۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۱
کد خبر: ۶۲۳۷۱۰

مخالفت عربستان سعودی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

مخالفت عربستان سعودی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
در نشست فوق‌‌العاده اتحادیه عرب، موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه مورد بحث و بررسی قرار گرفت ولی عربستان سعودی طرح پیشنهادی را به تعویق انداخت.

به گزارش خبرگزاری رسا، اتحادیه عرب، روز گذشته نشست فوق‌العاده‌ای را در قاهره در سطح وزیران خارجه پیرامون حمله نظامی ترکیه به سوریه برگزار کرد که پس از پایان این نشست، که در بیانیه پایانی نشست بر وحدت و استقلال سوریه و اهمیت گفت‌و‌گوهای سیاسی زیر نظر سازمان ملل به ویژه پیگیری کمیته قانون اساسی این کشور برای دستیابی به یک راه‌حل سیاسی فراگیر برای بحران این کشور تاکید شده است.

در همین راستا، روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» به نقل از منابعی که در نشست دیروز اتحادیه عرب مشارکت داشتند، نوشت که موضوع بازگشت سوریه به این اتحادیه در جریان نشست وزرا در پشت درهای بسته مطرح شد، و عربستان سعودی طی آن پیشنهادی را برای به تعویق انداختن این پرونده مطرح کرد تا این‌که عراق پیش‌نویسی را به اتحادیه عرب، که مبتنی بر مراحل قانونی مطابق با آیین‌نامه اتحادیه عرب است به اتحادیه عرب ارائه داد و پیش‌نویس این بیانیه به نام عراق در میان کشورهای عربی توزیع می‌شود و قرار است در نشستی که به درخواست عراق در سطح وزیران خارجه برگزار خواهد شد، به رای گذاشته شود؛ همان‌گونه که عراق ریاست دوره کنونی اتحادیه عرب را بر عهده دارد. این تحرکات عراق زودهنگام و به‌ویژه طی نشست‌های مجمع عمومی سازمان ملل آغاز شده است. به نحوی که در نیویورک دیداری میان «محمد الحکیم» وزیر خارجه عراق و «ولید المعلم» وزیر خارجه سوریه برگزار شد و طی آن، الحکیم تمایل عراق برای پیشبرد این روند و نهایی کردن موضوع بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کرد که در مقابل، ولید المعلم از دولت عراق تشکر کرد و گفت که سوریه چیزی در این خصوص نمی‌خواهد.

منابع مذکور افزودند، رای‌گیری درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب قبل از نشست بعدی اتحاددیه عرب در ماه مارس سال جاری انجام خواهد شد.

وزرای خارجه کشورهای عربی توافق کردند که بایستی قبل از رای‌گیری، اقداماتی دیپلماتیک درخصوص سوریه انجام شود و دمشق را برای نشان دادن سیگنال‌های مثبت در سطح گفتمان دیپلماتیک و رسانه‌های، سوق دهند./847/ب

منبع: تسنیم

ارسال نظرات