۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
کد خبر: ۶۲۳۷۶۲
سوزان رایس:

فرایند تصمیم‌گیری در شورای امنیت ملی آمریکا کاملا از هم پاشیده است

فرایند تصمیم‌گیری در شورای امنیت ملی آمریکا کاملا از هم پاشیده است
مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان از راهبرد‌ها و سیاست‌های دولت ترامپ انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی پیشین آمریکا تصریح کرد دولت ترامپ فاقد برنامه راهبردی است.

سوزان رایس که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در کاخ سفید حضور داشت در گفت‌وگو با این شبکه اعلام کرد: بسیاری می‌گویند که ترامپ به ترکیه گفت در سوریه وارد عمل نشود. اما بی‌تردید او می‌دانست که ترکیه این کار را انجام خواهد داد. این اتفاق به سرعت رخ داد. به نظر جهانیان، این اتفاق نشان می‌دهد که ما نمی‌دانیم داریم چه کار می‌کنیم و فرایند تصمیم‌گیری در شورای امنیت ملی کشورمان کاملا از هم پاشیده است.

وی افزود: در دوران ریاست جمهوری ریگان، بوش پدر، بوش پسر، بیل کلینتون و اوباما فرایندی برای تصمیم‌گیری در حوزه امنیت ملی کشورمان وجود داشت و همه تلاش می‌کردند به آن پایبند باشند. اما همه این روند از هم پاشیده شده است. این نکته بسیار مهم است که مردم آمریکا متوجه شوند این وضعیت عادی نیست. این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. این وضعیت خطرناک است. نباید اجازه داد این وضعیت به هنجاری عادی تبدیل شود.

ترکیه روز چهارشنبه هفته گذشته، عملیات موسوم به «چشمه صلح» را در شمال سوریه با هدف آنچه «ایمن کردن مرز‌های کشور بوسیله پاکسازی عناصر تروریستی، تضمین بازگشت امن پناهجویان و حفظ تمامیت ارضی سوریه» می‌خواند، آغاز کرد.

این عملیات یک روز پس از آن آغاز شد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا طی تماس تلفنی با رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود از تصمیم آمریکا برای خروج نظامیانش از شمال سوریه خبر داد. اقدامی که چراغ سبز واشنگتن به آنکارا برای آغاز این عملیات بود. شبه‌نظامیان کُرد که جزء ائتلاف به اصطلاح بین‌المللی آمریکا بودند، چنین اقدامی را «خنجر از پشت» توصیف و همکاری نظامی خود با آمریکا را متوقف کردند.

ارسال نظرات