۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۲
کد خبر: ۶۲۳۳۹۷
معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی:

اربعین برای دنیا پرستان قابل درک نیست

اربعین برای دنیا پرستان قابل درک نیست
حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با بیان این که اربعین برای دنیا پرستان قابل درک نیست، گفت: مؤمنان در اربعین کارهایی انجام می دهند که با ابزار مادی قابل سنجش نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر سقای بی ریا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، در زمینه مؤلفه های تمدن ساز اربعین گفت: در مرحله نخست باید نقش و اهمیت نهضت عاشورا در تحقق اهداف اسلام را مورد بررسی قرار داد؛ شخصی از امام صادق(ع) سوال می کند این که خداوند وعده داده است دین اسلام بر همه ادیان غالب خواهد شد، محقق شده است؟ بیان کردند خیر بلکه در زمان امام مهدی(عج) محقق خواهد شد.

معاون پژوهش مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: خط سرخ شهادت امام حسین(ع) که از سال 60هجری شروع شد به دنبال سیره پیامبر اکرم(ص) و امام علی(ع) است که به قیام امام زمان نیز می رسد و چنین نقشی برای نهضت امام حسین(ع) در تمدن نهایی اسلام بارز است که حتی امام عصر(عج) با شعار یا لثارات الحسین(ع) قیام را آغاز می کند.

وی با بیان این که در سال های اخیر اربعین جایگاه اصلی خود راپیدا کره است، گفت: همه افرادی که امام حسین(ع) را قبول دارند به پیاده روی اربعین خواهند رفت و در این مسیر است که انسان متوجه می شود به چه دلیل زیارت اربعین یکی از علائم مؤمن به شمار می رود بنابراین نهضت و قیام امام حسین(ع) که تجلی آن در اربعین مشاهده می شود و از همه ملت ها و اقوام در این تجمع بی نظیر شرکت می کنند از جلوه های مهم تمدن نوین اسلامی به شمار می رود.

حجت الاسلام والمسلمین سقای بی ریا با تصریح بر این که با شاخص های مادی نمی توان پدیده اربعین را ارزیابی کرد، افزود: شاخص مادی سود است یعنی در برابر کاری که انجام می دهند و هزینه ای می کنند باید نفعی به دست آورند اما چنین موردی در اربعین قابل مشاهده نیست و با این ابزار نمی توان آن را ارزیابی کرد زیرا در پیاده روی اربعین افرادی که خدمت می کنند از همه چیز زندگی خود می زنند و پول خرج می کنند و توقع بازگشت ندارند و حتی زائران نیز که وارد این عرصه می شوند به غیر از منفعت الهی به مورد دیگری نمی اندیشند.

وی اضافه کرد: فهم این که شرکت کنندگان در اربعین نگاه مادی ندارند برای کسانی که دارای دید محدود مادی هستند قابل پذیرش نیست و به تعبیر امام علی(ع) کسانی که این دنیا محدوده دیدشان است مانند نابینایی هستند که غیر آن را نمی بیند بنابراین پدیده اربعین تنها با ابزار الهی قابل ارزیابی است که ما نیز می توانیم دورنمایی از آن داشته باشم چنانچه برای تقریب به ذهن گفته شده است هر قدمی که بر می دارید یک عمره  و یک قدم می گذارید یک حج ثواب آن است که چنین مواردی را چگونه می توان با ابزار مادی سنجید.

معاون پژوهش مؤسسه امام خمینی(ره) افزود: علاوه بر پاداش هایی که بیان شد مواردی نیز در ذهن مؤمنان وجود دارد که با معیار مادی قابل اندازه گیری نیست مواردی همانند ایثار، تحمل سختی ها، بصیرت و شاید میلیاردها قطره اشکی که در این مسیر ریخته می شود با چه معیار مادی می توان سنجید./1324/ج

مصطفی رستمی
ارسال نظرات