۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹
کد خبر: ۶۲۴۲۵۸

هاآرتص| همکاری سایبری هکرهای صهیونیست و اماراتی‌ علیه فعالان و مخالفان

هاآرتص| همکاری سایبری هکرهای صهیونیست و اماراتی‌ علیه فعالان و مخالفان
یک شرکت اماراتی با استفاده از هکرهای رژیم صهیونیستی، فعالان حقوق بشر، روزنامه نگاران و مخالفان سیاسی را مورد حملات سایبری و جاسوسی قرار می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری رسا، یک شرکت تکنولوژی اماراتی با استفاده از هکرهای تعلیم دیده در سرزمین‌های اشغالی، حملاتی را علیه روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر انجام می‌دهند.

به نوشته روزنامه «هاآرتص»، شرکت تکنولوژی «دارک مَتِر» که تحت نظر آژانس‌ اطلاعاتی امارات متحد عربی فعالیت می‌کند، از نیروهای تعلیم دیده رژیم صهیونیستی، با حقوق سالانه تا یک میلیون دلار، برای هدف قرار دادن روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر مخالف دولت «ابوظبی» استفاده می‌کند.

دارک متر که یک شرکت امنیت سایبری است، سال ۲۰۱۵ در ابوظبی تأسیس شد و فعالیت رسمی آن دفاع سایبری است. اما خبرگزاری «رویترز» سال جاری میلادی افشا کرد که این شرکت خدماتی نظیر هدف قرار دادن فعالان حقوق بشر در کشورهای غربی را برای آژانس اطلاعاتی امارات فراهم می‌کند.

یک منبع آگاه مشغول در بخش اطلاعات سایبری رژیم‌ صهیونیستی به هاآرتص گفت، دارک متر دفتری در قبرس دارد که برنامه‌نویسان آموزش دیده در سرزمین‌های اشغالی را استخدام می‌کند و «آن‌ها این افراد جوان را با حقوق‌های هنگفت خریده و به قبرس می‌فرستند».

این فرد آگاه گفت: «محققانی را می‌شناسم که با حقوق سالانه نزدیک به یک میلیون دلار تطمیع شده‌اند».

ماه مارس سال جاری میلادی (فروردین ۹۸)، روزنامه «نیویورک تایمز» گزارش کرد که در سال ۲۰۱۷ کمپانی اطلاعات سایبری رژیم صهیونیستی (NSO) با موج استعفای کارکنانش مواجه شد که همگی کهنه‌سربازان نیروهای نظامی این رژیم بودند. NSO یک بارزس خصوصی را به استخدام درآورد تا علت عزیمت این کارکنان به قبرس را مشخص کند.

هاآرتص به نقل از نیویورک‌تایمز نوشت، در نهایت مشخص شد که شرکت دارک متر دفتر دیگری در سنگاپور دارد که این دفتر نیز توسط صهیونیست‌ها گردانده می‌شود.

وزارت جنگ رژیم صهیونیستی از دادن پاسخ روشن به هاآرتص خودداری کرد اما این روزنامه به نقل از پایگاه «مارکت» که توانسته بود با مقامات وزارت جنگ رژیم صهیونیستی مصاحبه کند نوشت: «وزارت دفاع درباره موارد خاص در زمینه سیاست‌های صادرات دفاعی اظهارنظر نمی‌کند و به همین دلیل درباره مجوزهای خاص یا این‌که نام چه کسی در لیست ثبت‌نام قرار دارد صحبت نمی‌کند. در خصوص شهروندان اسرائیلی که خواهان انتقال به شرکت‌های تحت تملک نهادهای اطلاعاتی خارجی باشند، چنین فعالیتی طبق نیازمند مجوز فروش و انتقال است».

هاآرتص همچنین از رویترز نقل کرد، از سال ۲۰۱۴ نیز کارکنان سابق آژانس امنیت ملی آمریکا برای فعالیت در «پروژه ریون» استخدام شدند. دولت امارات مشتری اصلی یا شاید تنها مشتری این شرکت بود. هدف از استخدام این متخصصان، کسب توانایی‌ هک کردن و انتقال ان به افراد محلی به مرور زمان بود.

با این حال کارکنان آمریکایی به‌سرعت نسبت به اهداف و اقدامات پروژه ریون مشکوک شدند زیرا برخی از فعالیت‌های آن شامل نظارت گسترده بر افرادی نظیر روزنامه‌نگاران و فعالان ضد دولتی بود. بزرگترین عملیات این پروژه شامل ایجاد دسترسی به محتوای موبایل‌های «آیفون» صدها تن ازفعالان، افراد مشکوک به تروریست و رقبای سیاسی دولت امارات بود.

بر اساس گزارش رویترز، از جمله کسانی که امارات از آنها جاسوسی کرده «عزمی بشاره» تحلیلگر عرب، «عبدالرحمن الشیال» مدیر اجرایی «العربی الجدید»، «حمد بن ثامر آل‌ثانی» هیأت مدیره شبکه «الجزیره»، «جیزیل خوری» خبرنگار لبنانی شبکه «بی‌بی‌سی»، «عبدالله العذبه» سردبیر روزنامه «العرب»، «فیصل قاسم» مجری برنامه «الاتجاه المعاکس» در الجزیره و «عزام التمیمی» رئیس هیأت مدیره شبکه «الحوار» هستند.

پروژه ریون در سال ۲۰۱۶ به حالت تعطیل درآمد و به کارکنان آن پیشنهاد شد برای دارک متر کار کنند. در گزارش رویترز در این زمینه آمده است، این شرکت روابط نزدیکی با سرویس‌های اطلاعاتی اماراتی داشت و دفتری در ساختمان آژانس اطلاعاتی امارات داشت و به‌عنوان بازوی عملیاتی این نهاد عمل می‌کرد.

شماری از کارکنان آمریکایی تصمیم گرفتند تحت نظر داک متر کار کنند اما عده‌ای نیز از همکاری با این شرکت سر باز زدند زیرا دریافتند برخی اهداف سایبری آن افراد ساکن در آمریکا یا شهروندان آمریکایی هستند.

رویترز در ژانویه گذشته جزئیاتی از پروژه مذکور و استفاده از آن برای جاسوسی از تلفن‌های همراه معارضان اماراتی، هک تلفن‌های برخی فعالان در غرب از جمله روزنامه‌نگاران آمریکایی –که هویت آنها فاش نشده- منتشر کرده بود.

منبع اطلاعاتی هاآرتص گفت:‌ «دارک متر تأسیس شد تا برای اماراتی‌ها همانند رافائل و NSO عمل کند». «رافائل» سیستم دفاعی پیشرفته‌ای است که تحت مالکیت رژیم صهیونیستی قرار دارد.

هاآرتص از رویترز نقل کرد، «فیصل البنای» موسس دارک متر چند بار به سرزمین‌های اشغالی سفر کرده و با مدیران اجرایی امنیت سایبری رژیم صهیونیستی دیدار کرده است.

موتور جستجوگر «گوگل» ماه آگوست امسال (مرداد) وبسایت دارک متر را مورد تحریم قرار داد. گوگل دلیلی برای این اقدام ذکر نکرد اما اعلام کرد مرورگر «موزیلا» نیز یک ماه پیش‌ چنین تصمیمی را اتخاذ کرده است. موزیلا در ایت باره گفته بود «شواهد محکمی» در خصوص عملیات‌های هکری این شرکت در اختیار دارد.

منبع دیگری در دفاع از همکاری صهیونیست‌ها و اماراتی‌ها به هاآرتص گفت: «ارتباطاتی در سطوح مختلف بین [اسرائیل و کشورهای عرب منطقه] وجود داردو اسرائیل نمی‌خواهد آن را با صدای بلند اعلام کند».

این منبع که با مقامات اجرایی دارک متر دیدار داشته است گفت:‌ «آن‌ها افراد تأثیرگذاری هستند و خوشحال می شوم بتوانم با آن‌ها کار کنم. شنیده‌ام که چند اسرائیلی در آنجا کار می‌کنند و با یکی از آن‌ها دیدار داشته‌ام». او تخمین زد حدود ۲۰ صهیونیست برای دارک متر کار می‌کنند.

هاآرتص نوشت، شرکت‌های رژیم صهیونیستی حداقل طی دو قرارداد به اماراتی‌ها تکنولوژی ردیابی فروخته‌اند. در قرارداد اول طرف اماراتی در سال ۲۰۱۶ تکنولوژی ورود به سیستم گوشی‌های آیفون را برای تحت‌نظر قرار دادن فعالان حقوق بشر و «احمد منصور» از مخالفان دولت خریداری کرد. منصور متعاقباً مورد دستگیری و شکنجه قرار گرفت.

یک منبع اجرایی امنیت سایبری دیگر به هاآترص گفت: «تفاوتی اساسی میان فروش [تکنولوژی] به ابوظبی و کار برای آن‌ها وجود دارد. زمانی که شرکتی اسرائیلی محصولی را به کشوری در منطقه می‌فروشد، توانایی‌های آن توسط وزارت دفاع محدود می‌شود اما وفتی که محققی برای کار به آنجا می‌رود، تمام دانشی که دارد با خود می‌برد و محدودیتی برای استفاده از آن وجود ندارد.

رئیس‌جمهور فرانسه آبان ماه ۱۳۹۷ در جریان «مجمع صلح پاریس» همزمان با یکصدمین سالگرد پایان جنگ جهانی اول، بیانیه بین المللی «درخواست پاریس برای اعتماد و امنیت در فضای سایبری» را در حمایت از شهروندان در برابر حملات سایبری منتشر کرد. تا سال گذشته این بیانیه را ۵۱ کشور، ۱۳۰ شرکت و ۹۰ دانشگاه و گروه غیردولتی امضا کردند.

این در حالی است که مقام‌های رژیم صهیونیستی در سال‌های گذشته به صراحت از تلاش این رژیم برای حمله سایبری به زیرساخت‌های ایران صحبت کرده‌اند. «استاکس‌نت» از جمله مشهورترین پروژه‌های رژیم صهیونیستی برای آسیب رساندن به تأسیسات هسته‌ای ایران از طریق آلوده کردن شبکه رایانه‌ای ایران به بدافزار است. این پروژه به صورت مشترک توسط آمریکا و رژیم صهیونیستی راه‌اندازی شد و بعداً رسانه‌های مختلف ابعاد گسترده آن را افشا کردند.

منبع: فارس
ارسال نظرات