۲۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۶۲۴۱۷۳

مجهزترین بیمارستان صحرایی در مرز خسروی در خدمت زائران

مجهزترین بیمارستان صحرایی در مرز خسروی در خدمت زائران
جمعیت زائران نسبت به سال گذشته آنقدر افزایش چشمگیری داشته که هیچ کس نتواند آن را کتمان کند. از تعداد خروجی‌ها گرفته تا صف‌های بهم فشرده راهپیمایان و موج بازگشت‌ها که جملگی مهر تأییدی بر شکوه و عظمت مراسم اربعین امسال است.

به گزارش خبرگزاری رسا، آنقدر به اربعین نزدیک شده‌ایم که حالا با صد‌ها کیلومتر فاصله از کربلا، می‌توان بوی آن را حس کرد و جاماندگان، خودشان را برای یک راهپیمایی دیگر در کشور آماده می‌کنند. با این حال شور و اشتیاق مضاعف و دو چندانی در دل عاشقان حسینی به وجود آمده است. شور و حالی که آنان را به این راه آسمانی می‌کشاند. نگاهی به مرز‌های ایران، جایی که زائران در حال خروج و پیوستن به خیل عظیم راهپیمایی کنندگان اربعین حسینی هستند نشان می‌دهد تردد مشتاقان سیدالشهدا در مرز‌ها رشد سه برابری داشته است. باز هم مرز مهران شلوغ‌ترین مرز گزارش شده و بر اساس آمار‌ها روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از این مرز تردد می‌کنند، البته آمار‌های ورودی هم نشان از شکل‌گیری موج بازگشت زائران به کشور دارد. هواشناسی از احتمال بارش پراکنده در ایلام خبر داده و مسیر برگشت زوار در تمام محور‌ها با ترافیک نیمه سنگین مواجه است.

جمعیت زائران نسبت به سال گذشته آنقدر افزایش چشمگیری داشته که هیچ کس نتواند آن را کتمان کند. از تعداد خروجی‌ها گرفته تا صف‌های بهم فشرده راهپیمایان و موج بازگشت‌ها که جملگی مهر تأییدی بر شکوه و عظمت مراسم اربعین امسال است.

وزیر اطلاعات که برای بازدید از مرز شلمچه به این منطقه رفته بود هم پیش‌بینی کرد که امسال نسبت به سال قبل، ۲ میلیون زائر بیشتر راهی سفر مراسم اربعین حسینی در عراق شوند. البته حجت‌الاسلام والمسلمین علوی این را هم گفته که با توجه به کسری و کم و کاستی‌هایی که وجود دارد باید مسئولان توجه کنند تا مشکلات را برطرف کنند تا چه در روز‌های باقی‌مانده به اربعین حسینی و چه برای سال بعد در زیرساخت‌ها مشکلی نداشته باشیم و بهتر پاسخگوی زوار امام حسین علیه‌السلام باشیم. بر همین اساس و با در نظر گرفتن جمعیت عظیمی که راهی کربلا شده‌اند امام جمعه موقت کرمانشاه هم توصیه کرده زوار با زیارت کوتاه شرایط را برای حضور دیگر زائران فراهم کنند. آیت‌الله محمد حجتی این پیاده روی را به یک رزمایش عظیم تشبیه کرد و به مهر گفت: این رزمایش می‌تواند جوانان را بیشتر با آرمان‌های اسلام و انقلاب پیوند بزند و توطئه‌های شوم دشمنان را در نطفه خاموش کند و یاس و نا امیدی برای دشمنان در پی‌داشته باشد.

وی با بیان اینکه اصل زیارت اربعین مستحب و رعایت حقوق دیگران واجب است، درخواست کرد: اگر زائران عزیز احساس کنند با ماندن زیاد در این مکان زیارتی حقی از کسی ضایع می‌شود باید در این مکان زیاد توقف نداشته باشند و بلافاصله پس از زیارت به موطن خود برگردند.

مجهزترین بیمارستان صحرایی در خدمت زائران

فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور از خدمات‌رسانی بیمارستان صحرایی مجهز برپا شده در مرز خسروی به زوار اربعین تا بازگشت کامل زوار خبر داد. امیر فرهاد آریانفر، با اشاره به برپایی این بیمارستان توسط ارتش که یکی از مجهزترین بیمارستان صحرایی منطقه و در یک کیلومتری پایانه مرزی خسروی به منظور خدمات‌رسانی به زوار اربعین، به ایسنا گفت: این بیمارستان صحرایی برای خدمات‌رسانی مطلوب به زوار مجهز به دو اتاق عمل، اتاق آی‌سی‌یو، ۶۰ تخت بیمارستانی، داروخانه ودیگر امکانات شده است. وی با اشاره به استقرار ۶۰ پزشک متخصص در حوزه‌های مختلف این بیمارستان ادامه داد: ظرفیت پذیرش بیماران در این بیمارستان به هر تعدادی که مراجعه کنند، وجود دارد. فرمانده قرارگاه عملیاتی ارتش در غرب کشور با بیان اینکه هم اکنون روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ نفر از زوار اربعین از خدمات این بیمارستان صحرایی استفاده می‌کنند، گفت: احتمالاً در موج بازگشت زوار و به دلیل ابتلای زوار به سرماخوردگی و... شاهد حضور بیشتر بیماران در این بیمارستان صحرایی باشیم.

افزایش ترافیک، اما روان در تمام محور‌ها

حالا وضعیت ترافیک در تمام محور‌ها افزایش یافته و به گفته رئیس پلیس راه کرمانشاه، ترافیک محور‌های این استان هم در این روز‌ها نسبت به ایام اربعین سال گذشته افزایش ۷۵ درصدی داشته است.

سرهنگ محمد مرادی با بیان اینکه در حال حاضر پرترددترین محور‌های استان محور حمیل- اسلام آبادغرب، کرمانشاه- اسلام آبادغرب، کرمانشاه- همدان و محور‌های منتهی به شهرستان قصرشیرین است، ادامه داد: «۱۴۰ تیم گشتی محسوس و نامحسوس برای کنترل محور‌های استان به کار گرفته شده است و بیشتر این ظرفیت در حال آمادگی برای کنترل محور‌ها در موج بازگشت است.»

به گفته این مسئول موج بازگشت زوار از امروز شروع می‌شود که به مراتب قوی‌تر از موج رفت خواهد بود، چراکه زوار طی روز‌های متمادی به عتبات عالیات رفته‌اند، اما زمان برگشت آن‌ها بصورت متمرکز و فشرده خواهد بود و بنابر این پیش‌بینی می‌شود با موج به مراتب قوی‌تری در زمان برگشت زوار مواجه شویم. با اینکه موج بازگشت‌ها آغاز شده است، اما هنوز هم گزارش‌ها از مرز مهران حکایت از خروج روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر از این مرز خبر می‌دهند. ناگفته نماند سازمان هواشناسی هم از احتمال بارش‌های پراکنده و وزش باد در ایلام و نوار غربی کشور خبر داده که با توجه به شروع بازگشت زائران به کشور و ادامه‌دار بودن خروج‌ها باید برای این امر و سلامت شهروندان هم تدابیری اندیشیده شود.

محمود لطیف
ارسال نظرات