۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰
کد خبر: ۶۲۴۱۷۱
۵۰۰ اتوبوس در انتظار خدمات‌دهی به زائران برگشتی؛

کادر ۶۰ نفره پزشکان یزدی به کربلا اعزام شدند

کادر ۶۰ نفره پزشکان یزدی به کربلا اعزام شدند
با اینکه هنوز سه روز تا اربعین باقی مانده، همچنان شیفتگان اباعبدالله در راه کربلا هستند و تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشور خارج شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا، تنها سه روز تا اربعین حسینی باقی است و با اینکه براساس آمار‌ها بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشور خارج شده‌اند، اما همچنان مرز‌ها شاهد حضور عاشقانی هستند که برای پیوستن به خیل عظیم راهپیمایی کنندگان، لحظه شماری می‌کنند. رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی یزد از اعزام ۶۰ نفر از کادر درمانی استان به همراه ۱۵۰ میلیون تومان دارو به کربلا خبر داده و رئیس ستاد اربعین و معاون امنیتی وزارت کشور هم گفته ۳۰۰ دستگاه خودرو در منذریه برای رفت و برگشت زوار مستقر شده‌اند. این در حالی است که فرماندار خرمشهر هم از انتقال ۲۲۰ اتوبوس و کامیونت از مرز شلمچه به عراق برای تسهیل تردد زوار خبر داده است. از طرف دیگر موج بازگشت‌ها هم آغاز شده و این موضوع آنقدر مهم است که استاندار ایلام اعلام کند مدارس همه مقاطع شهر مهران امروز چهارشنبه ۲۴ مهر و یک‌شنبه و دوشنبه آینده ۲۸ و ۲۹ مهر تعطیل هستند و احتمال این تعطیلی‌ها برای شهر‌های مرزی خوزستان هم وجود دارد.

با اینکه هنوز سه روز تا اربعین باقیمانده، همچنان شیفتگان اباعبدالله در راه کربلا هستند و تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشور خارج شده‌اند. در همین رابطه رئیس ستاد اربعین و معاون امنیتی وزارت کشور هم با تأیید رقم فوق از آمادگی ایران برای کمک‌رسانی به عراق در زمینه حمل و نقل زوار خبر داد. حسین ذوالفقاری که نشستی با هیئت عراقی داشت، با بیان اینکه آماده هستیم تا خودرو‌های خود را جهت کمک به انتقال زائران به عراق اعزام کنیم، گفت: «در این مقطع در برخی از گذرگاه‌ها امکانات حمل و نقلی عراق پاسخگوی زوار ما نبود. بنابر این می‌توانیم به هر میزان که احتیاج داشته باشند خودرو برای کمک در انتقال زوار ارائه کنیم. البته تاکنون ۳۰۰ دستگاه خودرو در منذریه برای رفت و برگشت زوار مستقر است.» حالا با توجه به ایام اربعین حسینی و حجم بالای تردد زائران از پایانه مرزی شهر مهران و شروع بازگشت‌ها به کشور، به دستور استاندار ایلام، تمام مدارس در همه مقاطع صرفاً در شهر مهران برای روز‌های چهارشنبه (امروز ۲۴ مهر) و یک‌شنبه و دوشنبه به تاریخ ۲۸ و ۲۹ مهرماه تعطیل اعلام شد. البته سرپرست آموزش و پروش استان خوزستان هم گفته: «روز‌های پنج‌شنبه، جمعه و شنبه تعطیل رسمی است، اما احتمال می‌دهیم با توجه با موج بازگشت زائران برای تعطیلی چهارشنبه ۲۴ مهرماه و یک‌شنبه ۲۸ مهرماه توسط فرمانداری‌های مرزی، از ما درخواست شود.»

تأمین مایحتاج در خوزستان برای بازگشت زائران

روز گذشته استاندار خوزستان اعلام کرد که از دو مرز خوزستان، یک میلیون و ۱۵۰ هزار نفر تردد کرده‌اند که باید انتظار افزایش این تعداد تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر را نیز داشت. غلامرضا شریعتی که در جلسه ستاد اربعین در شهر خرمشهر حضور داشت با بیان اینکه طبق تجربه سال‌های گذشته افرادی هستند که به دلایل مختلف قصد زیارت در روز اربعین را دارند یا تا الان به هردلیلی قادر به رفتن نشده‌اند که ممکن است موج بیشتری از زائران را به سمت مرز‌ها روانه کند. بنابر این باید برای این شرایط همچنان آماده خدمات‌رسانی بود، گفت: «برای بازگشت در استان خوزستان طبق گزارش عتبات از نظر غذا و اسکان مشکل خاصی وجود ندارد و در صورت لزوم حواله برخی اقلام غذایی به صورت رایگان در اختیار موکب داران قرار داده خواهد شد.» در این جلسه فرماندار خرمشهر هم گفت: «در طول شبانه‌روز گاهی ۱۵۷ هزار نفر از مرز شلمچه راهی عراق می‌شدند که این جمعیت معادل جمعیت خرمشهر است و این افراد نیازمند آب هستند. به همین خاطر علاوه بر آبرسانی شهری ۳۶ تانکر آبرسان در مرز شلمچه در حال فعالیت هستند که هر کدام در طول شبانه سه سرویس آب انتقال می‌دهند، اما با مستمر بودن خدمات‌دهی، میزان آبرسانی همچنان نا کافی است.» کورش مودت درخواست کرد برای رفع کامل مشکل آب در شلمچه خط انتقال جداگانه و ویژه‌ای اجرا شود. وی به ظرفیت پارکینگ شلمچه هم اشاره کرده و ادامه داد: «تاکنون در پارکینگ خرمشهر ۲۷ هزار خودرو پارک شده است و همچنان احتمال افزوده شدن به این تعداد وجود دارد این در حالی است که آمار بیشترین پارک خودرو در پارکینگ شلمچه در سال گذشته ۱۶ هزار خودرو بوده است.» وی انتقال ۲۲۰ اتوبوس و کامیونت از مرز شلمچه به عراق ظرف دو روز را از دیگر اقدامات برای تسهیل تردد زوار عنوان کرد.

پزشکان یزدی در خدمت زائران کربلا

حالا که اوج حضور زائران در شهر کربلاست، حتماً نیاز به خدمات و تجهیزات هم بیش از پیش احساس می‌شود. بر همین اساس رئیس سازمان بسیج جامعه پزشکی استان یزد از اعزام ۶۰ نفر از کادر درمانی استان به کربلای معلی برای خدمت‌رسانی به زائران اربعین خبر داده است. جواد قادری‌اردکانی با اشاره به اعزام یک کادر درمانی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بسیج جهاد دانشگاهی استان به کربلای معلی به فارس گفته: «این تیم متشکل از ۲۰ پزشک فوق تخصص، متخصص و عمومی، ۲۲ پرستار و چند نفر در بخش‌های تزریقات و پانسمان و فیزیوتراپی است.» این مسئول مدت‌زمان حضور این کادر پزشکی در شهر کربلا را شش روز اعلام کرده و خاطرنشان کرد: «کادر درمانی اعزامی تا یک روز بعد از اربعین حسینی خدمت رسانی خواهند کرد که یک محموله دارویی ۱۵۰ میلیونی هم به همراه دارند.»

محمود لطیف
ارسال نظرات