۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۹
کد خبر: ۶۲۴۲۴۶

گشایش کرسی فقه جعفری و شافعی در دانشگاه اندونزی

گشایش کرسی فقه جعفری و شافعی در دانشگاه اندونزی
مراسم گشایش بخش مطالعات فقه جعفری و شافعی با حضور رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی، در دانشگاه «رادن فتح» اندونزی برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسا، محمد حسین مختاری رییس دانشگاه مذاهب اسلامی به همراه هیئتی روز سه شنبه ۲۲ مهرماه به اندونزی سفر کرد و در جریان این سفر دیدارهای مختلفی از مراکز علمی و دانشگاهی و نشست‌ها و همایش‌های علمی متعددی در این کشور داشت.

افتتاح بخش مطالعات فقه جعفری و شافعی به ابتکار و با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی و سخنرانی محمد حسین مختاری و همچنین رییس دانشگاه رادن فتح اندونزی در این دانشگاه از جمله برنامه‌های این سفر بود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در مراسم افتتاح این بخش به ضرورت پژوهش در زمینه مطالعات تطبیقی و مقارن میان مذاهب اسلامی تأکید کرد و گفت: دانشگاه مذاهب اسلامی در زمینه مطالعات تطبیقی و مقارن پیشگام و سرآمد است و می‌تواند تجربه موفق خود در این زمینه را در اختیار کشورهای اسلامی قرار دهد.

وی افزود: با راه اندازی بخش مطالعات فقه جعفری و امامیه در دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح، دانشگاه مذاهب اسلامی در زمینه راه‌اندازی مطالعات و پژوهش‌های مقارن در اندونزی نیز پیشگام است.

پروفسور محمد شیرازی، رئیس دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح نیز در سخنانی با ابراز خرسندی از راه اندازی بخش فقه جعفری و شافعی به ابتکار دانشگاه مذاهب اسلامی در این دانشگاه از محمدحسین مختاری به خاطر توسعه روابط علمی میان دو کشور قدردانی کرد.

وی افزود: سال گذشته ۱۰ استاد و هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی به اندونزی سفر و جلسات و نشست‌های متعددی برگزار کردند و قدم‌های اجرایی تفاهمنامه دو سال قبل دو دانشگاه را عملیاتی کردند که یکی از بندهای این تفاهمنامه تأسیس کرسی فقه جعفری بود که امروز محقق شد.

رئیس دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح با اشاره به سفر خود به ایران و بازدید از دانشگاه مذاهب اسلامی، گفت: در دیدارها و بازدیدهایی که داشتم، از نزدیک دیدم که کتابخانه بزرگ امام خامنه‌ای سنندج پراست از کتاب‌ها و منابع شافعی و در قم نیز منابع بسیار زیادی از فقه جعفری موجود است که ما در این زمینه نیازمند کمک هستیم و از دانشگاه مذاهب اسلامی به خاطر فراهم‌کردن این بستر تشکر می‌کنیم.

گفتنی است؛ همکاری‌های علمی و پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی در دو سال اخیر با دانشگاه‌ها و مراکز مختلف علمی اندونزی گسترش یافته و تبادلات علمی، برگزاری همایش‌های مشترک و اعزام هئیت‌هایی از اساتید و اعضای هیئت علمی دو دانشگاه توسعه فراوانی داشته است و در همین راستا سال گذشته اتاق همکاری‌های مشترک علمی ایران و اندونزی در دانشگاه مذاهب اسلامی راه‌اندازی شد.

ارسال نظرات