۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۳
کد خبر: ۶۲۴۱۰۰

مخالفت قاطع کمیته امنیت پارلمان عراق با پذیرش داعشی‌ها

مخالفت قاطع کمیته امنیت پارلمان عراق با پذیرش داعشی‌ها
نماینده پارلمان عراق با اشاره به پیشنهادهای مالی کشورهای غربی به بغداد برای تحویل عناصر خارجی داعش، گفت: حاضر به پذیرششان نیستیم.

به گزارش خبرگزاری رسا، «عبدالخالق العزاوی» عضو کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق امروز چهارشنبه گفت که کشورهای عربی پیشنهادهای مالی وسوسه انگیز و بزرگی را به دولت  بغداد برای استقبال از تندروهای داعش از سوریه داده‌اند.

العزاوی در گفت‌وگو با وبگاه خبری بغداد الیوم گفت: کشورهایی غربی پیشنهادهای وسوسه انگیز مالی بزرگی به دولت عراق داده‌اند تا تندروهای داعش در سوریه را در خاک عراق پذیرا باشد؛ اما رای کمیته امنیت و دفاع پارلمان عراق در رد پذیرش تندروها ثابت است، حتی اگر برای هر کدامشان یک میلیون دلار بدهند.

العزاوی گفت: مخالفت ما از آن جهت است که تندروهای داعش مثل بمب‌های بشری هستند و حضورشان در تعداد بالا منبع نگرانی امنیتی مستمری ایجاد خواهد کرد. بنابراین ما باید آنها را به هر شکلی از مرزهای عراق دور کنیم تا از تکرار سناریوی دردناکی که شهرهای عراق پس از حوادث ژوئن 2014 دچار شد، اجتناب شود.

«فاضل ابورغیف» یک کارشناس امنیتی عراق هم در گفت‌وگو با بغداد الیوم تاکید کرد که آمریکا نمی‌تواند عراق را برای پذیرش عناصر داعش و خانواده‌های بازداشتی آنها نزد نیروهای دموکراتیک سوریه تحت فشار قرار دهد.

وی شمار بازداشتی‌های داعش نزد نیروهای دموکراتیک سوریه  را 75 هزار نفر خواند که از جمله آنها سرکرده‌های برجسته این گروهک هستند و آمریکا نمی‌تواند عراق را برای پذیرش این تعداد یا غیر آن تحت فشار گذارد. بخصوص که عراق  اختیار این کار را دارد.

ابورغیف گفت: عراق در حال حاضر مخالف پذیرش داعشی‌های بیگانه است؛  اما اگر مسئله محدود به پذیرش سرکرده‌های برجسته داعش باشد عراق شاید بتواند منحصرا آنها را بپذیرد.

وی تاکید کرد: قبول یا رد استقبال از سرکرده‌های داعش یا خانواده‌های داعشی‌هایی که در سوریه هستند تصمیمی است که به عهده عادل عبدالمهدی، فرمانده کل نیروهای مسلح است که پیشتر هم مخالفت خود را با پذیرش سرکرده‌های بیگانه داعش اعلام کرده بود و فقط با پذیرش عراقی‌های آنها موافقت داشت.

این کارشناس امنیتی گفت ورود عناصر داعش و خانواده‌هایشان به عراق خطرناک است. بخصوص که آنها از قدرت بالایی برای ساماندهی مجددد گروهک داعش برخوردارند.

عراق از زمانی که ترکیه تصمیم خود را برای انجام عملیات نظامی در شمال و شرق سوریه اعلام کرد با اعزام نیروهای اضافی به مرز با هر گونه نفوذ احتمالی عناصر داعشی مقابله کرده است. در روزهای گذشته اخباری حاکی از امکان انتقال زندانیان داعشی یا خانواده‌هایشان به عراق بود که منابع متعدد عراقی آن را رد کردند.

منبع: فارس
ارسال نظرات