین پشاهنگ در گفت‌و‌گو با خبرنگار سرویس فرهنگی اجتماعی خبرگزاری رسا، با اشاره به نقش فضای مجازی در سبک زندگی افراد گفت: در فضای رسانه‌ای-فرهنگی، حتی مخاطب ممکن است که متوجه بروز تغییرات در خودش نباشد. بنابراین به صورت مختصر قطعاً تأثیر دارد، چیزی که در حوزه سبک زندگی می‌بینیم، این است که دشمن روی مناسک ما، آئین‌ها، مجالس عروسی، عزا و انواع مختلف فرآیندهای اجتماعی کار می‌کند و برایش الگوی دیگری تعریف می‌کند.

وی ادامه داد: در فیلم‌ها، سریال‌ها، مستندها، برنامه‌های تلویزیونی، تالک شوها و انواع فرمت‌های مختلف که الگوها یا حتی آئین و مناسک متفاوتی را به جامعه معرفی می‌کنند، می‌بینید که در جامعه هدف چه اتفاقی می‌افتد. کسی که این فضای رسانه‌ای را دنبال نمی‌کند، برایش سؤال پیش خواهد آمد که چه شد در جامعه‌مان مراسم جشن طلاق ایجاد شد؟

کارشناس فضای مجازی و رسانه در توضیح تغییر فرهنگ عنوان کرد: تحلیلگر رسانه قطعاً می­ داند که این رسم نامأنوس با فرهنگ ایرانی اسلامی چگونه در جامعه ما پذیرفته شد. حتی ممکن است او از مدت ها قبل نیز وقوع این پدیده فرهنگی را پیش بینی کرده باشد.

وی اظهار داشت: جشن عروسی دیده بودیم اما جشن طلاق را ندیده بودیم. اگر کسی در فضای رسانه‌ای رصد داشته باشد، متوجه می‌شود که نزدیک ده سال است که فضای رسانه‌ای درباره طلاق به عنوان راه نجات صحبت می‌کند و در حوزه مناسک اجتماعی نیز برایش جشن تعریف می‌کنند تا در سبک زندگی جامعه هدف به صورت کامل نهادینه شود.

گفتنی است، که گفت‌وگوی تفصیلی با حجت الاسلام محسن پیشاهنگ به زودی در خبرگزاری رسا منتشر می‌شود. /882/ت303/س

ارسال نظرات