۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۴
کد خبر: ۶۲۴۰۱۴
توصیه استاد پناهیان به زائران اربعین:

در اربعین دعایی مهمتر از دعای فرج نیست

در اربعین دعایی مهمتر از دعای فرج نیست
تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه با تاکید بر اینکه در اربعین دعایی مهمتر از دعای فرج نیست، گفت: زائران اربعین مبلغ شخصیت و مقام امام زمان(عج) باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه، شب گذشته در مسیر اربعین حسینی و در محل موکب مع امام المنصور به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از روایاتی که درباره پیاده روی اربعین نقل شده آن است که تمام گناهان زائر در اولین قدم بخشیده می شود و در قدم های بعدی نورانیت کسب می کند.

وی با بیان اینکه خداوند اجر هیچ قدمی را در پیاده روی اربعین ضایع نمی کند، ادامه داد: حال تصور کنید خداوند به قدم های امام زمان(عج) در طول این هزار سال چقدر اجر و مقام می دهد؛ مراد از این سخن توجه به شخصیت با عظمت و مقام قدسی امام زمان(عج) است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با استناد به روایات، اظهار داشت: روایت است در بهشت و در میان اولیای الهی امام زمان(عج) حکم طاووس را دارند؛ با توجه به شخصیت با عظمت امام زمان(عج) ما نباید تنها به جنبه ظهور و معصومیت حضرت توجه کنیم و از شخصیت با عظمت ایشان غافل شویم.

تولیت مدرسه علمیه دارالحکمه ادامه داد: امام زمان(عج) اگر یک انسان معمولی بودند که هزار سال به عبادت مشغول می شدند و هزاران بار زیارت اربعین می رفتند چه موقعیتی می توانستند پیدا کنند؟ اگر امام زمان(عج) در قلوب انسان ها جایگاه و احترام پیدا کنند از مقدمات سعادت و تقرب بشر به شمار می رود.

وی با اشاره به اینکه وجود مقدس امام زمان(عج) بود که در طول این قرن ها قلب مومنان و خانواده شهدا را التیام داده، ادامه داد: یاران امام زمان(عج) که از نظر مقام و شخصیت هر یک درجایگاه سلمان فارسی‌ها قرار دارند هنگام ظهور در برابر حضرت همانند کنیزی متواضع و فروتن هستند چون نسبت به مقام و شخصیت نورانی مولایشان آگاهی دارند؛ کسانی که شخصیت امام زمان(عج) را بشناسند با دوستاران ایشان مهربان می شوند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان حدیثی از امام زمان(عج) مبنی بر اینکه اگر دعای من برای شما نبود دشمن شما را تار و مار می کرد، ابراز کرد: امام زمان(عج) به طور قطع دعا گوی شما هستند؛ زیارت امام حسین(ع) در همه ایام ثواب دارد چرا در ایام اربعین حسینی این چنین قلب ها منقلب شده و عاشقان کیلومتر ها پیاده می روند تا به کربلا برسند؟

استاد حوزه علمیه ادامه داد: گفته شده در مسیر پیاده روی اربعین قریب به 70 میلیون پرس غذا به زائران نذری داده می شود چه چیزی سبب می شود این احسان انجام شود؟ امام حسن عسکری(ع) فرمودند: زیارت اربعین نشانه مومن است؛ مگر می شود پسر در میعادگاهی که پدرشان دعوت کردند حضور نداشته باشند بنابراین دلهای زائران اربعین تحت اشاره امام زمان(عج) است که می توانند در مسیر اربعین گام بردارند.

وی با تاکید بر اینکه انسان باید قلبا شخصیت امام زمان(عج) را درک کند، اظهار داشت: همه مهر الهی در قلب مقدس امام زمان(عج) جای گرفته زمانی که چنین امام مهربانی داریم پس چرا باید گرفتار شیطان و گناه باشیم؛ آقایی که با یک اشاره اربعین با عظمتی به پا می کنند چگونه می شود انسان نسبت به محبت ایشان بی توجه باشد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: مرحوم آیت الله بهجت زمانی که از امام زمان(عج) صحبت می کردند قلبشان متحول می شد ایشان می فرمودند: شما زمانی که حرف می زنید قبل از اینکه صدا به گوش شما برسد امام زمان(عج) صدای شما را می شنود؛ همه انسان ها تک به تک در محضر امام زمان(عج) هستند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه دعای اصلی اربعینی ها باید دعای فرج و ظهور امام زمان(عج) باشد، اظهار داشت: منتظران واقعی نمی توانند امام زمان(عج) را در پس پرده ببینند و کسی در عالم ایشان را نشناسد؛ اربعینی ها باید مبلغ امام زمان(عج) باشند./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات