۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۶۲۳۳۶۰

هشدار مدیر اسبق جاسوسی انگلیس درباره تجارت گوگل و فیسبوک با اطلاعات شخصی

هشدار مدیر اسبق جاسوسی انگلیس درباره تجارت گوگل و فیسبوک با اطلاعات شخصی
«دیوید اوماند» که مسوول عملیات شنود الکترونیک در کشور انگلیس است، درباره حجم عظیم اطلاعات شخصی که در اختیار گوگل، فیسبوک و توئیتر می‌باشد، هشدار داد.

مدیر پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) که یک سازمان اطلاعاتی و امنیتی و مسوول عملیات شنود الکترونیک برای دولت و نیروهای مسلح انگلیس است، به سوءاستفاده‌های احتمالی شرکت‌های اینترنتی از قبیل گوگل، توئیتر و فیسبوک از اطلاعات شخصی کاربران و تاثیرات آنها بر انتخابات‌ها هشداری جدید داده است.
به نوشته روزنامه «دیلی میل»، دیوید اوماند رئیس ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۷ در جریان «فستیوال ادبیات چلنتهام» در شهر چلنتهام انگلیس درباره اطلاعات شخصی فراوانی که گوگل، توئیتر و فیسبوک در اختیار دارند و استفاده از این اطلاعات برای کسب درآمد ابراز نگرانی کرد.

رئیس پیشین یکی از نهادهای اصلی جاسوسی و شنود الکترونیک در انگلیس معتقد است که گوگل و فیسبوک بسیار بیشتر از آنچه که سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (MI۵)درباره افراد اطلاعات کسب کند، اطلاعات در اختیار دارند.

اوماند که در برنامه این فستیوال با مجری‌گری«ریچارد آلدریچ» یک کارشناس امنیت بین‌المللی شرکت کرده بود، هشدار داد، در دنیای امروز از اطلاعات شخصی افراد جهت کسب درآمد و به عنوان «خوراک» برای کارزارهای انتخاباتی استفاده می‌شود.

رئیس پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس (GCHQ) گفت: «این موضوع واقعا خطرناک است و تهدیدی بزرگ برای دموکراسی است و غیرقابل کنترل شده است».
وی با هشدار درباره حجم عظیم اطلاعات شخصی در اختیار شرکت‌های گوگل، فیسبوک و توییتر گفت: «طی چندین سال اخیر، افشاگری بزرگ درباره سازمان‌های اطلاعاتی دولتی نبوده است بلکه (افشاگری درباره) بخش خصوصی بوده است».

اوماند افزود: «این یک واقعیت است که شرکت‌های اینترنتی بیشتر از آنچه که هر نهاد اطلاعاتی می‌توانند و یا باید درباره من، شما یا همه افراد حاضر در این جلسه اطلاعات داشته باشند، اطلاعات دارند».

این مقام سابق اطلاعاتی انگلیس در اثبات سخنان خود به رسوایی سوءاستفاده شرکت «کمبریج آنالیتیکا» از اطلاعات خصوصی ۸۷ میلیون کاربر فیسبوک در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا اشاره کرد.
«مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیسبوک، فروردین ماه سال گذشته به دنبال رسوایی‌ها در زمینه حفظ حریم شخصی کاربران مجبور به حضور در جلسه استماع کنگره آمریکا شده بود (جزئیات بیشتر).

رسانه‌هایی از قبیل «نیویورک تایمز» در مارس ۲۰۱۸ گزارش دادند که کمبریج آنالیتیکا بدون اجازه از اطلاعات شخصی آنلاینی که برای اهداف آکادمیک جمع‌آوری شده بوده در کارزارهای سیاسی‌اش استفاده کرده ‌است.
این موضوع، نخستین بار توسط کریستوفر وایلی، یکی از کارکنان پیشین این شرکت مطرح شد. طبق گزارش‌ها، کمبریج آنالیتیکا از این اطلاعات برای تاثیرگذاشتن بر مبارزات انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده آمریکا ۲۰۱۶ به نفع دونالد ترامپ استفاده کرد.
اوماند با اشاره به این موضوع گفت: «این مساله نشان می‌دهد که چطور از داده‌های اطلاعات شخصیمان کسب درآمد می‌شود؛ داده‌هایی که ما آزادانه در ازای اینترنت مجانی و برای استفاده و همچنین جستجو و کارهایی از این دست آنها را (در اختیار گوگل، فیسبوک، توئیتر و ...) قرار می‌دهیم».

به گفته او این اطلاعات، «خوراکی برای کارزار سیاسی است و طبق آن یک حزب سیاسی می‌تواند پیام‌های متفائتی به گروه‌های متفاوتی از مردم ارائه دهد چرا که (آن حزب) از قبل از اولویت‌های سیاسی احتمالی افراد مطلع است».

این انگلیسی ۷۲ ساله و رئیس پیشین ستاد ارتباطات دولتی انگلیس به اقدامات اخیر پارلمان این کشور درباره فعالیت‌های جاسوسی و شنود این ستاد اشاره کرد و آنها را مثبت خواند. به گفته او پارلمان، ستاد ارتباطات دولتی را مجبور کرد که علنا به هک کردن رایانه‌های مجرمان و تروریست‌های سایبری اذعان کند.

علی اصغر خواجه الدین
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۸
دشمن در صدد ضربه زدن به نظام از طریق نفوذ می باشد.
2
0
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۳
تو این زمینه ما خیلی عقب هستیم اصلا به موضوع حفاظت اطلاعات توجه نداریم
2
0