۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۱
کد خبر: ۶۲۳۷۰۸

مروری بر انتخابات اخیر کشور اسلامی تونس

مروری بر انتخابات اخیر کشور اسلامی تونس
«نبیل القروی» و «قیس سعید» نامزدهای راه یافته به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس دارای مواضع و دیدگاه هایی هستند که آنها را از دیگر رقبای انتخاباتی متمایز کرده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس صبح امروز آغاز شد. مراکز اخذ رای در تونس از ساعت ۷ صبح به وقت محلی به روی رای دهندگان گشوده شد و بیش از ۷ میلیون نفر در این انتخابات مشارکت می کنند.

در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری تونس ۲۶ نامزد انتخاباتی با یکدیگر به رقابت پرداختند و نبیل القروی و قیس سعید توانستند با پیروزی بر نامزدهای مطرح و سرشناسی همچون المنصف المرزوقی، یوسف الشاهد و عبدالفتاح مورو به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری تونس راه یابند.

انتخابات ریاست جمهوری تونس ۱۵ سپتامبر ( ۲۴ شهریورماه ) گذشته برگزار شد و قیس سعید نامزد مستقل و نبیل القروی از حزب قلب تونس به دور دوم این انتخابات راه یافتند.«قیس سعید علی»(نامزد مستقل) با ۱۸.۴ و نبیل القروی (حزب قلب تونس) با ۱۵.۶ درصد آراء توانستند به مرحله دوم راه یابند.

مقامات تونسی، القروی ۵۶ ساله مالک شبکه ماهواره‌ای «نسمة» را روز بیست و سوم آگوست به  اتهام پولشویی و فرار مالیاتی بازداشت کرده بودند، این در حالی است که القروی گفته است قربانی هجمه‌ای برای مخدوش شدن وجهه خود بوده است.

با وجودی که القروی در زندان بود، اما به خاطر اینکه هنوز رسما به خاطر اتهامات وارده محکوم نشده است، به وی اجازه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری داده شد و البته بر خلاف همه پیش‌بینی‌ها وی در کنار قیس سعید به دور دوم راه یافت.

از سوی دیگر رئیس مجلس مشورتی جنبش النهضه تونس اعلام کرد این شورا تصمیم گرفته است از قیس سعید در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حمایت کند.

مهمترین مواضع و برنامه های نامزدهای دور دوم انتخابات

قیس سعید

قیس سعید از جمله مخالفان عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی است و درباره جرم بودن عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی می‌گوید واژه عادی‌سازی روابط قبلا وجود نداشت و فقط سال ۱۹۷۷ ظاهر شد، زیرا در حقیقت، عادی‌سازی، یک خیانت بزرگ است.

وی از جمله منتقدان اتحادیه عرب محسوب می شود و در این باره معتقد است: این اتحادیه باید اتحادیه ملت‌های عرب می‌شد نه اتحادیه کشورهای عربی. سعید به ابتکارعمل‌ها و طرح‌های فراوانی از جمله معاهده دفاع مشترک عربی اشاره کرد که مربوط به سال ۱۹۵۲ است، ولی هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

قیس سعید گفته است برنامه انتخاباتی‌اش بر مجموعه‌ای از اهداف ملی مرتبط با حاکمیت تونس و حمایت ازآن در برابر تمام چالش‌های پیش رو متمرکز است.

به گفته وی، تونس وارد مرحله جدیدی در تاریخ شده و نمی‌توان با ساز و کارهای قدیمی و بی‌نتیجه قبلی آن را اداره کرد.

وی تاکید می‌کند که مسئله فلسطین در وجدان ملت تونس جا دارد و تونس همواره در کنار مسائل عربی و در راس آن مسئله فلسطین و حقوق ملت فلسطین قرار دارد.

قیس سعید درباره خطر رواج «فرهنگ شکست» هشدار می‌دهد. این نامزد انتخابات همچنین تصریح می‌کند که عادی‌سازی روابط با رژیم اسرائیل خیانت بزرگی به کشور است.

قیس سعید همچنین حامی حقوق ملت فلسطین است و در رد طرح معامله قرن آمریکا خاطر نشان می‌کند که فلسطین فروشی نیست.

وی درباره سوریه چنین گفته است: درباره دولت سوریه باید بگویم که در معرض دخالت خارجی برای سرنگونی دولت قرار گرفت، هدف کسانی که به سوریه تجاوز کردند، تجزیه و تقسیم این کشور و قرار دادن در وضعیتی بود که اکنون در آن به سر می‌برد، هیچ کس نباید در گزینه‌های ملت سوریه دخال کند و هیچ کس حق ندارد در این کشور برای سرنگونی نظامش دخالت کند.

قیس سعید به بحران لیبی اشاره می‌کند و می‌گوید این بحرانی است که مردم لیبی بهایش را می‌پردازند، شهروندان لیبی حق دارند که با آزادی کامل برای سرنوشت خود تصمیم بگیرند و حق دارند که درخواست کنند که تمام دخالت‌ها در امور کشورشان پایان یابد، بحران لیبی، بحران ملت لیبی نیست، بلکه نتیجه دخالت قدرت‌های منطقه‌ای است.

طبق نظر برخی کارشناسان سیاسی، قیس سعید نامزدی است که علنا از سوی روزنامه‌ها و شبکه‌های ویژه جنبش النهضه و جریان سلفی و حزب التحریر مورد حمایت قرار می‌گیرد و تفاوت این است که مورد در محاصره شخصیت‌هایی از چپ مارکسیسم در دهه هشتاد قرار دارد، قیس سعید مواضع خود را در خصوص مسائل مهم مرتبط به سیاست خارجی که بر اساس قانون اساسی به رئیس جمهور واگذار شده، پنهان کرده است.

نبیل القروی

وی بازرگان و از رجال سیاسی تونس است و از وی به عنوان غول رسانه ای در تونس یاد می شود که شبکه تلویزیونی و رسانه هایی را در اختیار دارد. وی حزب قلب تونس را تاسیس کرد تا وارد انتخابات شود اما قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی بازداشت و زندانی شد و «سلمی سماوی» همسرش ستاد انتخاباتی وی را هدایت کرد. همسر وی در شرکت مایکروسافت شاغل است.

نبیل القروی ۵۶ ساله و موسس شبکه تلویزیونی «نسمه» در دوم اگوست برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد شد.

به اعتقاد ناظران امور تونس، وی با حزب قلب تونس وارد کارزار انتخابات شد ۲۰۱۹ شد. وی در ۲۳ آگوست گذشته بازداشت شد. دادستان تونس در تاریخ ۸ جولای اموال وی را به اتهام پولشویی توقیف کرد. «نبیل القروی» به اتهام فرار مالیاتی و پولشویی بازداشت شد.

وی در سالهای گذشته خود را در قالب یک خیر و نیکوکار مطرح کرده است و با توزیع کمک به فقیران و افراد نیازمند در واقع تلاش کرده است که است که رای آنها را جلب کند. و شبکه نسمه وابسته به آنهم تبلیغات فراوانی در این زمینه کرده است تا جایگاه وی را بالا ببرد و وی را حامی فقیران نشان دهد. از نگاه تحلیلگران، وی در واقع با مانور دادن روی بیکاری و تورم به دنبال جذب رای دهندگان برآمد.

به اعتقاد کارشناسان و ناظران امور تونس، درواقع وی با نامگذاری حزبش به عنوان قلب تونس و نیز ورود به خانه فقیران و زاغه نشینان اهداف خاصی را دنبال کرد. وی که در زندان به سر می برد دست به اعتصاب غذا زد و خواستار رای دادن شد.

در واقع تحلیلگران درباره القروی بر این نظر هستند که پول و رسانه ابزار وی برای رای آوردن بوده است. وی با جدایی از حزب نداء تونس و تشکیل حزب قلب تونس در واقع خواست که تجربه حزب نداء و السبسی را در تونس بیازماید.

درباره مواضع نبیل القروی درخصوص سیاست خارجی اظهارنظرهای بسیاری وجود ندارد و به نظر می رسد وی تمرکز و شعارهای انتخاباتی خود را بر مسائل داخلی گذاشته است. وی دارای افکار لیبرالی و پروژه بزرگی برای توسعه مناطق محروم و به کارگیری جوانان و فراهم کردن زمینه پیشرفت آنها است./847/ب

منبع: مهر

ارسال نظرات