۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲
کد خبر: ۶۲۴۱۵۷

پیاده‌روی در نخلستان کنار فرات| روایتی از یک موکب در طریق العلما

پیاده‌روی در نخلستان کنار فرات| روایتی از یک موکب در طریق العلما
کنار مسجد کوفه جاده‌ای محلی وجود دارد که انتهایش به کربلا می‌رسد؛ این جاده در سال‌های دور مسیر اصلی پیاده‌روی برای زیارت سیدالشهدا(ع) بوده است.

به گزارش خبرگزاری رسا، عبور از دل نخلستان و قدم برداشتن کنار رود پر آب فرات، خستگی پیاده روندگان را کمتر می‌کند و جذابیت مسیر آنجا بیشتر می‌شود که اهالی منطقه با وجود تنگ دستی مالی، اما با همه دارایی‌شان به استقبال زائر می‌آیند.

بیشتر اهالی منطقه به کشاورزی و دامداری اشتغال دارند و علاوه بر اشجار خرما، درختان انجیر زیادی نیز در این منطقه وجود داشت که میوه‌هایش را برای زائران مسیر چیده بودند و به آنان تعارف می‌کردند.

در دل نخلستان به موکبی می‌رسیم که ایرانی است، ورودی موکب در یک طرف با چای و دمنوش و طرف دیگری با فلافل و میان وعده از زائران پذیرایی می‌شود.

نام موکب «امام مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف» بود که ظاهراً تنها موکب ایرانی در مسیر طریق العلما است.

از ورودی موکب که تعدادی صندلی برای نشستن زائران گذاشته بودند که عبور می‌کنیم به محوطه بازی که اطراف آن نخلستان است می‌رسیم.

در گوشه‌ای از حیات دو فضای سرپوشیده بزرگ برای اسکان زائران ایجاد شده بود که تعدادی زائر مشغول استراحت بودند.

 ساختمانی دو طبقه‌ای در وسط حیاط نیز وجود داشت با دو ستون بزرگ در ورودی‌اش؛ در معماری عراق ستون جلوه و جذابیت زیادی برای مردم دارد و جزء لاینفک ساخت و سازها است.

برپایی موکب ایرانی در طریق العلما

اما چیزی که برایمان تعجب برانگیز بود برپایی موکب ایرانی در دل خانه‌ای از اهالی منطقه بود، موضوع را پیگیر می‌شویم که ما را به مسئول موکب که جوانی سی و چند ساله است معرفی می‌کنند، نامش سید صادق قمی است و از بچه‌های قم.

از او در مورد برپایی موکب در طریق العلما می‌پرسیم که می‌گوید ما به همراه دوستانمان سال‌های زیادی در این مسیر در ایام اربعین حسینی(ع) پیاده‌روی می‌کردیم و این مسیر آب و هوای متعادل‌تری داشته و عبور از نخلستان و رود فرات نیز برای زائران جذاب است.

قمی می‌گوید در سال‌های دورتر این مسیر شلوغ نبود و فقط طلاب و افراد خاصی از این مسیر عبور می‌کردند اما در سال‌های اخیر اشتیاق زائران به خصوص ایرانی‌ها به این مسیر بیشتر شده است.

این خادم حسین(ع) می‌گوید، برای اینکه در این مسیر موکب غیر ایرانی وجود نداشت و اغلب پذیرایی‌ها توسط اهالی روستاهای این مسیر صورت می‌گرفت، تصمیم گرفتیم تا به فکر راه‌اندازی موکبی در طریق العلما باشیم تا برای زائران امکاناتی بهتر فراهم کنیم.

اهالی روستا نیز خانه‌هایشان را برای اسکان زائران در اختیار این موکب قرار داده‌اند

سید صادق می‌گوید، سه سال قبل بعد از دعای عرفه تصمیم گرفتیم برای راه‌اندازی موکب به دنبال مکانی باشیم که چند مکان از جمله حسینیه‌های موجود در مسیر مورد بازدید قرار گرفت که شرایط لازم را نداشتند.

به گفته مسئول موکب امام مهدی(ع) در حین جستجو برای پیدا کردن محلی برای موکب با فردی به نام ابوفلاح از اهالی منطقه نعجه در طریق العلما آشنا شدیم که او در فرودگاه در حال احداث کربلا مشغول بود و وقتی پیشنهاد راه‌اندازی موکب را به او دادیم استقبال کرد و به ما گفت: در طریق الشط یا همان طریق العلما، خانه و زمینی دارم که شما می‌توانید از آن برای برپایی موکب استفاده کنید.

قمی می‌گوید پس از بازدید از محل مورد نظر و بر اساس وعده‌ای که ابوفلاح به ما داد، برخی امکانات از جمله سرویس‌های بهداشتی و حمام کم بود که ۱۳ چشمه دستشویی و ۹ چشمه حمام برای آقایان و خانم‌ها احداث شد.

همکاری ایرانی‌ها و عراقی‌ها در پذیرایی از زائران

خانه ابوفلاح ۵ هزار مترمربع مساحت دارد و شعاری هم که این موکب برای خود انتخاب کرده «اخوان عراقیین و ایرانییون» است و در این موکب همه موارد برای پذیرایی از سوی ایرانی‌ها آماده می‌شود و در اختیار گذاشتن فضای موکب نیز با برادران عراقی است.

بنای موکب ما کارهای فرهنگی است و فضاسازی فرهنگی از ۲۰۰ متر رسیده به موکب آغاز می‌شود

سید صادق می‌گوید بعد از سه سال فعالیت مشترک با برادران عراقی در جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین قرار شد تا حسینیه و زائرسرایی در این مکان احداث کنیم و تمامی هزینه‌های ساخت نیز با ما خواهد بود.

وی می‌گوید، کلیه هزینه‌های مربوط به پذیرایی نیز از سوی بانیان تأمین می‌شود و کسانی که با موکب حضرت مهدی عج الله تعالی فرجه الشریف در طریق العلما آشنا می‌شوند ارتباط خود را با ما قطع نمی‌کنند.

مسئول تنها موکب ایرانی طریق العلما می‌گوید که بنای موکب ما کارهای فرهنگی است و فضاسازی فرهنگی از ۲۰۰ متر رسیده به موکب آغاز می‌شود و علاوه بر اسکان و پذیرایی سه نوبت روزانه از تعداد ۷۰۰ زائر تا پایان اربعین، برنامه غرفه طب اسلامی و استقرار ۹ نفر از طلاب حوزه علمیه قم برای برنامه‌های مختلف مذهبی و فرهنگی داریم.

نکته‌ای که جالب توجه بوده آن است که اهالی این روستا نیز خانه‌هایشان را برای اسکان زائران در اختیار این موکب قرار داده‌اند و خانه‌ها شماره بندی شده و وقتی زائران بیش از ظرفیت حسینیه باشند در این خانه‌ها اسکان داده می‌شوند.

ارتباط این موکب ایرانی و اهالی روستا نعجه در طریق العلما در طول این سه سال گسترده‌تر و عمیق‌تر شده و تمامی کسانی که از این روستا قصد مسافرت به ایران و قم برای زیارت و یا امور پزشکی داشته باشند هماهنگی‌های لازم از سوی بچه‌های موکب برایشان صورت می‌گیرد.

پذیرایی از زائران اربعین در خانه ام محمد

در طریق العما خاطرات زیبایی برای زائران به ثبت می‌رسد، از غسل زیارت در رود فرات گرفته تا اشتیاق کودکان و نوجوانان برای خدمت به زائران.

خانه‌ ام محمد ۵۸ ساله در طریق العلما هم معرف است در پذیرایی، وقتی با او هم کلام می‌شویم می‌گوید که ۴ پسر دارم و سه دختر و از شهر نجف از روز ۵ صفر تا پایان اربعین به این مسیر می‌آییم تا بتوانیم هر روز از زائران پذیرایی کنیم.

پخت نان گرم و پذیرایی فلافل با انواع ترشی و سالاد و دیگر خوراکی‌ها کار هر روزه خانواده‌ ام محمد است و از آنجا که بیشتر زائران عبوری طریق العما ایرانی هستند حتی مداحی انتخابی آنها که از بلندگو پخش می‌شود نیز از مداحان ایرانی است تا زائران به این بهانه هم که شده برای دقایقی در کنار خانه‌اش توقف کنند و از پذیرایی‌هایی که آماده کرده میل کنند.

در طول سال از خریدهای غیر ضروری پرهیز می‌کنیم تا پول بیشتری برای پذیرایی زائران اربعین کنار بگذاریم

از او در مورد نحوه تأمین هزینه‌ها نیز می‌پرسم که در این لحظه اشک در چشمانش حلقه می‌زند و چادر کهنه‌ای که بر سر دارد را نشانم می‌دهد و می‌گوید نگاه کن! این چادری است که من می‌پوشم و در طول سال خرج‌های اضافی را کنار می‌گذاریم و از خریدهای غیر ضروری پرهیز می‌کنیم با بتوانیم پول بیشتری برای پذیرایی زائران سیدالشهدا علیه السلام در ایام اربعین کنار بگذاریم و این کار همه دلخوشی ما است که امیدواریم امام حسین علیه السلام از ما بپذیرد.

آری این عشق به سرور و سالار شهیدان است که انسان‌ها را فارغ از هر رنگ و نژاد و کشوری گردهم آورده و اربعین نقطه اوج ایثار، گذشت و فداکاری شیعه و تابلوی بی بدیل فرهنگ حسینی و عاشورایی است.

محمود لطیف
ارسال نظرات
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
از این خاطره نویسی ها بیشتر منتشر کنید خیلی خوب و دلپذیر بود
0
0