۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۶۲۳۴۴۱
نماینده مجلس خبرگان رهبری:

انفاق گره گشای زندگی انسان است

انفاق گره گشای زندگی انسان است
آیت الله مهدوی با اشاره به نقش انفاق در حل مشکلات جامعه، گفت: هرکسی به اندازه توان خود بهتر است صدقه بدهد و به فکر انفاق و یاری فقرا باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مجلس خبرگان رهبری، امشب در حسینیه دردشت اصفهان، با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های بنده های خوب خداوند انفاق است، گفت: بندگان خدای رحمان کسانی هستند که وقتی انفاق می‌کنند دچار اصراف نمی‌شوند و دست خود را تنگ هم نمی‌گیرند و بخل نمی‌ورزند، بلکه حالت وسط و حالت اعتدال را رعایت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: انسان مؤمن و عبادالرحمن همواره در فکر انفاق است، ما نیز باید در زندگی سعی کنیم این حالت را داشته باشیم و هرکسی به تناسب خود باید به انفاق توجه داشته باشد، هرکسی به اندازه توان مالی خود باید انفاق کند و البته کسانی که توانمندی بالایی دارند باید نگاه به وضع مالی خود داشته باشند و بیشتر از افراد کم توان در زمینه مالی، به نیازمندان کمک کند.

آیت الله مهدوی با تأکید بر اهمیت توجه اغنیا به نیازمندان و ضرورت پرداخت زکات و خمس، تصریح کرد: انفاق در طول سال جاری است و جدای از خمس و زکات است، با مالیات هم متفاوت است، بعضی خیال می‌کنند اگر مالیات پرداخت کنند دیگر نیازی نیست خمس و زکات بدهند یا اگر خمس و زکات دادند دیگر نیازی به پرداخت مالیات نیست، در حالی که همه این‌ها جدای از هم هستند و پرداخت هرکدام در جای خود لازم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه اصفهان خاطرنشان کرد: دستور دین این است که حتی اگر وضع مالی مناسبی ندارید بازهم دست از صدقه برندارید، هرکسی به اندازه توان خود بهتر است صدقه بدهد و به فکر انفاق و یاری فقرا باشد، مشکلات مادی و معنوی زیادی به دنبال ترک انفاق برای انسان پیش می‌آید، چرا که دوری از انفاق بخل و عدم نشاط روحی را به دنبال خواهد داشت.

وی به اهمیت اولویت بندی در انفاق اشاره کرد و گفت: اگر والدین کسی نیازمند هستند اولویت با آنها است، گاهی نیازمند نیستند اما این انفاق آنها را شاد خواهد کرد، لذا پدر و مادر در اولویت و شأنیت برای انفاق هستند، پس از آنها اقوام قرار دارند، اولویت با کسانی است که مشکلات اقتصادی و مالی دارند، پس از اقوام همسایه‌ها نسبت به دیگر مردم جامعه در اولویت برای انفاق هستند و پس از آنها دوستان انسان باید مورد توجه باشند.

آیت الله مهدوی با بیان اینکه انفاق و صدقه تأثیر بسیار مهمی در جامعه دارد، اظهار کرد: گاهی گره‌های زندگی انسان با پرداخت صدقه و انفاق باز می‌شود چرا که انفاق و صدقه می تواند گره از زندگی نیازمندان باز کند، لازم نیست انسان هزینه‌های سنگین برای انفاق بدهد بلکه هرمقدار که می‌تواند با توجه به نیاز کسی که می‌خواهد به او کمک کند باید در نظر بگیرد./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات