۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۰
کد خبر: ۶۲۳۶۶۰
حجت الاسلام الهی منش:

اخلاق قربانی اصلی دنیا طلبی است

اخلاق قربانی اصلی دنیا طلبی است
رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب با بیان اینکه عقل آدمی را به کسب آخرتی پرسود دعوت می کند، گفت: اخلاق قربانی اصلی دنیا طلبی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام الهی منش رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب، امروز در جلسه اخلاق مدرسه علمیه خواهران ثامن الائمه(ع) با موضوع تاثیر معرفت عرفانی به حق تعالی و انسان در زندگی اخلاقی به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: عمل بدون پشتوانه معرفت و آگاهی ممکن نیست؛ عمل نوعی خالقیت و آفرینش است و آفرینش بدون علم و آگاهی معنا ندارد.

وی افزود: انسان باید به بود و نبود چیزی آگاه باشد تا بتواند برایش ارزش قائل شود زمانی هم که به دنبال ارزش گذاری می رود بایدها و نبایدها پیش می آید و با یک الهام درونی به انجام و یا ترک افعال تشویق می شود.

حجت الاسلام الهی منش با بیان اینکه اخلاقی زندگی کردن هزینه دارد، ابراز کرد: گاهی اوقات انسان به خاطر صداقت داشتن از منافع دنیوی محروم می شود یا اگر بخواهد امانت دار باشد باید از بسیاری از لذائذ صرف نظر کند؛ بر همین اساس چنین کار اخلاقی و از خودگذشتگی نیازمند جبران می شود و باید یک پشتوانه ای در کار باشد که بتواند از آن پشتیبانی و حمایت کند.

رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: بنابراین هر عاملی که بخواهد در وجود انسان ایجاد انگیزه کند باید در وجود آدمی درونی شود چون انسان موجودی مختار است و کسی نمی تواند از او سلب اختیار کند بر همین اساس فعل اخلاقی باید از درون انسان را قانع کند و از درون انگیزه اش برانگیخته شود.

وی با بیان اینکه همه انسان ها نیازمند اخلاق هستند، گفت: حتی کسانی که لائیک هستند و با دین سر و کاری ندارند به اخلاق نیاز دارند چون اخلاق جزء نیازهای اولیه انسان محسوب می شود برای همین در تمام مکاتب در طول تاریخ بحث اخلاق پیوسته مطرح بوده و هست.

حجت الاسلام الهی منش ادامه داد: معرفت، علم و آگاهی بشر مراتبی دارد که هر یک از این مراتب سطحی از اخلاق را برای انسان به همراه دارد از این رو است که معرفت در درون انسان آن انگیزه مربوط به خود را ایجاد می کند. اگر انسان در تمام لحظات به اخلاق و فضائل اخلاقی پایبند باشد چاره ای ندارد جز اینکه عمق معرفت و گستره معرفتش را گسترش دهد.

رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه انسان از سه طریق حسی، عقلی و الهی می تواند به معرفت و آگاهی دست یابد، اظهار داشت: انسان ها عموما با معلومات حسی سر و کار دارند که این علوم از اشیاء خارجی گرفته می شود.

وی با بیان اینکه هیچ تضمینی بر ادراکات قوه واهمه وجود ندارد، ابراز کرد: زندگی انسان ها بیشتر بر اساس قوه واهمه یا همان عقل بازاری استوار است.

حجت الاسلام الهی منش ابراز کرد: کسانی که خوبی می کنند اما به نیت آنکه منافع آنان تامین شود آن خوبی ارزشمند نیست. مادامی که معرفت انسان در سطح تفکر حسی و وهمی محدود باشد نباید از او انتظار داشت در همه مقاطع اخلاق را رعایت کند زیرا چنین فردی تا زمانی که منافعش اقتضاء کند پایبند به اخلاق است.

رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب ابراز کرد: انسان اگر بخواهد به رتبه انسانیت برسد باید با توجه به سطح عقل جامع نگر به دنیا و آخرت بنگرد. عقل حقایقی را درک می کند که هرگز کهنه نمی شود چون با جان و حقیقت انسان پیوند دارد.

وی مدرکات عقلی را سراسر حکمت دانست و گفت: مکاتبات انبیای الهی مبتنی بر حکمت است به همین خاطر کلام آن بزرگان در درون انسان ایجاد انگیزه می کند چون کلامشان سراسر عقلانی است و عقل انسان را به انجام کارهای قبیح منع کرده و به انجام عمل صالح تشویق می کند.

حجت الاسلام الهی منش با بیان اینکه عقل انسان را به سوی کسب آخرتی پرسود دعوت می کند تا نعمت های خالص الهی نصیب آدمی شود، عنوان کرد: مهمترین هدف انبیای الهی افزایش معرفت انسان ها برای رسیدن به آخرتی پرسود بود. عقل انسان را از درون به معامله پرسود دعوت می کند تا از لذائذ زودگذر دنیا بگذرد و با رنج های عالم مادی کنار بیاید و از گرفتاری ابدی رها شود.

رییس دانشکده عرفان دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان با اشاره به ادارکات الهی انسان، خاطرنشان کرد: این نوع از ادراک بالاترین مرتبه از معرفت به شمار می رود، ادراکات عرفانی ادراکات فوق عقل هستند نه ضد عقل؛ انسان با کمی تامل می تواند این ادراکات فوق عقلی را از درون درک کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات