۲۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۶۲۴۲۹۲
نخست وزیر روسیه:

اروپایی‌ها هم دیگر از سیاست سلطه‌گری آمریکا خسته شده‌ا‌ند

اروپایی‌ها هم دیگر از سیاست سلطه‌گری آمریکا خسته شده‌ا‌ند
نخست وزیر روسیه گفت: تمایل واشنگتن برای تسلط بر جهان، ازجمله بر اروپا آسیب زیادی برجای گذاشته و اروپایی‌ها هم دیگر از این سیاست خسته شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از خبرگزاری «تاس»، دمیتری مدویدیف نخست وزیر روسیه در آستانه سفر خود به پایتخت صربستان، در مصاحبه با یک روزنامه چاپ بلگراد، اعلام کرد که آمریکا تلاش می‌کند تا بر اروپا و از جمله بر منطقه بالکان تسلط پیدا کند و کشورهای اروپایی ازهم اکنون از این سیاست آمریکا آسیب زیادی دیده و دیگر از این خط‌مشی خسته شده‌اند.

مدویدیف گفت: «ایالات متحده آمریکا فقط به دنبال این است تا منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی خود را پیش ببرد و امروزه دیگر این مسئله بر کسی پوشیده نیست که این مسئله پایه و اساس سیاست خارجی واشنگتن را تشکیل می‌دهد و اتهامات وارده به روسیه یا کشورهای دیگر نیز صرفاً در این رابطه مطرح می شوند. این خط مشی آمریکا تاکنون آسیب زیادی به سایر کشورها از جمله متحدین خود واشنگتن در اروپا وارد کرده است. در واقع اصلی‌ترین آسیب در این رابطه به خاطر تمایل آمریکا برای تسلط خود بر همه جهان، ازجمله در اروپا و به خصوص در منطقه بالکان بوده است. ضمن اینکه باید قبول کرد که کشورهای اروپایی هم دیگر از این تمایلات و آرزوهای آمریکا خسته شده‌اند.»

نخست وزیر روسیه در پاسخ به سئوال دیگری تاکید کرد که تمایل ناتو و به‌خصوص آمریکا برای استقرار پایگاه‌های نظامی خود در مجاورت و نزدیکترین مکان به مرزهای روسیه، نمی‌تواند باعث نگرانی مقامات مسکو نشود و روسیه قطعاً به این اقدامات پاسخ سیاسی و نظامی خواهد داد.

وی افزود: «هیچکس تکذیب نمی‌کند که روسیه منافع ملی خود را دارد که به تامین امنیت این کشور مربوط می شود. ما کشور بزرگی هستیم، یک کشور هسته‌ای. و مسلماً تمایل برای ایجاد پایگاه‌های نظامی ناتو و آمریکا در نزدیکی مرزهای ما نمی‌تواند باعث خرسندی ما شود. روسیه همواره به چنین اقداماتی پاسخ سیاسی و نظامی لازم را داده و خواهد داد.»

نخست وزیر روسیه همچنین هشدار داد که تلاش برای جذب کشورهایی که دارای اختلافات سیاسی داخلی هستند به سمت ناتو، اقدامی بسیار خطرناک بوده و عواقب منفی در پی خواهد داشت.

تمایل کشورها برای بهبود روابط با روسیه باید واقعی و همراه با اراده سیاسی لازم باشد

مدویدیف در عین حال یادآور شد که روسیه آمادگی دارد تا روابط برابر و همراه با احترام متقابلی با همه کشورهایی که چنین خواسته‌ای داشته و اراده سیاسی لازم در این باره را نشان می‌دهند، برقرار کند.

نخست وزیر روسیه در پاسخ به این سئوال که پیش بینی وی درباره علائم ارسال شده از سوی برخی کشورهای اروپایی به منظور بهبود روابط با مسکو چیست، گفت: «سئوال اصلی آن است که تمایلات و اولویت‌های واقعی این کشورها کدام است. اگر کشوری خواستار توسعه روابط با روسیه بر اساس همکاری‌های برابر و احترام متقابل باشد، ما برای این کار کاملاً آمادگی داریم. ولی برای تحقق این مسئله، در وهله نخست لازم است تا این قصد واقعی باشد.»

دمیتری مدویدیف همچنین گفت، روسیه و صربستان هیچ اختلاف سیاسی با یکدیگر ندارند، بین دو کشور روابط دوستانه‌ای برقرار بوده و مواضع بسیار نزدیکی درباره مشکلات جهانی، مسائل منطقه بالکان و اروپا وجود دارد.

بلگراد در برخورد با تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه، برای ما ارزش بسیار زیادی دارد. در صربستان قاطعانه گفته شد: ما از این اقدامات حمایت نمی‌کنیم، ما روابط خاصی با روسیه داریم که مبتنی بر تاریخ مشترک و روابط استوار امروزی است و مقامات مسکو نیز بدون تردید، برای این موضع گیری که صربستان به تنهایی در اروپا دنبال می‌کند ارزش بسیار زیادی قائل هستند.»

منبع: تسنیم
ارسال نظرات