۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۴
کد خبر: ۶۲۳۴۴۰
آیت الله تحریری:

پروردگار هرگز در خلقت مخلوقات دچار شک و تردید نمی شود

پروردگار هرگز در خلقت مخلوقات دچار شک و تردید نمی شود
آیت الله تحریری با بیان اینکه وحدانیت مطلق از آن پروردگار است، گفت: خداوند هرگز در خلقت مخلوقات دچار تردید نمی شود و هر موجودی را بخواهد با علم کامل خلق می کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) در این خطبه بعد از بیان اوصاف گوناگون ذاتیه حق، خداوند متعال را اینگونه تنزیه می‌کند که در مقام خلقت آن چیزهایی که بر مخلوق عارض می‌شود بر او عارض نمی‌شود.

وی با بیان اینکه خلق و ایجاد مخلوقات هرگز خداوند را به رنج و خستگی نمی‌کشاند، ادامه داد: امیرمومنان(ع) درخصوص علت آفرینش می‌فرمایند: اکتفا نمودن او به آنچه خلق نموده از روی ناتوانی و سستی نبوده؛ مقصود از این سخن آن است که عجز و ناتوانی علت خلق و ایجاد خداوند نبوده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند به آنچه می‌آفریند علم دارد، اظهار داشت: حضرت علی(ع) در ادامه می‌فرمایند: علم ما خلق و خلق ما علم، علم داشت به آنچه آفرید و آفرید آنچه دانست.

وی افزود: خلق و ایجاد خداوند به واسطه تفکر و تامل یا علم جدیدی نیست، یعنی برای خداوند نسبت به مخلوقش علم جدیدی که حادث شود وجود ندارد، بلکه خلق و ایجاد خداوند از روی علم و خلق نکردنش از روی حکمت است.

آیت الله باقر تحریری به بیان صفاتی دیگر از صفات الهی در کلام امیرمومنان(ع) پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) در ادامه می‌فرمایند: شبهه‌ای بر او وارد نشد در آنچه نیافرید، بلکه قضاء حتمی و علم صریح و امر استوار او چنین بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه خداوند هر چه را بخواهد به صورت قطعی ایجاد می‌کند، ابراز داشت: پروردگار عالم و خالق هستی هیچ شبهه یا تردیدی در آنچه نیافریده ندارد که چرا نیافریدم.

وی افزود: وجود مقدس الله باری تعالی واجب الوجود و واجب مطلق است پس در او محدودیتی نیست، نه در وجودش و نه در ایجادش، در ایجاد خداوند هیچ تردیدی نیست یا می‌آفریند با استحکام یا نمی‌آفریند با حکمت.

آیت الله تحریری با بیان اینکه اوصافی که امیرمومنان(ع) درباره خداوند فرمودند یا اوصاف ذاتی است و یا اوصاف فعلی، اظهار داشت: حضرت علی(ع) در ادامه فرمودند: ربوبیت تنها از آن اوست و یگانگی اختصاص به او دارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطر نشان کرد: وحدانیت مطلق مخصوص خداوند است و برای غیر او چنین وحدانیتی نیست./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات