۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۲
کد خبر: ۶۲۳۷۶۱
حجت الاسلام لرستانی:

اخلاق، ریشه در تربیت انسان دارد

اخلاق، ریشه در تربیت انسان دارد
مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز بر ضرورت رعايت اخلاق و عمل بر اساس دستورات اخلاقی تأکید کرد و گفت: تربیت صحیح عامل دستیابی به فضائل اخلاقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، حجت الاسلام علی لرستانی، مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز، صبح امروز در جمع کارکنان سپاه این شهرستان گفت: پس از مسائل اعتقادی و بينشی، دومين بخش از معارف اسلام، مسائل اخلاقی و ارزش‌های انسانی است.

وی با اشاره به اینکه منابع دينی اسلام توجه ويژه‌ای به اخلاق، مسائل اخلاقی و رعايت اخلاق در انديشه و عمل دارد، افزود: تكامل اخلاقي فرد، خانواده و جامعه، هدفی است كه اديان آسماني بر آن تكيه می ‌كنند و آن را ريشه همه اصلاحات اجتماعی و وسيله مبارزه با مفاسد و پديده‌های نابه هنجار مي ‌شمرند.

حجت الاسلام لرستانی خاطرنشان کرد: رعايت اخلاق و عمل بر اساس دستورات اخلاقی، امری خصوصی در زندگی شخصی نيست كه فقط يك مسأله مقدس، روحانی و معنوی باشد و تنها برای زندگی اُخروی فايده داشته باشد، بلكه همه مسائل اخلاقی آثاری در زندگی مادی و معنوی جامعه بشری و انسانی دارد كه بدون آن زندگی انسانی مفهوم خود را از دست خواهد داد..

وی در ادامه اظهار داشت: انسان باید هر لحظه مراقب اعمال و رفتار خود باشد و سعی کند از آزردن دیگران با زبان خود بپرهیزد و به تعبیر دیگر زیبا سخن بگوید تا زیبا سخن بشنود.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه الیگودرز از زبان به عنوان یک عضو کوچک بدن یاد کرد که در سرنوشت انسان نقش بسیاری دارد و گفت: دروغ، تهمت، غیبت، اهانت و تحقیر، پرگویی، تکفیر مؤمن، خودستای، تخریب، شایع پراکنی از مهم ترین آفات زبان است.

وی یادآور شد: در اسلام هریک از جوارح در برابر خداوند متعال مسؤول است و زبان یکی از آن اعضا است که می‌توان از آن خوب استفاده کرد و سخنان نیکو گفت و یا از آن بد استفاده کرد و با آن دیگران را آزرد.

حجت الاسلام لرستانی ادامه داد: شوخی  در فضای اجتماعی اگر برای شادی و لذت باشد خوب است، اما اگر نا به جا باشد مورد قبول نیست و اسلام آن را نکوهش می‌کند و افراط شوخی سبب دشمنی وایجاد کینه می شود.

وی افراط در شوخی را سبب جدایی انسان ها از همدیگر خواند و گفت: مؤمن هرگاه بخواهد سخنی بگوید نخست می اندیشد اگر نیک بود به زبان می آورد و چنانچه ناپسند بود پنهانش می کند، در حالی که منافق آنچه بر زبانش آمد می گوید و نمی داند چه به سود او و چه حرفی بر ضرر او خواهد بود.

حجت الاسلام لرستانی با بیان اینکه موضوع اخلاق، رابطه انسان با خود، خدا و دیگران را در بر می‌گیرد، اظهار داشت: اصلاح اخلاق، یعنی اصلاح همه روابط انسان در رسیدن به تعالی واقعی که خود موجب شکوفایی استعدادها است.

وی با اشاره به اینکه اخلاق انسان‌ها ریشه در تربیت آنها دارد و به تعبیر استاد شهید مطهری اخلاق اثر و نتیجه تربیت است، گفت: انسان می‌تواند با تربیت صحیح به فضائل عالی اخلاقی دست یابد./9451/پ310/ب1

ابراهیم بهروج
ارسال نظرات