۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۱
کد خبر: ۶۲۳۸۱۲
يادداشت؛

یک انتخابات خوب

یک انتخابات خوب
حضور گسترده مردم در انتخابات، بازدارندگی دشمنان از تهدید‌ها و بالطبع افزایش قدرت دفاعی و امنیتی کشور را به دنبال دارد.

به گزارش خبرگزاری رسا، علی دارابی نوشت: اسفند 98 یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی است. هر میزان حضور مردم بیشتر و گسترده­‌تر پای صندوق­‌های رای باشد، یک امتیاز بزرگ از آن مردم برای تعیین منتخبان در خانه ملت است. حضور گسترده مردم، بازدارندگی دشمنان از تهدیدها و بالطبع افزایش قدرت دفاعی و امنیتی کشور را به دنبال دارد و از همه مهم‌­تر نمایشی از مردم‌سالاری واقعی در کشور است.

یک انتخابات خوب باید از ویژگی‌­های زیر برخوردار باشد:

(یکم)؛ قانون به‌مثابه فصل‌الخطاب: قانون‌گرایی باید سرلوحه همه امور باشد. اگر می­‌خواهیم سلیقه­‌ها و اعمال‌نظرهای فردی در اداره کشور کاهش یابد و اداره کشور بر پایه نظم، انسجام و کارآمدی باشد باید قانون را محور کارها قرار دهیم. احتمال دارد برخی قوانین مثل قانون انتخابات و به‌طور اخص تبلیغات آن دارای ایرادها و اشکالات جدی باشد؛ اما اجرای قانون دارای اشکال بهتر از بی‌قانونی است.

(دوم)؛ شفافیت و پاسخگویی: شورای نگهبان به‌عنوان مقام ناظر بر انتخابات و احراز صلاحیت نمایندگان، وزارت کشور، استانداری­‌ها، فرمانداری‌ها و... به‌عنوان مجری برگزاری انتخابات، نهادهای امنیتی و نظامی در نقش تامین امنیت و بالاخره نهادهای اطلاعاتی در مقام صدور استعلام­‌ها و همکاری، دیگر باید اصل شفافیت و پاسخگویی را در دستور کار قرار دهند. بدترین آسیب برای انتخابات پرشور و با مشارکت بالا، نبود شفافیت و پاسخگویی است.

(سوم)؛ سلامت و امنیت: از ارکان یک انتخابات تامین امنیت و سلامت آن توسط مسوولان حکومتی و دولتی است.

قوه‌قضاییه و نهادهای اطلاعاتی در این زمینه نقش اول را دارند؛ مثلا در شناسایی پول­‌های کثیف که در سرنوشت انتخابات تاثیرگذار خواهند بود یا کاندیداهایی که از مسائل قومی و مذهبی برای جمع‌آوری آراء سوء‌استفاده کرده و با این اقدام وحدت ملی را دچار اخلال می‌کنند یا سوء‌استفاده یا مداخله مقامات، مسوولان و دستگاه‌­های رسمی کشور که بخواهند لَه یا علیه نامزدی فعالیت کنند؛ همه و همه از مصادیق لطمه زدن به امنیت و سلامت انتخابات است که باید با برنامه­‌ریزی لازم و برخورد قانونی با آن‌ها صورت گیرد.

(چهارم)؛ رقابتی: انتخابات برای آنکه پرشور و پرهیجان باشد، همه گرایشات و تفکرهای سیاسی که نظام و انقلاب و قانون اساسی را قبول دارند باید در آن حضور داشته باشند و انتخابات رقابتی، سالم و حرفه‌ای باشد.
این رقابت هم  باید در درون جناح‌ها و احزاب سیاسی که در یک مجموعه و طیف سیاسی قرار دارند، باشد و هم در میان جناح‌­ها و طیف­‌های سیاسی که از گرایشات سیاسی مختلف برخوردار هستند.

امام‌خمینی(ره)، رهبر کبیر انقلاب اسلامی فرمودند: «انتخابات در انحصار هیچ‌کس و هیچ جناحی نیست» و نباید نامزدهای انتخابات مجلس را به صرف اینکه از گرایش­ سیاسی خاصی برخوردار هستند، محروم کرد. انتخابات رقابتی گویای فضای مشارکت همه جریانات سیاسی در زیرمجموعه انقلاب است و باید برای تحقق آن تلاش لازم را به عمل آورد.

(پنجم)؛ حفظ بی‌طرفی مسوولان: بی‌شک مسوولان نظارتی و اجرایی هر یک برای خود گرایش‌­های سیاسی و طرز تفکر خاصی دارند که برابر آن در روز انتخابات به نامزدهای مورد اعتماد خود رای خواهند داد و این امری قابل قبول و قانونی است؛ اما اشکال در جایی است که برخی نهادهای ناظر، مجری یا حتی رسانه‌­هایی که به حکم قانون باید در امر انتخابات (له یا علیه نمایندگان) بی‌­طرفی خود را حفظ کنند، در کمال تعجب جانبدارانه عمل می‌کنند و این نه‌تنها به سلامت انتخابات آسیب می­‌زند، بلکه خلاف ماموریت ذاتی مقامات و نهادهای قانونی در انجام وظایف آن­هاست.

(ششم)؛ انتخاب اصلح: کار بزرگی که مردم در روز انتخابات باید انجام دهند، گزینش نمایندگان مردمی، کارآمد، انقلابی، خدمتگزار و شایسته است. این کار پازل یک انتخابات خوب را تکمیل می­‌کند. مردم باید با عقلانیت، مشورت با نخبگان و صاحب‌نظران؛ افراد صالح و باایمان و برخوردار از دانش و تجربه را برای چهار سال نمایندگی مجلس انتخاب کنند. لیستی رأی دادن، صرف اتکا به عواطف و احساسات یا بعضاً نگاه‌های باندی و جناحی سبب عدم شکل­‌گیری یک مجلس مقتدر، باصلابت، بااختیار، کارآمد و پاسخگو خواهد بود.

اگر می­‌خواهیم یک انتخابات خوب و مشارکت بالا در اسفند 98 برای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی داشته باشیم، توجه و رعایت این مولفه‌­های ششگانه الزامی است./1360//101/خ

ارسال نظرات