۲۶ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۲۴۲۶۵
حجت الاسلام بیگدلی:

باید به دستورات دینی اهتمام داشته باشیم

باید به دستورات دینی اهتمام داشته باشیم
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به احکام دینی و الهی برای هدایت انسان‌ها به سعادت تأکید کرد که باید به دستورات دینی اهتمام داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام زین العابدین بیگدلی استاد حوزه علمیه قم امروز در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه قم که در مصلای قدس برگزار شد، به بیان احکام شرعی پرداخت و با تأکید بر لزوم اهتمام به دستورات دینی گفت: دو نوع غسل واجب و مستحب داریم که 7 غسل واجب محسوب می شود و از این تعداد 3 غسل مخصوص بانوان است.

وی افزود: غسل می تواند بر اثر نذر، عهد و قسم به انسان واجب شود، غسلی که به این واسطه بر انسان واجب می شود به خودی خود واجب نیست بلکه به دلیل نذر، عهد و قسم واجب می شود، انسان با نذر، عهد و قسم می تواند خیلی از کارها را بر خود واجب کند.

حجت الاسلام بیگدلی با بیان این که غسل های مستحب فراوانی وجود دارد، اظهار داشت: از حیث زمان و مکان در مناسبت های گوناگون غسل هایی وجود دارد و از جمله غسل های مستحب که بر آن تأکید شده غسل جمعه است و ترک غسل جمعه مذمت شده است.

وی ادامه داد: برخی از کارها مانند غسل جمعه مستحب هستند اما ترک آن ها مذمت شده است، نماز شب هم مستحب مؤکد به شمار می رود و ترک آن مذمت شده است.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: اگر کسی می داند روز جمعه دسترسی به آب پیدا نمی کند می تواند روز پنجشنبه رجائا نیت غسل کند.

وی عنوان کرد: روز جمعه از طلوع آفتاب تا ظهر غسل جمعه به صورت ادایی است و هرچه به ظهر نزدیک تر باشد ثواب بیشتری خواهد داشت اما بعداز ظهر جمعه نیت مافی الذمه می شود و روزهای بعد از جمعه باید به نیت قضا باشد.

محمد قمین
ارسال نظرات