۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۵۵
کد خبر: ۶۲۳۳۴۰
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد:

منبر خوب جای بیان حدیث، قرآن و موعظه است

منبر خوب جای بیان حدیث، قرآن و موعظه است
مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد استفاده از حدیث و قرآن را از ویژگی های یک منبر خوب معرفی کرد و منبر را جای موعظه دانست.

حجت الاسلام محمدحسین رجائی خراسانی، مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد و عضو اتاق تبلیغ خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، گفت: یک منبر خوب دارای جذابیت و ویژگی های خاص است و سخنران آن ضمن خوش بیانی و خوش چهره و خوش لباس بودن، صدای گوش خراش ندارد.

حجت الاسلام رجائی گفت: سخنران باید مخاطب شناس باشد اگر مخاطبین عام هستند باید مطالب قابل فهم و ساده بیان کند تا بی سوادترین فرد هم مطلب را درک کند.

وی با بیان اینکه باید جملات کامل ادا شود، ادامه داد: اگر مخاطبین طبقه خاص و تحصیل کرده باشند سخنران باید در سطح بالا صحبت کند مسائل روز باید کم بازگو شود بنابراین منبر جای سیاست نیست جای موعظه است.

در منبر باید از قرآن و حدیث استفاده شود

حجت الاسلام رجائی همچنین با اشاره به اینکه منبر را نباید شور کرد، ابراز داشت: باید در منبر آیه قرآن و حدیث گفته، تفسیر و توضیح داده شود که مقصود از آیه چیست با داستان های کوتاه و شیرین معنای آیه را به مخاطب فهماند از شعر و ادبیات و مطالب طنز هم استفاده شود.

مدیر مرکز فقهی ائمه اطهار مشهد در خصوص طرز تفکر اشتباه برخی افراد که می گویند منبر خوب نباید کاری به مسائل نظام و انقلاب داشته باشد، گفت: ما در این مملکت زندگی می کنیم انقلاب کرده ایم جوانان ما در این مملکت تحصیل و در برخی زمینه ها اختراع می کنند ما در مقابل دنیا قرار داریم اصل منبر باید موعظه باشد خطیب باید مسائل را به انقلاب انطباق دهد در کل سخنرانی پنج دقیقه امور سیاسی بیان شود، کافی است.

وی در ادامه به وجود شور در برخی مجالس عزاداری اشاره و بیان کرد: نسل جوان ما احتیاج به شور دارد و این طبیعت آنها است، برخی از مداحان شعر خوب و صحیح می خوانند مدیحه سرایی کار خوبی است در قدیم سخنرانان پایان مجلس روضه می خواندند و اشک مردم را در می آوردند.

نام ائمه به درستی ادا شود

حجت الاسلام رجائی بیان داشت: امروز خطیب وارد موعظه می شود و مداحی را به مداح واگذار می کند، برخی از مداحان جملات و اشعار نامناسب انتخاب می کنند و یا از سبک و آهنگ اشعار غربی استفاده می کنند نام ائمه را به درستی و کامل بیان نمی کنند در حالی که نام ائمه باید با احترام ادا شود. برخی از افراد هم روضه دروغ اختراع و بازگو می کنند که هیچ جایی گفته نشده است.

پیشکسوت عرصه منبر خراسان با اشاره به اینکه منبر کار پیغمبر بوده است، بیان داشت: منبر کار علما و بزرگان است تمام علما باید خود اهل منبر باشند بطور مثال آیت الله وحید از منبری های هرات، کویت و بحرین بود اگر علما اهل منبر نباشند در بیاناتشان لکنت و گره دیده می شود.

وی در پایان افزود: منبر از بعد انقلاب تغییر کرده است منبرها دیگر فنی نیست منبر نباید از روی کاغذ، گوشی و تبلت خوانده شود سخنور باید منبر را به دست بگیرد و احاطه کامل به مجلس داشته باشد./861/ت302/ب1

ارسال نظرات
نظرات بینندگان
طلبه
Iran, Islamic Republic of
۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱
خداحفظشون کنه حاج اقا از بهترین منبری های خراسان هستن
1
0