۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
کد خبر: ۶۲۳۷۵۴

رضا توکلی فیلم اربعینی‌اش را استارت زد

رضا توکلی فیلم اربعینی‌اش را استارت زد
بازیگری که هم لباس پلیس را پوشیده و هم لباس روحانیت؛ حالا او در امتداد عشق‌بازی مردمان سراسر کشور با امام حسین(ع) در مسیر پیاده‌روی اربعین، قصه‌ای اربعینی نوشته است.

به گزارش خبرگزاری رسا، رضا توکلی از جمله بازیگران سینما و تلویزیون است که بسیاری از نقش‌های او به ویژه در سریال‌های تلویزیونی در خاطر مردم باقی مانده است. حضور او در قامت روحانی سریال «او یک فرشته بود» و نقش‌آفرینی متفاوتش در سریال "زیرزمین" از جمله مواردی است که بسیاری از مردم آن را از یاد نخواهند برد. این روزها همچون گذشته توکلی پرکار نیست و در تله‌فیلم "مجنون بی‌لیلی" نقش گلشن را بازی می‌کند؛ کاری که "جهانبخش سلطانی" جلوی دوربین برده است.

او این روزها به دنبال ساخت کاری برای اربعین‌حسینی است و برای تحقیقات و تکمیل قصه اربعینی‌اش راهی کربلا می‌شود. توکلی اعتقاد دارد این حرکت باشکوه بین‌المللی است و کاری باید در خور شأن و بین‌المللی ساخته شود؛ از این رو با همکاری مسئولین مربوطه، به دنبال ساخت یک فیلم‌سینمایی اربعینی هستم.

توکلی در بخش دیگری از این گفت‌وگو به ماجرای سریال "افسانه هزارپایان" اشاره کرد که هنوز طلبکار است و همه عوامل و بازیگران نتوانسته‌اند دستمزدهای خودشان را دریافت کنند.

مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

فصل دوم سریال "افسانه هزارپایان" سر و صدای زیادی به پا کرد اما نه از جنس کیفیت نمایشی بلکه عدم پرداخت دستمزدهای عوامل و بازیگران! البته با میانجی‌گری سیما برخی از عوامل به حق و حقوق‌شان رسیدند. رضا توکلی یکی از بازیگران نقش اول این سریال تلویزیونی است که هنوز نسبت به این عدم تعهد انتقاد دارد. او به خبرنگار تسنیم، گفت: کماکان ترکش‌های «افسانه هزارپایان» ادامه دارد؛ ترکش‌هایی از جنس دستمزد ندادن و تسویه نکردن! هنوز من، "علی اوسیوند", "نسرین مقانلو" و بسیاری از عوامل دیگر طلب دارند و فکر می‌کنم فقط "بیوک میرزایی" به دستمزدش رسید. این کار را با نابلدها انجام دادم و در راه بازیگری ممکن است هر بازیگری مرتکب چنین اشتباهی شود. حتی راش‌ها را تحویل نداده‌اند تا به طلب‌هایشان برسند؛ من یک بازیگر پیشکسوت در تلویزیون محسوب می‌شوم و چنین وضعیت‌های نابسمانی تمام تمرکز و انگیزه بازیگر و عوامل کار را از بین می‌برد.

نمایی از سریال «او یک فرشته بود»

او تأکید کرد: فیلمنامه «افسانه هزارپایان» را حسن وارسته نوشته و کار خوبی بود اما در اجرا مشکلاتی وجود داشت. برای بازیگران پیشکسوت و کاربلد در وهله دوم پول اهمیت دارد؛ حیثیت و اعتبار هنری و بازیگری ما از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. من عمو گرشای «افسانه هزارپایان» هستم و نسرین مقانلو نقش خواهر من را بازی می‌کند؛ طنز متفاوتی بود اما چنین اتفاقات ناخوشایندی تمام انگیزه هنری افراد جلوی دوربین و پشت دوربین را از بین می‌برد. با تمام این تفاسیر امیدوارم این سریال پخش شود و مردم بپسندند؛ حقیقتاً تلویزیون به این نوع طنزهای متفاوت نیاز دارد.

رضا توکلی درباره پیاده‌روی اربعین به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، تصریح کرد: هنوز اربعینی نشدم اما طرحی در رثای شکوه و عظمت این حرکت حسینی نوشته‌ام تا تبدیل به یک کار داستانی شود. امیدوارم امسال اربعینی شوم و تحقیقات مفصل درباره این حرکت عظیم را تکمیل کنم؛ البته دوستانی در صحنه هستند که برای جمع‌آوری اطلاعات به بنده کمک می‌کنند. حول محور این داستان بچه‌ای از ادیان دیگر است که ناخودآگاه وارد این مسیر می‌شود؛ داستانی که قرار است روایت شود بسیاری را متعجب و شگفت‌زده می‌کند که عجب شکوه و عظمتی دارد این اربعین! عشق‌ها و دلدادگی‌هایی که عجیب و غریب و وصف‌ناپذیرند.

بازیگر «او یک فرشته بود» در پاسخ به این سؤال که این طرح اربعینی تبدیل به فیلم‌ سینمایی یا سریال تلویزیونی می‌شود، تأکید کرد: دیدگاه‌ها و اتفاقات حسینی نیازمند تبلیغات گسترده جهانی است و فکر می‌کنم این طرح باید فیلم سینمایی شود که این جریان زیبا به جشنواره‌های خارجی راه پیدا کند؛ باور این است که اربعین یک آشتی بزرگ بشری است که همه را در یک مسیر قرار می‌دهد.

توکلی با اشاره به قصه اربعینی‌اش، گفت: من در سرزمین کربلا و پیاده‌روی اربعین، دنبال قطره‌ای در این دریای بی‌کران عشق هستم.کارهایی انجام شده اما موثر نبوده‌اند همچون کاستی‌ها و ضعف‌هایی که در سینمای جنگ داشته و داریم؛ آنجا هم توشه لازم از دریای فداکاری و ایثار و محبت را برداشت نکرده‌ایم. در مسیر اربعین هنوز نوپاییم و نیازمند یک کار جدی و موثر برای نمایش اتفاقات جذاب و عجیب و غریب از این دریای بی‌کران عشق و محبت حسینی هستیم. همه جهان باید بدانند که در مسیر اربعین، چه شیرینی‌هایی وجود دارد و چطوری این قطره بدست می‌آید و ضمن اینکه ادیان دیگر را بررسی می‌کنیم؛ به شدت برای ما داستان‌های کودکانه این مسیر اهمیت دارد؛ باید همه بدانند چطور یک بچه سه، چهار ساله عاشق می‌شود و در اربعین پیاده راه می‌رود.

این بازیگر که او را به عنوان فیلمبردار نیروی هوایی هم می‌شناسند یک انتقادی به کم‌کاری در زمینه شناخت جوانان با شهدا و فرماندهان جنگ داشت و گفت:  من یک کار 16 میلیمتری درباره شهید بابایی ساخته‌ام و دوست دارم یک کار درباره شهید اردستانی بسازم؛ اما به این نوع کارها کمتر بها داده می‌شود؛ من در زمان فیلمبرداری در نیروی هوایی که با شهدای بزرگواری چون اردستانی و بابایی همراه بودم خاطرات خلبانان را جمع‌آوری کردیم اما برای ساخت و عرضه نمایشی‌اش بهایی نمی‌دهند. مثلاً عباس دوران را ساختند اما حق‌مطلب ادا نشده و هنوز اهالی سینما، فرهنگ و هنر و حتی نسل جدیدی‌ها از رشادت‌ها، فداکاری‌ها و سلحشوری‌های امثال شهید دوران‌ها بی‌خبرند.

محمود لطیف
منبع: تسنیم
ارسال نظرات