۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۷
کد خبر: ۶۲۴۱۱۷
تولیت مدرسه علمیه مروی:

پروردگار در اولیت خودش یگانه و مطلق است

پروردگار در اولیت خودش یگانه و مطلق است
آیت الله تحریری با بیان اینکه پروردگار در اولیت خودش یگانه و مطلق است، گفت: خداوند عز و جل در ازلیت خودش به الهیت عظمت دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد باقر تحریری تولیت مدرسه علمیه مروی، امروز پیش از آغاز درس اسفار مدرسه علمیه مروی با بیان روایتی از کتاب شریف «توحید صدوق» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: در حدیث چهارم از باب توحید آمده پیامبراکرم(ص) می فرمایند: ستایش مطلق برای خدایی است که در اولیت خودش یگانه است.

وی افزود: مقصود از این سخن آن است که کسی مانند پروردگار اول مطلق نیست زیرا اگر اولیتی برای شیئی باشد نسبی است و ماهیت زمانی و مکانی دارد در حالی که اولیت های زمانی و مکانی مسبوق به عدم و نیستی است.

آیت الله تحریری با بیان اینکه خداوند قبل از وجود خارجی زمان و مکان بوده و اولیت حق تعالی مطلق است، اظهار داشت: خداوند هستی مطلق و قبل از هر چیزی است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: خداوند عز و جل در ازلیت خودش به الهیت عظمت دارد یعنی او ازلی است که هیچ شیئی مانند او و غیر او ازلی نیست ازلیتش بر غیر خودش سلطه دارد.

وی با اشاره به اینکه خداوند عز و جل متکبر است به دلیل جایگاه کبریای و جبروتی‌اش، ادامه داد: مراد از این سخن آن است که که کبیریایی تنها در انحصار پروردگار است؛ البته امکان دارد لفظ متکبرا که در فرازی از حدیث چهارم از باب توحید آمده عطف به وحدانیت باشد.

آیت الله تحریری ادامه داد: به هر حال مرجع از نظر معنا و حقیقت یکی می شود چرا که خداوند عز و جل هم اولیت دارد که معنای اولیت همان ازلیت است و همچنین از نظر حلولی ابتدایی ندارد و اول هر موجودی است./813/پ202/ب1

فاطمه علی آبادی
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۱
اَلسَّلامُ عَلى وَلِىِّ اللَّهِ وَحَبیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى خَلیلِ اللَّهِ وَنَجیبِهِ اَلسَّلامُ عَلى صَفِىِّ اللَّهِ وَابْنِ صَفِیِّهِ
1
0