۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۵
کد خبر: ۶۲۳۵۶۳
امام جمعه شیراز:

ادامه دهنده مسیر حافظ باشیم| پارادایم ادبی حافظ بر معرفت‌شناسی استوار است

ادامه دهنده مسیر حافظ باشیم| پارادایم ادبی حافظ بر معرفت‌شناسی استوار است
امام جمعه شیراز گفت: پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ از حیث معرفت‌شناسی بر شناخت حق استوار شده و باید به حق پایبند بود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین لطف‌الله دژکام شامگاه جمعه در مراسم یادروز حافظ اظهار داشت: دو حدیث از پیامبر اسلام (ص) نقل شده که با تحلیل آن می‌توان نگاه اسلامی حافظ را در معرفت‌شناسی و دریافت حقایق تبیین کرد.

وی با بیان اینکه باید ادامه‌دهنده مسیر حافظ باشیم، گفت: ما نمی‌خواهیم این مسیر قطع شود بنابراین این پرسش مهم است که چگونه باید در ادامه راه حافظ طی طریق کنیم؟

امام جمعه شیراز با اشاره به حدیث پیامبر(ص) افزود: پیامبر با اشاره به چند فرقه‌ شدن قوم بنی‌اسرائیل فرمودند که پیروان من نیز 73 فرقه می‌شود که 72 فرقه گمراه می‌شوند و تنها یک فرقه به حقیقت می‌رسند حال این سئوال مطرح است که آیا حافظ می‌خواسته تمام فرقه‌های مختلف را تایید کند؟

حجت الاسلام والمسلمین دژکام با بیان اینکه در یک تمدن پویا و شکوفا نمی‌شود پارادایم‌های مختلف را یک شکل نگاه کرد، بیان کرد: پارادایم کار در فعالیت ادبی و هنری حافظ از حیث معرفت‌شناسی بر شناخت حق استوار شده و باید به حق پایبند بود.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با اشاره به حدیث دوم که فرمود « من مبعوث شدم به سوی شما مردم با دینی که حنیف است» گفت: حق‌گرایی صفت اول دین است، اسلام دین سخت‌گیرانه‌ای نیست،بنا نیست وقتی احساس می‌کنیم حق را شناحتیم با دیگران به گونه‌ای رفتار کنیم که نتوانند زندگی کنند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: در فرایند کشف حقیقت به تناسب ابزار گاهی بین خودمان اختلاف ایجاد می‌شود، این اختلاف اگر بنا باشد به پایان برسد باید فلسفه در اندازه‌ای رسیده باشد که کشف و نقل را کنار هم قرار دهد و این آغاز یک حرکت نو در تمدن اسلامی است.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام افزود: هرچه قرآن می‌گوید با برهان و فلسفه هم می‌توان به آن رسید و این هماهنگی در دعوای مداراگونه در حافظ دیده می‌شود اما ملاصدرا افق فراتر از او را پیموده است.

وی ادامه داد: باید در جلسات حافظ‌شناسی این مسائلی که برای حافظ دغدغه بوده، مورد توجه قرار گیرد.

عباس قاسم پور
منبع: تسنیم
ارسال نظرات