۱۶ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
کد خبر: ۶۲۳۳۰۱
آیت‌الله ری شهری:

معرفت مانع نفوذ شیطان و گمراهی انسان می شود

معرفت مانع نفوذ شیطان و گمراهی انسان می شود
نماینده مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه معرفت مانع نفوذ شیطان و گمراهی انسان می شود، گفت: اهل سداد انسان های نفوذناپذیری هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت‌الله محمد محمدی ری شهری نماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، امروز پیش از آغاز درس خارج فقه که در مدرسه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد با اشاره به فرازی از دعای شریف مکارم الاخلاق، گفت: امام سجاد(ع) در فرازی از این دعای شریف از خداوند می خواهند تا ایشان را جزء کسانی که اهل سداد هستند قرار دهد.

وی در معنای سداد، ادامه داد: همانطور که در کتب لغوی معتبر استفاده می شود ریشه لغوی سداد به معنای نفوذ ناپذیری است؛ بنابراین اهل سداد کسانی هستند که در برابر وساوس شیطانی و هوای نفس نفوذناپذیر هستند.

آیت‌الله محمدی ری شهری در ادامه بیان کرد: اما انسان های سداد کسانی هستند که تنها عالم دنیا را می بینند و از عالم آخرت غفلت دارند و هرکاری که می کنند برای این دنیای زودگذر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه اظهار داشت: اما اهل سداد که نفوذ ناپذیر هستند در برابر وسوسه های هوای نفس و شیطان مقاومت کرده و اعمال صحیح از او صادر می شود؛ شیطان هرگز نمی تواند کسانی را که اهل سداد هستند منحرف کند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) با طرح این پرسش که انسان چگونه می تواند اهل سداد شود، پاسخ داد: یکی از راه هایی که انسان می تواند در زمره اهل سداد قرار گیرد کسب علم نافع است.

وی افزود: امام علی(ع) می فرمایند: انسان عالم متواضع است و از تکبر اجتناب دارد، علم عقل عاقل را تقویت، دانشجو را ستایش برانگیز، انسان پربار را امیر و اهل مشورت را وزیر می کند همچنین علم حرص و آز، مکر و نیرنگ را در وجود آدمی ریشه کن کرده و بخل را در نهاد او می میراند و رمیده را مهار می کند؛ بنابراین انسان اگر بخواهد نفوذ ناپذیر باشد باید اهل معرفت باشد./813/پ310/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات