۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰
کد خبر: ۶۲۳۷۰۰
کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

راه حل برای جاماندگان زیارت امام حسین

راه حل برای جاماندگان زیارت امام حسین
کارشناس علوم قرآنی گفت‌: اگر کسی نمی‌تواند به پیاده روی اربعین برود می‌تواند با پرداخت پول سفر کسی که تمایل به رفتن این سفر را دارد از ثواب آن بهره‌مند شود.

به گزارش خبرگزاری رسا، حمید سیلاوی کارشناس علوم قرآنی پیرامون وقایع ماه صفر و روز اربعین گفت: ماه صفر رویدادهای بسیاری را در خود جای داده و ماهی پر از حزن و اندوه است، ماهی که ارتحال «پیامبر اکرم(ص)»، شهادت «امام حسن مجتبی(ع)» و شهادت «امام رضا(ع)» را در خود جای داده و ماه گردهمایی بزرگ اربعین است.

وی به ارزش و اهمیت زیارت «امام حسین(ع)» در اربعین حسینی اشاره و ابراز کرد: برخی بزرگان ارزش زیارت «امام حسین (ع)» در روز اربعین را به قدری با اهمیت می‌دانند که بر آن تاکید ویژه‌ای دارند، ولی اگر کسی نمی‌تواند برود و این امکان برای او وجود ندارد می‌تواند با پرداخت پول سفر کسی که تمایل به رفتن این سفر را دارد از ثواب آن بهره‌مند شود، اما اگر کسی وضعیت مالی مناسب و شرایط لازم برای شرکت در این پیاده روی را نداشته باشد می‌تواند زیارت را از راه دور انجام دهد.

سیلاوی نحوه بجا آرودن زیارت «امام حسین(ع)» از راه دور را اینگونه توصیف کرد: زیارت «امام حسین(ع)» از راه دور را می‌توان با بجا آوردن غسل اربعین، سپس گرفتن وضو، ایستادن به سوی کربلا و با خواندن زیارت اربعین انجام داد. اما کسانی که در حرم «امام حسین(ع)» در اربعین حسینی حضور پیدا می‌کنند علاوه بر درک واقعی و حقیقی پیاده‌روی اربعین می‌توانند به فضلیت ارزشمند زیارت «امام حسین(ع)» در روز اربعین بپردازند، آنان پس از ورود به شهر کربلا می‌توانند زیارت اربعین را بخوانند و پس از عزاداری شهر را ترک کنند.

وی با اشاره به فضیلت‌های نهفته در پیاده روی اربعین اظهار کرد: پیاده‌روی اربعین در مسیر نجف به کربلا همچون موجی خروشان در جاده عشق و معرفت است و همواره افراد را در حرکت و پویایی می‌توان دید. موکب‌هایی که در کنار جاده برپا شده‌اند با تمام توان به خدمات رسانی می‌پردازند و به نیت میهمان نوازی از زائران «سید الشهداء (ع)» حتی جوراب‌های زائران را می‌شویند و پاهای آنان را ماساژ می‌دهند تا خستگی زائران کاهش پیدا کند.   

سیلاوی نیت را یکی از اعمال مهم در پیاده روی اربعین دانست و افزود: «نیت» برای حرکت به سمت زیارت «امام حسین(ع)» در اربعین حسینی بسیار با اهمیت است، نیت خالص در این مسیر و همچنین تعامل با افراد در این سفر بسیار مهم است زیرا برخوردهای مختلف با فرهنگ‌های مختلفی در این مسیر وجود دارد، ارتباطات اجتماعی مناسب مهم است لذا خالصانه در این راه قدم گذاشتن و نیت ارادت به زیارت «امام حسین(ع)» سبب می‌شود تا به فضیلت‌های ارزشمند تری دست یابیم.

این کارشناس علوم قرآنی به اهمیت زیارت «امام حسین(ع)» در اربعین حسینی از نظر «ائمه معصومین(ع)» اشاره و بیان کرد: «امام حسین(ع)» راه را مشخص کردند و دیگر امامان بعد از ایشان مسیر هدایت را به مردم معرفی و آنان را راهنمایی کردند، «ائمه معصومین(ع)» نیز بعد از قیام عاشورا روضه برای «امام حسین(ع)» و یاران ایشان مد نظر داشتند، همچنین عزاداری برای ایشان را سر لوحه قرار می‌دادند، آنان تاکیدات فراوانی به مومنین برای زیارت «امام حسین(ع)» در روز اربعین داشته و خود نیز در این راه قدم بر می‌داشتند.

سیلاوی با نگاهی به تاریخ  پیاده روی اربعین خاطرنشان کرد: عزاداران در ماه محرم شرایط را فراهم می‌کنند تا در ماه صفر و در چهلمین روز از شهادت « امام حسین(ع)» در گردهمایی عظیم جهان اسلام حضور یابند، برای این منظور پای پیاده مسیر نجف تا کربلا را طی می‌کنند تا اهداف زیارت عاشورا را فراموش نکنند. پیاده روی اربعین ریشه در هدف اولین زائران اربعین در زمان شهادت «سید الشهدا(ع)» دارد، پس از آنکه چهره واقعی حکومت یزید بر مردم آشکار شد و روشنگری‌ها و راهنمایی‌های امامان بعد از واقعه کربلا انجام شد، روز به روز به تعداد زائران اربعین افزوده شد و اکنون شاهد حضور چند میلیونی زائران حسینی هستیم.

منبع: میزان

محمود لطیف
ارسال نظرات