۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
کد خبر: ۶۲۳۳۸۵
آیت‌الله میرباقری:

"عاشورا" هزینه تمایل قلوب به امام و "اربعین" جلوه‌گر آن است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت که عاشورا هزینه تمایل قلوب به سوی امام است و اربعین این گرایش به امام و حرکت عاشقانه مردم به سوی امام در مسیر امت‌سازی را جلوه‌گر کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام فقیه ایمانی در  آیین رونمایی از کتاب «قدم عاشقی» نوشته محمدرضا عابدینی با موضوع «حرکت کاروانی اربعین» به معرفی این کتاب پرداخت و گفت: این کتاب در سه فصل تدوین شده که ماحصل سخنرانی‌ها و مکتوبات حجت‌الاسلام عابدینی درباره اربعین است که توسط نشر معارف به چاپ رسیده است. فصل اول این کتاب به جایگاه عاشورا در حیات انسانی از آغاز تاریخ بشری با هبوط حضرت آدم علیه‌السلام بر زمین تا ظهور وصی خاتم عجل‌الله‌تعالی‌فرجه می‌پردازد و نشان می‌دهد که در فلسفه تاریخ الهی بشر، انبیاء نقاط عطف تاریخ و عاشورا مهم‌ترین گلوگاه تاریخ بشر است و همه انبیاء و اولیاء به این واقعه در مسیر حرکت توحیدی ـ تمدنی خود عنایت داشته‌اند. هیچ پیامبری نبوده است، مگر اینکه از کربلا گذشته و بر مصائب امام حسین علیه‌السلام گریسته است.

وی افزود: نوآوری فصل اول این کتاب، نشان دادن نقش محوری عاشورا در حرکت تمدن‌سازی توحیدی انبیاء در طول تاریخ است. فصل دوم کتاب با عنوان «اربعین، امتداد عاشورا تا ظهور»، به فعلیت یافتن ظرفیت‌های عاشورا در حرکت جمعی و کاروانی اربعین پرداخته و با تأمل در پیاده‌روی اربعین، ظرفیت‌های فعلیت یافته عاشورا در مسیر تمدن‌سازی و توحیدی در واقعه اربعین را بررسی کرده است. فصل سوم کتاب با عنوان «شرح زیارتنامه اربعین» با تبیین زیارت اربعین به عنوان یکی از پنج علامت مؤمن و فصل اخیر و کمال نهایی زائر اربعین، به شرح مختصری از فرازهای زیارت اربعین پرداخته است. این کتاب با همت حلقه منظومه فکری علامه طباطبایی تدوین شده و به اهتمام هسته احیای امر به ترویج می‌رسد.

آیت‌الله سیدمحمدمهدی میرباقری عضو مجلس خبرگان رهبری به عنوان سخنران بعدی این مراسم با اشاره به ظرفیت‌های امت‌سازی و تمدن‌سازی عاشورا و اربعین، به عنوان یکی از تلاش‌های انبیاء در امت‌سازی، به داستان امت‌سازی و تمدن‌سازی ابراهیم پرداخت. حضرت ابراهیم علیه‌السلام تنها پیامبری است که بر جعل امامت برای او در قرآن تصریح شده است. اگرچه رسیدن به مقام امامت سلوک حضرت ابراهیم علیه‌السلام است، اما مسیر امت‌سازی را توضیح می‌دهد. از نگاه او امام افق دیدی پیدا می‌کند که امت‌سازی خود را در افق تاریخ می‌بیند و به خاطر آن دچار ابتلائاتی می‌شود و برای تحقق آن، هزینه می‌کند.

وی اضافه کرد: ابتلاء به ذبح اسماعیل و بعد تبدیل آن به ذبح عظیم که در روایات ابتلای ابراهیم به کشته شدن سیدالشهداء علیه السلام تفسیر شده است و پس از آن، سکونت دادن ذریه خود در سرزمین غیرقابل زراعت و تجدید بنای کعبه در آن بیابان و پایه‌گذاری مناسک حج، همه مقدماتی است برای امت‌سازی که در امت پیامبر اکرم (ص) و ذریه ابراهیم علیه‌السلام محقق می‌شود.

آیت‌الله میرباقری خاطرنشان کرد: ابراهیم وظیفه تجدید بنای بیت‌الله‌الحرام و تطهیر بیت را به عهد می‌گیرد، چرا که این بیت را خداوند برای امت‌سازی در اختیار امام قرار می‌دهد و باید امت‌سازی با محوریت امام که حقیقت حج است، صورت گیرد. دعای ابراهیم که می‌فرماید «فَاجْعَلْ أَفْئِدَةً مِنَ النَّاسِ تَهْوِی إِلَیْهِمْ» طبق روایات، دعای بر این است که با مناسک حج، قلوب مردم نسبت به ائمه مایل شود و دعای ایشان که می‌فرماید «وَ ابْعَثْ فِیهِمْ رَسُولًا مِنْهُمْ» دعای بر مبعوث شدن پیامبر خاتم از ذریه ابراهیم برای امت‌سازی است.

وی گفت: با این نگاه، دغدغه نبی اکرم اسلام، امت‌سازی توحیدی است و این امت‌سازی بر محور ولایت امام شکل می‌گیرد و قلوب مردم باید به سوی امام مایل شود و عاشورا هزینه این تمایل قلوب به سوی امام است که مقدمه امت‌سازی و تمدن‌سازی است و اربعین این گرایش به امام و حرکت عاشقانه مردم به سوی امام در مسیر امت‌سازی را جلوه‌گر کرده است.

بر پایه این گزارش، آیین رونمایی از کتاب «قدم عاشقی» نوشته محمدرضا عابدینی با موضوع «حرکت کاروانی اربعین» به همت هسته احیای امر و حلقه منظومه فکری علامه طباطبایی مرکز رشد دانشگاه امام صادق علیه‌السلام برگزار شد./1360/

ارسال نظرات