۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱
کد خبر: ۶۲۳۶۶۳
تولیت مدرسه علمیه مروی:

ربوبیت و تربیت مخلوقات مخصوص خداوند است

ربوبیت و تربیت مخلوقات مخصوص خداوند است
آیت الله تحریری با بیان اینکه ربوبیت و تربیت مخلوقات مخصوص خداوند است، گفت: خداوند در ربوبیت یکتا است پس برتر است از اینکه شریکی داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) در این فراز از خطبه به بیان اوصافی ویژه از حق تعالی می‌پردازند.

وی ادامه داد: حضرت در صدر این عبارات به سه صفت خاص اشاره کرده و می‌فرمایند: توحید بالربوبیه و خص نفسه بالوحدانیه و استخلص المجد و الثناء، ربوبیت تنها از آن اوست، یگانگی اختصاص به او دارد و بزرگی و ستایش مختص به او است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خدای متعال مجد، عظمت و ثناگویی را برای خود خالص و مخصوص گردانیده، ابراز داشت: علت این تخصیص و تخلیص این است که خداوند دارای عظمت مطلقه است و باید به این عظمت مطلقه توصیف شود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اختصاص یگانگی، تحمید و تمجید به خداوند متعال در کلام امیرمومنان(ع)، اظهار داشت: حضرت علی(ع) در ادامه می‌فرمایند: فتمجد بالتمجید و تحمد بالتحمید و علا عن اتخاذ الابناء و تطهر و تقدس عن ملامسة النساء و عز و جل عن مجاورة الشرکاء؛ همه مجدها، عظمت‌ها و حمدها برای اوست، او از همسر و فرزند داشتن منزه است و برتر است از اینکه شریکی داشته باشد.

وی افزود: خدای متعال با تحمید، تمجید و بزرگواری، بزرگ است چرا که استحقاق ذاتی آن را دارد و البته هیچ موجودی جز خداوند نمی‌تواند او را آنطور که شایسته اوست حمد و ستایش کند و خداوند از اوصاف مادی مخلوقات مانند همسر و فرزند پاک و منزه است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه مخلوقات نمی‌توانند با حق تعالی ضدیت داشته باشند، عنوان کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: فلیس له فیما خلق ضد و لا فیما ملک ند و لم یشرک فی ملکه احد؛ چیزی از مخلوقات نمی‌تواند با او تضاد داشته باشد و در ملک او مثل و شریکی برایش نیست.

تولیت مدرسه علمیه مروی با تاکید بر عدم امکان ضدیت با خداوند، اظهار داشت: حق تعالی در خالقیت خود ضدی ندارد و هیچ موجودی در برابر او قیام نمی‌کند چرا که اساسا هیچ موجود و مخلوقی نیست که بتواند در برابر خداوند ابراز وجود کند.

وی افزود: امیرمومنان(ع) فرمودند: و لم یشرک فی ملکه احد، الواحد الاحد الصمد و المبید للابد و الوارث للامد؛ خداوند در حاکمیتش احدی را شریک نگرفته است، او واحد و احد و بی‌نیاز است، اوست که ابد را از بین برده و او وارث زمان است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه اوصاف فعلی حق تعالی از اوصاف ذاتی او نشات می‌گیرد، اظهار داشت: خداوند واحد و احد است یعنی خداوند وحدت صرفه دارد، برای وحدت صرفه نمی‌توان مقابلی تصور کرد در حالی که در اوصاف قبلی فرض بر نوعی مقابل برای وجود مطلق خداوند بود.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به صفت ازلی و ابدی بودن خداوند متعال در کلام امیرمومنان(ع)، ابراز کرد: حضرت علی(ع) فرمودند: الذی لم یزل و لایزال وحدانیا ازلیا قبل بدء الدهور و بعد صرف الامور الذی لا یبید و لا یفقد؛ ذات او ازلی و ابدی است و ابتدا و انتها ندارد، قبل از اینکه زمان معنا پیدا کند و بعد از اینکه این جریانها به پایان برسد او بوده و باقی خواهد بود، هلاکت برای او معنا ندارد.

وی افزود: مقصود از صمد مبید یعنی خداوند نابود کننده ابد و وارث زمان است، زمان هم که از بین برود او هست، او همواره وحدانی و ازلی است، خداوند از بین نمی‌رود و ثابت مطلق است.

آیت الله تحریری در پایان خاطر نشان کرد: حضرت علی(ع) توصیفات بسیار عظیمی از خداوند دارند چرا که ریشه همه مسائل توحیدی درک وحدانیت حق تعالی و درک دیگر معارف دینی به فهم این حقیقت عظیم برمی‌گردد./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات