۲۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۲
کد خبر: ۶۲۴۰۰۴
تولیت مدرسه علمیه مروی:

مخلوقات تجلی نور الهی هستند

مخلوقات تجلی نور الهی هستند
آیت الله تحریری با بیان اینکه حقیقت ذات اقدس اله نزد انبیای الهی است، گفت: مخلوقات تجلی نور الهی هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: علو خدای متعال، شؤون وجودی است.

وی افزود: حضرت حق در عین حال که به هر چیزی نزدیک است برخلاف فوقیت اشیاء مادی که جنبه مکانی و محدودیت دارند با هیچ مکانی جمع نمی شود؛ حق تعالی وجودش چنین حقیقت گسترده و نزدیک به هر موجودی است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند با این خصوصیت برای مخلوقات تجلی کرده بدون اینکه دیده شود، ابراز کرد: این بحث بسیار عمیق و لطیف بوده و حضرت حق با احاطه وجودی بی نهایتش در عالم خلقت تجلی کرده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی با اشاره به اینکه تجلی حق، تجلی مادی نیست، اظهار داشت: طبق صریح روایات؛ خداوند در جایگاه اعلی قرار دارد و اگر بخواهیم به او توجه کنیم باید به بالاترین مرتبه وجودی توجه کنیم، ظاهرا اینگونه است که این بیانات آن نامحدود بودن حق تعالی را بیان می کند که از هر جهتی نامحدود بوده و دارای وحدت است.

وی افزود: پس او حب ذاتی به توحید دارد و این توحید را مختص خود کرده زیرا با نورش محجوب شده به این معنا که خداوند حقیقت مطلق است و با همه کثرات هست بدون اینکه کثرات از او جدا باشند یا او از کثرات جدا باشد.

آیت الله تحریری ادامه داد: با تجلی خداوند است که خلق آفریده می شود و این تجلی و خلق جدای از هم نیست و خلق همان تجلی حضرت حق است.

تولیت مدرسه علمیه مروی بیان داشت: خداوند در علوش برتری دارد و رسولان را به سوی مردم مبعوث گرداند تا رسولان حجت بالغه برای او و خلق و شاهدان بر مخلوق باشند. خداوند رسولان را به عنوان حجت فرستاد تا حقایق بر بشر آشکار شود و کمالات را به مردم برسانند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مردم به واسطه انبیای الهی است که از وجود و خواسته پرودگار آگاه می شوند، این هدف بسیار مهمی است که انسان حق تعالی را به ربوبیتش بشناسند و او را اله یگانه بداند؛ بنابراین حقیت جز نزد انبیای الهی نیست چرا که آنان حق تعالی را توحید می کنند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۲
با سلام
پیشنهادی برای مدیر کل خبرگزاری رسا دارم مبنی بر اینکه با آیت الله اعرافی رایزنی داشته باشید بخشی از خبرگزاری رسا را به پرسش و پاسخ ایشان و مرکز مدیریت اختصاص دهید تا ایشان و مرکز پاسخگوی مطالبات و سوالات مردم باشند.
1
0
بی پروا
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۳
یک گوشه ای از خبرگزاری را به این کار اختصاص دهید برای مثال بنده خودم از عملکرد حوزه های راضی نیستم بلاخره این نارضایتی باید به گوش مسؤولان برسد و پاسخ بدهند
1
0