۲۲ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۶۲۳۸۲۴
تولیت مدرسه علمیه مروی:

حاکمیت پروردگار دائم و ذاتش ازلی و ابدی است

حاکمیت پروردگار دائم و ذاتش ازلی و ابدی است
آیت الله تحریری با بیان اینکه زوالی و انقطاعی برای ملک و حاکمیت خداوند نیست، گفت: ملک خداوند متعال دائم و ذات او ازلی و ابدی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: امیرمومنان علی(ع) در آغاز این فراز از خطبه می‌فرمایند: من پروردگارم را این چنین توصیف می‌کنم پس معبودی جز او نیست، او را عظمتی است که در وصف نمی‌گنجد.

وی ادامه داد: همچنین حضرت فرمودند: او جلیلی است که جلالش را اندازه‌ای و عزیزی است که عزتش را حدی نیست هر که غیر اینها را بگوید منحرف شده و خداوند مبراست از آنچه ستمکاران می‌گویند.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خلقت خداوند بر اساس حکمت و قدرت است، عنوان کرد: امیرمومنان علی(ع) اساس و مبنای حکیمانه و عالمانه آفرینش مخلوقات را اینگونه توصیف فرمودند: تبدیل کننده‌ای برای خلق او و تغییر دهنده‌ای نسبت به صنع او نیست، پس از حکم او حکم دیگری نخواهد آمد و چیزی امر او را رد نتواند کرد و چیزی از دعوت او سرپیچی نتواند کرد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه حضرت ربوبیت حق تعالی را قدیم و قدرت و علم خداوند را مطلق معرفی کردند، اظهار داشت: همه موجودات عالم به نور خداوند موجود هستند و هیچ موجودی توان اینکه در برابر حق بایستد را ندارد.

وی افزود: بنابراین هیچ کس نمی‌تواند حکم او را تعقیب و باطل کند بلکه او خود معقب است.

آیت الله تحریری با تاکید بر کلام حضرت که فرمودند: رد کننده‌ای برای امر خداوند وجود ندارد، ابراز کرد: در برابر وجود خداوند متعال وجودی که از خود شؤون وجودیه داشته باشد، موجود نیست که بتواند امر حق تعالی را رد کند یا اراده‌ای از خود داشته باشد که بتواند جلوی اراده خداوند متعال را بگیرد یا با آن مخالفت کند.

تولیت مدرسه علمیه مروی ضمن بیان ادامه خطبه، اظهار داشت: امیرمومنان علی(ع) در ادامه فرمودند: سرپیچی کننده‌ای از دعوت پروردگار وجود ندارد. موجودی که بتواند از دعوت حق شانه خالی کند وجود ندارد.

وی افزود: همچنین حضرت فرمودند: زوالی برای ملک و حاکمیت خداوند و انقطاعی برای مدتش نیست. ملک او دائم و ذات او ازلی و ابدی است، وجود خداوند محدود به ابتدا و انتها نیست.

آیت الله تحریری با اشاره به ازلی و ابدی بودن پروردگار در کلام امیرمومنان(ع)، عنوان کرد: حضرت فرمودند: او کائن اول و دائم ابدی است. او وجود اول است که نهایت ندارد.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه ما برای هر موجودی ابتدا و انتهایی تصور می‌کنیم، اظهار داشت: خداوند از تصورات ما پاک و منزه است و ابتدا و انتهایی که ما برای اشیاء و موجودات تصور می‌کنیم درباره خداوند صدق نمی‌کند  خداوند ابتدا و انتهای مطلق هر موجودی است.

وی افزود: امیرمومنان(ع) فرمودند: حضرت حق بذات خود محجوب از خلق است حق تعالی در افقی دور از افکار و ادراکات، عزتی دور از دسترس و ملکی بس عالی و دست نیافتنی است او بر هر چیزی برتری و تسلط دارد و در عین حال به همه چیز هم نزدیک است.

آیت الله تحریری در پایان خاطرنشان کرد: هیچ موجودی به خداوند دسترسی ندارد که به بتواند خدواند را تحت ادراک خود درآورد و با این ادراک بتواند به نوعی بر او تسلط پیدا کند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات