۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۶۲۴۰۸۴
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی مطرح کرد؛

پنج حربه دشمن و اهمیت دشمن‌شناسی از منظر روایات

پنج حربه دشمن و اهمیت دشمن‌شناسی از منظر روایات
استاد حوزه علمیه قم با بیان این که یکی از اموری که در زیارت نامه‌های ائمه اطهار(ع) می‌خوانیم،دشمن‌شناسی است، گفت: دشمن‌شناسی، نشانه تکامل عقل است.

به گزارش خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در بارگاه ملکوتی حضرت امام حسین(ع) اظهار کرد: امروز صدهاهزار پیرو مکتب اهل‌بیت(علیهم‌السلام) از سراسر جهان توفیق زیارت کربلا را به دست آوردند که اتفاق فوق‌العاده ای در حال رقم خوردن است و یکی از امور مهمی که در زیارتنامه‌ها می‌خوانیم و به راحتی از کنار آن عبور می‌کنیم، دشمن‌شناسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان این که در زیارت‌نامه می‌خوانیم: «من برائت اعدائکم» و «عدوا لمن عاداکم»، گفت: دشمن‌شناسی، نشانه تکامل عقل است؛ به تعبیر امام صادق(ع)، مشکل مردم در زمان عاشورا و در کربلا این بود که دشمن و دوست خود را نشناختند. مردم در کربلا دشمن‌شناسی نداشتند.

عضو هیئت علمی جامعةالمصطفی تصریح کرد: فاجعه آن جا بود که مردم در روز عاشورا برای رسیدن به خدا، به امام حسین(ع) حمله می‌کردند و این از بی‌بصیرتی و دشمن‌نشناسی است.

وی با اشاره به این که نُه سوره قرآن با دشمن‌شناسی آغاز می‌شود که یکی از آنها سوره مبارکه ممتحنه است، عنوان کرد: امام علی(ع) به مالک اشتر نامه نوشتند و فرمودند: ای مالک، از دشمنی که با تو صلح می‌کند، بیشتر بترس.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی یادآور شد: سیصد آیه قرآن درباره منافقین است و امام صادق(ع) فرمودند: یک‌چهارم آیات قرآن درباره دشمن است.

وی در توضیح علامت‌ها و نشانه‌های حربه‌های دشمن گفت: نخستین نشانه دشمن، ایجاد ناامیدی است؛ طبق فرموده معصوم(ع)، ۳۲ آیه در قرآن به نام آیات امیدبخش است.

استاد حوزه علمیه قم اذعان داشت: ناامیدی، حربه دشمن بوده، امید همراه با تلاش، کارآمد است. انسان‌ها در دنیا سه دسته‌اند: عده‌ای رشد می‌کنند و برخی رکود دارند و برخی سقوط می‌کنند.

وی ابراز داشت: در کربلا «حر» و «زهیر» رشد کردند و عده‌ای مانند «عبدالله‌بن عمر» سینه امام حسین(ع) را بوسید، ولی به یاری امام(ع) نرفت که رکود بود و عمربن سعد سقوط کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین رفیعی افزود:حربه دوم دشمن، گسترش ابتذال است؛ امروزه گسترش ماهواره‌ها و سایت‌های مبتذل و فضای، مجازی مسموم و بدحجابی به همین دلیل است.‌

وی با بیان این که برای مبارزه با دشمن باید حربه‌های آن را شناخت، تصریح کرد:حربه سوم دشمن، ایجاد شک و شبهه است.

کارشناس دینی خاطرنشان کرد: دشمنان درصدد گسترش شبهه‌افکنی در جامعه است. شبهه داشتن مشکل نیست؛ در شبهه ماندن معضل است.

وی تاکید کرد:حربه چهارم دشمن، هزینه کردن است؛ مسجد ضرار، مصداق بارز این حربه دشمن بوده، راه مبارزه با این حربه، هزینه در راه ولایت و دین است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی اضافه کرد: ایجاد رعب، ترس و خواری بین مردم، پنجمین حربه دشمن است؛ سال‌های سال در زمان طاغوت، خوار شدیم و «نمی‌توانیم» را تحمیل کرد.

وی ابراز کرد: دوست‌شناسی کافی نیست. طبق حدیثی از معصوم(ع)، عاقل‌ترین مردم کسی است که دو ویژگی داشته باشد: نخست این که خدا را بشناسد و اطاعت کند و دوم این که دشمن را بشناسد و از آن برائت جوید./998/ج

میثم صدیقیان
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۲
نجاح محمدعلی تحلیلگر عراقی در پاسخ به سخنان تفرقه افکنانه شبکه سعودی:

«آ‌ن‌ها غلط می‌کنند که این حرف‌ها را میزنند! ما عراقی‌ها خادم زوار امام حسین(ع) هستیم، بالاخص ایرانی‌ها؛

در حالی که عربستان برای ما ماشین بمب‌گذاری شده و انتحاری می‌فرستد، ایرانی‌ها برای ما شهید فرستادند و عراق را در مقابل داعش از سقوط نجات دادند.

عراقی‌هایی زیادی از اهل سنت و حتی مسیحیت به رهبر ایران علاقه دارند، زیرا آیت‌الله خامنه‌ای عراق را از دست داعش نجات داده است
0
0