۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۳
کد خبر: ۶۲۴۰۶۱

تجمیع امکانات برای بازگشت زائران

تجمیع امکانات برای بازگشت زائران
اگرچه سه روز تا اربعین حسینی باقی‌ مانده است، آمارها از تردد زائران در مرزها نشان می‌دهد که برگشت زائران آغاز شده و ورودی به کشور بیش از خروجی است.

به گزارش خبرگزاری رسا، اگرچه سه روز تا اربعین حسینی باقی‌ مانده است، آمارها از تردد زائران در مرزها نشان می‌دهد که برگشت زائران آغاز شده است و ورودی به کشور بیشتر از مقدار خروجی شده است. براساس آخرین اخباری که عصر دیروز منتشر شد، روزانه 200 تا 300هزار نفر از مرز مهران تردد می‌کنند که حدود نیمی از این مقدار زائران ورودی هستند.

تجربه اربعین امسال اتفاقی بزرگ برای مسوولان اجرایی و انتظامی کشور شده است. در نظرگرفتن تسهیلات مناسب برای سفر اربعین ایرانیان موجب شد امسال رکورد تعداد زائرانی شکسته شود که در این ایام به کربلای معلی سفر کردند‌. اگرچه در این روزها هستند زائرانی که در حال خروج از ایران به‌سمت شهرهای نجف و کربلا هستند تا در روز اربعین خود را به کربلای معلی برسانند، درمقابل، زائرانی که به کشور بازگشته‌اند از مرزها به‌سمت شهرهای خود راهی شده‌اند. در همین ارتباط ناوگان حمل‌و‌نقلی کشور نیز بسیج شده است حدود دومیلیون زائری که هم‌اکنون در کشور عراق هستند و در چند روز آینده به کشور بازخواهند گشت، در برگشت مشکلی از بابت نبود اتوبوس و وسیله حمل‌و‌نقلی نداشته باشند.

عصر دیروز دبیر و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین نیز با اشاره به آغاز سفر بازگشت زائران اربعین گفت: تاکنون دومیلیون و ۸۱۴هزار نفر از کشور خارج شدند و به

عتبات عالیات عزیمت کردند. آقای احمد محمدی‌فر در گفت‌و‌گو با «رادیو اربعین»، با بیان اینکه تاکنون سه‌میلیون و ۲۸۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند، اظهار کرد: در این مدت دومیلیون و ۸۱۴هزار زائر اربعین از کشور خارج شدند و به‌سمت عتبات عالیات عزیمت کردند. وی بابیان اینکه در این مدت ۹۵۳هزار نفر از زائران از سفر اربعین بازگشتند، تصریح کرد: در‌حال‌حاضر، یک‌میلیون و ۵۰۰هزار نفر از زائران ایرانی در عراق حضور دارند و با‌توجه‌به افزایش بازگشت زائران اربعین از سفر، این جمعیت در روزهای آتی کاهش می‌یابد.

دبیر و سخنگوی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه حمل‌ونقل زائران، تغذیه و اسکان موقت در شهرهای مرزی ازجمله تمهیدات ویژه‌ای است که در‌این‌زمینه اندیشیده شده است، افزود: مرز مهران پرترافیک‌ترین و پرتراکم‌ترین مرز خروجی کشور است. محمدی‌فر با بیان اینکه اتوبوس‌های مسافربری در مرزها و پایانه‌ها مستقر هستند، گفت: تاکنون مشکلی در حوزه حمل‌ونقل زائران از مرزها به‌سمت شهرهای محل سکونت‌شان وجود نداشته است.

امنیت کامل در مسیر تردد زائران

در روزهای اخیر، اخباری از دستگیری گروه‌های تروریستی در مسیر زائران کربلا منتشر شد. این در حالی است که رییس پلیس پیشگیری ناجا نیز دیروز درباره حضور پلیس در مسیرهای تردد زائران گفت: تا بازگشت آخرین زائر به کشور، خدمت‌رسانی پلیس ادامه دارد. سردار محمد شرفی با اشاره به تمهیدات پلیس برای برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی اظهار کرد: همزمان با آغاز این مراسم معنوی و عظیم، نیروهای پلیس پیشگیری دو مأموریت راهبردی کنترل جمعیت از مبدأ تا مقصد (پایانه‌ها) و تأمین امنیت زوار در محورهای مواصلاتی و منتهی به مرزهای چهارگانه مهران، شلمچه، چذابه و خسروی و مسیر تردد را دنبال و اجرایی می‌کنند. به‌گفته سردار شرفی، ۸۸۰۰ نیرو از مجموعه پلیس پیشگیری برای مأموریت اربعین در آماده‌باش کامل و مستقر در مرزهای چهارگانه و مسیر تردد زوار هستند. علاوه‌بر‌این، ۶۰۰ نیرو از یگان امداد درکنار نیروهایی از مراکز آموزشی و دانشگاهی پلیس پیشگیری ناجا به‌عنوان نیروی کمکی به استان‌های هدف (خوزستان، ایلام و کرمانشاه) اعزام شدند.

رییس پلیس پیشگیری ناجا با اشاره به ایجاد و راه‌اندازی ۱۷۵ توقف و استراحتگاه در طول مسیر برای زوار، افزود: این اماکن موقت ظرفیت پذیرش ۴۰۰هزار زائر را دارد. در‌واقع، با فراهم‌کردن زیرساخت‌های لازم در این توقفگاه‌ها، شرایط به‌گونه‌ای پیش‌بینی شده که در شرایط اضطرار یا ازدحام جمعیت در زمان رفت‌و برگشت، امکان پذیرش زوار باشد تا تردد زوار به‌خوبی مدیریت و کنترل شود.

سردار شرفی اضافه کرد: ۸۰ ایستگاه بازرسی شامل ۳۵ ایستگاه ثابت و ۴۸ ایستگاه موقت در محورهای مواصلاتی اصلی و فرعی به‌منظور تأمین نظم و امنیت زوار اربعین فعال شده است. علاوه‌بر‌این، ۱۶۰۰ واحد گشت انتظامی (خودرویی و موتوری) به‌صورت شبانه‌روزی در مسیر تردد زوار، توقفگاه‌ها، محل برپایی موکب‌ها و... حضور دارند و فعالیت نیروهای این پلیس مربوط به زمان رفت و اعزام به عراق نیست و فعالیت‌شان تا زمان بازگشت آخرین زائر به کشور ادامه دارد. وی اضافه کرد: ۲۲۸ کلانتری، ۱۷۰ پاسگاه انتظامی و ۸۱ فرمانده انتظامی در بخش استانی در مسیر تردد زوار اربعین حسینی خدمات انتظامی ارائه می‌دهند.

هر دیدی بازدید دارد

در ایام اربعین، میلیون‌ها ایرانی به نجف و کربلا سفر کردند و عراقی‌ها هم به شایستگی تمام میزبان میلیون‌ها زائر از کشورهای مختلف دنیا بودند؛ اما بعد از اربعین، هزاران عراقی به‌نیت زیارت حضرت امام رضا؟ع؟ همزمان با روزهای رحلت حضرت رسول اکرم؟ص؟ و شهادت حضرت امام رضا؟ع؟ راهی مشهد مقدس می‌شوند. آقای ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران، درباره تسهیلات ایجادشده برای زائران عراقی که به ایران می‌آیند، گفت: اتباع عراقی تا ۶۵ روز بدون ویزا می‌توانند وارد ایران شوند. مسجدی در نشست با مسوولان ستاد اربعین استان ایلام گفت: طبق توافق با دولت عراق، مقرر شده است اتباع عراقی از ۲۵صفر تا پایان ربیع‌الثانی که حدودا ۶۵ روز است، می‌توانند بدون ویزا وارد کشور ایران شوند. وی اظهار کرد: امسال اتفاق بسیار مهمی در بحث اربعین افتاد و آن بازشدن مرز خسروی بود که به تسهیل در تردد زوار کمک می‌کند و شاید تا ۱۰ سال دیگر از حجم زوار به‌سمت مهران کم نکند؛ چراکه زمان زیادی لازم است تا زیرساخت‌ها در خسروی فراهم شود. سفیر ایران در عراق یادآور شد: عراقی‌ها در بحث اربعین، مسوولان در همه حوزه‌ها همکاری و خدمت می‌کنند و جمهوری اسلامی را دوست دارند و در راستای خدمت‌رسانی به زائران از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنند.

محمود لطیف
منبع: صبح نو
ارسال نظرات