۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۲۳۵۴۶
مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا:

توجه به سیره بزرگان زمینه موفقیت طلاب را فراهم می کند

توجه به سیره بزرگان زمینه موفقیت طلاب را فراهم می کند
آیین آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسه امام رضا(ع) وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین آغاز سال تحصیلی جدید مؤسسه آموزش عالی امام رضا(ع) با حضور رییس، اساتید، اعضای هیات علمی و دانشجویان این مؤسسه برگزار شد، حجت الاسلام حسین رحیمیان، مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه در این مراسم با تبریک سال جدید تحصیلی به دانش پژوهان مؤسسه امام رضا(ع) اظهار داشت: هر انسانی باید قدر نعمت جوانی و فرصت عمرش را بداند؛ و طلاب توجه داشته باشند که آینده به روحانیون باسواد که دغدغه دینداری مردم را داشته باشند، بیش از امروز نیاز دارد و طلاب در این زمینه مسؤولیت دینی دارند.

وی طلبگی را نوعی سبک زندگی ایمانی برگرفته از عقاید خواند و اظهار داشت: سبک زندگی انسان ها در هر علمی به گونه ای تحلیل می شود، به عنوان مثال در جامعه شناسی، طبقه و در روانشناسی غرائض و امیال نفسانی مؤثر است؛ اما این تحلیل‌ها سطحی و روبنایی است؛ تحلیل مبنایی و واقعی این است که هر کسی سبک زندگی اش متأثر از اعتقادات، تفکر و انگیزه های وی است؛ بنابراین انسان خداباور و معتقد به معاد دارای سبک زندگی متناسب با این عقاید است.

حجت الاسلام رحیمیان تصریح کرد: هر انسانی برای رفاه خود و خانواده اش موظف است که تلاش کند؛ مسؤولان نیز موظف هستند شرایط بهتری را برای جامعه فراهم کنند؛ اما این مسأله نباید اولویت اصلی و نخست زندگی انسان به ویژه طلاب باشد، یا حتی به دلیل شرایط اقتصادی، ظرفیت ها، استعداد، جوانی و عمرش را درست مدیریت نکند.

وی به سیره بزرگان دینی و تراث علمای شیعه اشاره و خاطرنشان کرد: محدودیت‌ها در زندگی همه علما و بزرگان دینی بوده است؛ اما موفقیت های چشمگیری را به بار آوردند و شرایط زمانی و مکانی سد راه ایشان نشده است.

مدیر گروه فقه سیاسی مؤسسه امام رضا(ع) افزود: علامه طباطبائی در شرایط سخت اقتصادی، کتاب گرانسنگ المیزان را نوشته است، جناب احمدی میانجی در خاطره ای می گوید: به علامه گفتم: چرا تا جلد 5 المیزان از کتاب المنار نقل کرده اید؛ ایشان فرمود: کتاب نداشتم؛ اما امروزه کتاب و کتابخانه فراوان است و امکانات قابل مقایسه با گذشته نیست.

در ادامه حجت الاسلام آقاجانی با انتقاد از مدرک گرایی در جامعه ابراز داشت: گاهی مدرک نیز مهم است؛ اما کسی که اهل دقت در مباحث علمی باشد، زودتر به نتیجه می رسد، چنان که رویه حوزه این بوده و در صفحه نخست کتاب جامع المقدمات، عبارت بدان گفته است نه بخوان؛ که با این عبارت این رویکرد برای آموزش و پیشرفت را گوشزد می کند.

وی تفکر و تفهم را مهم خواند و افزود: گاهی ملاک و معیارها عوض می‌شود، ملاک فضل و سواد، مدرک بالاتر، اساتید بیشتر، کتاب فراوان یا حتی درس خواندن زیاد است؛ در صورتی که حضرت علی علیه السلام در روایتی می فرماید: «فضل فكر و تفهّم أنجع من فضل تكرار» زياد انديشيدن و فهميدن، سودمندتر از زياد تكرار كردن و خواندن است./924/ج

حسین عجمی
ارسال نظرات