۰۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۶۲۳۷۴۴
یادداشت؛

غارتگران بیت المال یاد بگیرند

غارتگران بیت المال یاد بگیرند
یکی با کلک و حقه بازی و به راحتی آب خوردن میلیارد‌ها تومان اختلاس و بیت المال را غارت می‌کند و دیگری به خاطر چند هزار تومان حاضر نیست مدیون بیت المال باشد.
باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگراری رسا، بابک شکورزاده
 
اخبار ماه‌های اخیر رسانه‌ها معمولا خالی از پرونده‌های مالی و دادگاه‌های مفسدان اقتصادی نیست. از سلطان سکه و ماجرای بانک سرمایه و... گرفته تا فساد در پتروشیمی و اخیرا هم موضوع قاچاق قطعات خودرو. در این اوضاع وانفسا گاهی اوقات اخباری منتشر می‌شود که انسان را متحیر می‌کند و در عین حال امیدوار، که هنوز هم بیت المال برای برخی محترم است.

چندی پیش اخبار شبانگاهی شبکه سه خبری را اعلام کرد که در آن دختری دبیرستانی نامه‌ای را به صورت بی‌نام و ناشناخته در صندوق پیشنهاداتی که معمولا در مدارس تعبیه شده انداخته بود و در عین اظهار شرمساری، مبلغ ۱۰ هزار تومان هم ضمیمه نامه کرده بود و نوشته بود که این مبلغ برای خسارتی است که به اموال مدرسه وارد کرده است. بالاخره مدیر مدرسه و بعد از آن سایرین متوجه شدند که کار چه کسی بوده است. داستان از این قرار بود که فاطمه عرب زاده (نویسنده نامه) با همکلاسی‌هایش مشغول تخمه خوردن بودند که کلاس کثیف می‌شود و او هم برای تمیز کردن کلاس، جاروی مدرسه را می‌آورد که از قضا جارو شکسته می‌شود؛ او هم یاد سخن پدرش می‌افتد که بیت المال برای ۸۰ میلیون ایرانی است.

وقتی این ماجرا را با اختلاس‌ها، مفاسد اقتصادی و چپاول بیت المال که تازه بخشی از آن‌ها رسانه‌ای می‌شود مقایسه می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت راه از کجا تا کجاست!

یکی با کلک و حقه بازی و به راحتی آب خوردن میلیارد‌ها تومان اختلاس و بیت المال را غارت می‌کند و دیگری به خاطر چند هزار تومان حاضر نیست مدیون بیت المال باشد. اصولا یکی از عوامل اساسی بی‌اعتنایی به بیت المال، غفلت و یا عدم اعتقاد به قیامت و حساب و کتابی است که همگان در پیش رو داریم. اگر انسان به این باور برسد که «فَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ خَیْراً یَرَهُ وَمَن یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّهٍ شَرّاً یَرَهُ» دیگر به این راحتی اموال دیگران و بیت المال را ضایع نمی‌کند.

یکی از نکاتی که در این ماجرا حائز اهمیت است و نقش بسزایی در حفاظت از بیت‌المال توسط نوجوانان و نهادینه شدن آن در بزرگسالی دارد، تربیت صحیح پدر و مادر است. در این موردِ به خصوص شاهد هستیم که این دختر به صراحت می‌گوید که یاد حرف پدرش افتاده که گفته بود بیت‌المال برای ۸۰ میلیون ایرانی است. اینجاست که روشن می‌شود نقش خانواده، گفتار و تربیت پدر و مادر تا چه اندازه می‌تواند در عملکرد فرزندان مؤثر باشد. طبیعی است که اگر تمام والدین این نکته را به فرزندانشان متذکر شوند و اهمیت بیت‌المال را گوشزد کنند شاهد خیلی از ناهنجاری‌هایی که در این باره گریبانگیر جامعه می‌شود نخواهیم بود. درست است که همه فرزندان پندپذیر نیستند و برخی بر خلاف تربیت پدر و مادر عمل می‌کنند؛ ولی به هر حال معمولا غالبا این گونه است که فرزندان از والدین خود تأثیر می‌پذیرند. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً؛ خودتان و خانواده‌تان را از آتش حفظ کنید». طبیعتا این گونه توصیه‌ها درباره بیت المال هم مصداقی از عمل کردن به این آیه شریفه است که نباید از آن غفلت کرد.
 
حدیثی تکان دهنده در اهمیت بیت المال

در تهذیب شیخ طوسی که از کتب اربعه شیعه است روایتی نقل شده که اهمیت بیت المال را بیش از پیش برای ما آشکار می‌کند و برای همگان به خصوص کسانی که به نوعی اموال بیت المال را در اختیار دارند تلنگر جدی به حساب می‌آید. فرقی هم نمی‌کند که انسان چه اندازه به بیت المال دسترسی دارد؛ از یک مستخدم ساده گرفته تا مسئول رده بالایی که سرمایه‌های زیادی از بیت المال تحت سیطره اوست را در بر می‌گیرد.

"على بن ابى رافع" که در بیت المال امیر مؤمنان علیه‌السلام خدمت مى‏‌کرد می‌گوید: دختر حضرت یک گردنبند مروارید در ایام عید قربان به امانت تضمین شده از من گرفت که پس از سه روز آن را بازگرداند. على علیه‌السلام آن را برگردن وى دید و از او پرسید: این گردنبند را از کجا آورده‌ای؟ او گفت: از علی بن ابی رافع عاریه گرفته‌ام تا در روز عید قربان با آن زینت کنم و بعداً آن را برگرداندم؛ امیرالمؤمنین علیه‌السلام مرا احضار کرد و فرمود: در مال مسلمانان خیانت مى‏کنى‌ای پسر ابی رافع؟! گفتم: پناه برخدا از این که در مال مسلمین خیانت کنم. حضرت فرمود: پس چرا گردنبندی را که در بیت‌المال مسلمین بود، بدون اجازه من و بدون رضایت مسلمین به دختر امیرالمؤمنین عاریه دادی؟

گفتم: یا امیرالمؤمنین! او دختر شماست و از من خواست که گردنبند را به او عاریه دهم تا زینت کند، من هم به او عاریه دادم، آن هم عاریه تضمین شده که برگرداند و از مال خودم تضمین کردم و بر من واجب است که سالم آن را به جایش برگردانم. حضرت فرمود: همین امروز آن را باز گردان و اگر بار دیگر چنین کاری کنى به کیفر من گرفتار خواهى شد! سپس فرمود: اگر دخترم این گردنبند را جز به صورت امانت تضمین شده گرفته بود، نخستین زن از بنى هاشم بود که دستش به جرم سرقت بریده مى‌‏شد!

این مطلب به گوش دختر حضرت رسید و عرض کرد: یا امیرالمؤمنین! من دختر شما هستم، چه کسی شایسته‌تر از من در استفاده از این گردنبند است! على علیه‌السلام به او فرمود: اى دختر على بن ابى طالب! از قبول حق روگردان نباش؛ آیا همه زنان مهاجر در این عید از چنین گردنبندى استفاده مى‏‌کنند؟! /۹۹۹/ی702/س
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۲
تا زمانی که مشکلات ساختاری داخل کشور حل نشود، و اصلاحات ساختاری در اقتصاد،نظام پولی و بانکی رانتی کشور صورت نگیرد، دست آقایون و آقازاده های دزد ،رشوه خوار و رانتخوارشان از اقتصاد کشور کوتاه نشود، و هر مسئول فاسدی که در طول این ۴۰ سال در هر رده ای که از موقعیتشان سواستفاده کرده و فساد نموده اند و به قول معروف جیب انقلاب ، نظام و آرمان ها و ارزشهای والای شهدای مردم مظلوم رو زده و حالا کلاس سکولار و لیبرال شدنشان را به رخ مردم می کشند و بخاطر منافعشان ، پاسپورت خارجی و اقامت خارج از کشور خود و فرزندانشان دم از اعتدال گرایی و اصلاح طلبی می زنن و اصولگرای اعتدالی یا اصولگرای اصلاح طلب شده اند!!!.خود را پشت سر مشکلات معیشتی مردم، ناشی از سوء مدیریت خودشان پنهان نموده ،،فرزندانشان رو به خارج از کشور فرستاده و برای خودشان در غرب خانه و کار و کاسبی راه انداخته اند، و علارغم بی میلی ظاهری مترصد فرصتی-معجزه تکرار- بواسطه مذاکره با غرب یا تهدید به تحریم نظام و باج خواهی با آشوب و ...جهت حفظ منافع شخصی خود و خانواده در داخل و خارج از کشورند، محاکمه نشوند،مذاکره با ترامپ یا غیر ترامپ برای این مردم مظلوم و شهیدپرور بی فایده که هیچ ،پر ضرر هم هست.
1
0
سید
Iran (Islamic Republic of)
۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۸
کسی که بیت المال را بخورد ، مسولان کار را برای او سخت نمی گیرند، به راحتی به او مرخصی میدهند ، وام خواست به او به راحتی میدهند در کل مشکل برای او نمی گیرند ! اما اگر فردی بیت المال را نخورد همه چیز را برای او سخت میگیرند و حتی کاری را که نکرده به او می چسبانند
0
0