۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۳
کد خبر: ۶۲۴۲۴۹

متمایل شدن سعودی‌ها به روسیه برای ایجاد توازن منطقه‌ای

متمایل شدن سعودی‌ها به روسیه برای ایجاد توازن منطقه‌ای
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: سعودی‌ها به روسیه متمایل شدند تا از ظرفیت این کشور برای ایجاد توازن منطقه‌ای استفاده کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، حسن هانی زاده کارشناس مسائل غرب آسیا در مصاحبه با برنامه بدون خط خوردگی رادیو گفت وگو با بیان اینکه در روزهای گذشته تغییراتی در شطرنج سیاسی منطقه به وجود آمد، گفت: شکست عربستان در یمن پس از چهار سال جنگ و هزینه 300 میلیارد دلاری، موجب شده است این کشور در سیاست های میدانی خود تغییراتی به وجود آورد. همچنین خروج ناگهانی نیروهای آمریکا از شرق فرات در سوریه و حمله ارتش ترکیه به شمال شرق سوریه موجب شده پوتین رئیس جمهور روسیه برای اینکه یک سیاست جدیدی را در خاورمیانه اعمال کند، به عربستان سفر کند.

وی افزود: با توجه به اینکه سعودی ها طی سال های اخیر پس از ریاست جمهوری دونالد ترامپ، به این نتیجه رسیدند که آمریکا نمی تواند هم پیمان قابل اتکا و مطمئنی باشد. آمریکایی ها یک سیاست غیر شفافی در منطقه اعمال کردند که خروج ناگهانی ارتش این کشور از سوریه نمونه همین سیاست غیر شفاف است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با تصریح بر اینکه آمریکایی ها نتوانستند در خلیج فارس یک پشتوانه محکمی برای شش کشور عربی ایجاد کنند، اظهار کرد: این مسئله سبب شد، سعودی ها به روسیه متمایل شوند تا از ظرفیت این کشور برای ایجاد توازن منطقه ای استفاده کنند و در حقیقت سفر پوتین، رئیس جمهور روسیه، برای برقراری رابطه محکم امنیتی، نظامی، سیاسی و اقتصادی با ریاض است. ضمن اینکه ممکن است رئیس جمهور روسیه از جایگاه خود استفاده کند و یک نوع میانجی گری بین تهران و ریاض نیز ایجاد کند.

وی در ادامه به نقش روسیه در سوریه اشاره کرد و گفت: روسیه یک هم پیمان سنتی و نظامی در سوریه تلقی می شود و این مسئله هم در دوران اتحاد جماهیر شوروی و هم در دوران فعلی، وجود داشته است. در حقیقت روسیه همیشه تلاش داشته جای پای خود را در سوریه محکم و پایدار کند و به همین دلیل در طول بحران سوریه، دولت روسیه تمام تلاش خود را به کار برد تا در این کشور امنیت ایجاد کند.

هانی زاده اضافه کرد: حمله ترکیه به سوریه نگرانی هایی هم برای ایران و هم برای روسیه به وجود آورد و به همین دلیل پوتین رئیس جمهور روسیه تلاش می کند یک نوع هم گرایی منطقه‌ای بین کشورهای منطقه ایجاد کند و بهانه برای حضور نظامی آمریکا در خلیج فارس و منطقه به وجود نیاید.

منبع: تسنیم
ارسال نظرات