۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۶۲۳۷۷۱

نواقص قانونی، عامل افزایش جرایم ضد اسلامی در ایرلند

نواقص قانونی، عامل افزایش جرایم ضد اسلامی در ایرلند
در سال‌های اخیر فقدان قوانین مؤثر در ایرلند باعث افزایش جرایم ضد مسلمانان و مهاجران در این کشور شده است.
به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از سی ان  ان، در یکی از وقایع اخیر ناشی از اسلام‌هراسی، تلفن «ابراهیم نونان» امام مسجدی در ایرلند در نیمه‌های شب زنگ خورد و او صدای یک فرد ناآشنا را از آن سوی خط شنید.

به گفته نونان مرد پشت تلفن به او گفت اصلاً با مسلمانان موافق نیست و مخالف حضور آنها در ایرلند است. وی گفت که عضو یک گروه راستگرای افراطی است که قصد دارند به این مسجد حمله کنند و به او آسیب بزنند و باآنکه با شعار این گروه یعنی «نه به مساجد، نه به مسلمانان و نه به مهاجران» موافق است اما با خشونت فیزیکی موافق نیست.

چندی بعد این مسجد در گالوی هدف حمله قرار گرفت. حمله‌کنندگان چند شیشه مسجد را شکستند، دفتر نونان را تخریب کردند و سیستم دوربین مدار بسته را از بین بردند.

پلیس اعلام کرد درباره این حادثه تحقیق می‌کند، اما نونان می‌گوید چیزی از مسجد سرقت نشده بنابر این برخورد با این حادثه به عنوان سرقت، توهین به جامعه مسلمانان این کشور است.

در قوانین ایرلند، بر خلاف بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا، جرم ناشی از تنفر تعریف نشده و دولت آمار جرایم ناشی از تنفر، تبعیض و حملات نژادپرستانه را جمع‌آ‌وری نمی‌کند.    

با این حال سازمان‌های غیردولتی در حال پر کردن این خلأ هستند. در گزارش سال ۲۰۱۸ شورای آزادی‌های مدنی ایرلند مشخص شد که مهاجران مدت‌هاست هدف نژادپرستی هستند و اقدامات دولت برای مقابله با گفتمان نفرت‌پراکنی اینترنتی بی‌فایده بوده است.

گزارش دیگری که از سوی آژانس حقوق اساسی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۷ منتشر شد نشان می‌دهد ۲۱ درصد از آفریقایی‌تبارهایی که درباره آنها تحقیق شده هدف چندین حمله نژادپرستانه قرار گرفته‌اند.

فعالان حقوق بشری معتقدند که نقص قوانین و حمایت از برخی گروه‌های خاص در این کشور باعث نادیده گرفته شدن نفرت علیه پناهجویان و اقلیت‌ها شده است.

«دیوید استنتون» وزیر برابری، مهاجرت و همزیستی ایرلند اعلام کرد دولت این کشور، کمیته تازه ضد‌نژادپرستی تشکیل می‌دهد تا به جنگ علیه تبعیض نژادی در ایرلند کمک کند. وی اذعان کرد گروه‌های غیرسفیدپوست در این کشور با تبعیض بیشتری روبرو هستند.
ارسال نظرات