۲۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
کد خبر: ۶۲۴۳۶۱

علاقه شدید زوج‌های جوان افغان برای سفر به کربلا

علاقه شدید زوج‌های جوان افغان برای سفر به کربلا
علاقه شدید زوج‌های افغانستانی برای سفر به کربلا افزایش یافته است؛ این جوانان هزینه‌ای را که باید در عروسی‌شان صرف می‌کردند اکنون در سفر به کربلا خرج می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رسا، یک رسم پسندیده که فعلاٌ در بین جوانان افغان رواج یافته است، این است که دخترهای افغان وقتی‌ می‌خواهند با پسری ازدواج کنند، خواست اساسی‌شان از پسر، سفر به کربلا در اربعین حسینی است. در شرایط فعلی افغانستان این به یک سنت تبدیل شده است.

نعمت‌الله ابراهیمی و مرضیه ابراهیمی، یکی از زوج‌های جوان افغان هستند که امسال تصمیم گرفته‌اند به کربلا سفر کنند. آنها، هدف از این سفر را عشق به امام حسین (ع) عنوان می‌کنند.

نعمت‌الله می‌گوید: از روزی که خود را شناخته‌ام، آرزوی سفر به کربلا را داشتم. وقتی می‌خواستم با مرضیه عروسی کنم، او برایم شرط سفر به کربلا را گذاشت. من که سال‌ها آروزی این سفر داشتم، با صد شوق قبول کردم.

او علاوه می‌کند که اگر مرضیه می‌خواست مانند بعضی جوانان دیگر، یک عروسی پرزرق و برق داشته باشد، من مجبور می‌شدم خانه خود را بفروشم و یا برای پیدا کردن مصارف عروسی خود به خارج از کشور سفر کنم.

ابراهیمی تاکید می‌کند: تصمیمی که ما دو نفر گرفته‌ایم با کم‌ترین هزینه و با بهترین روش زندگی خود را آغاز می‌کنیم؛ چون هم به آرزوی خود می‌رسیم و هم مصارف ما کم می‌شود.

او از دیگر جوان‌ها و خانواده‌ها می‌خواهد که برای نهادینه کردن فرهنگ اربعین حسینی تلاش کنند، دست از عروسی‌های پررزق و برق بردارند و به راه امام حسین(ع) بروند.

نکته مهم این‌که تبلیغات منفی که از سوی رسانه‌های غربی مبنی بر پیاده‌روی اربعین حسینی در کشورهای اسلامی به خصوص افغانستان صورت گرفته بود، هیچ تاثیری بر کاهش زائرین نداشت، بلکه باعث افزایش شمار آنان شد.

سیدرضا حسینی (میثم)، مشاور ارشد گردشگری وزارت اطلاعات و فرهنگ و رئیس کمیته ویژه اربعین حسینی گفته است که احتمالا امسال بیش از ۴۰ هزار زائر از افغانستان در همایش عظیم اربعین حسینی (ع) شرکت می‌کنند. این کمیته از ایجاد کنسولگری موقت افغانستان در کربلا (مقابل کنسولگری ایران) برای ارائه خدمات به زائرین نیز خبر داده بود.

رئیس کمیته اربعین وزارت اطلاعات و فرهنگ اظهار کرده بود که خوشبختانه امسال جمهوری اسلامی ایران هم در زمینه صدور ویزا همکاری‌های خوبی را انجام داده است.

حسینی تاکیدکرد که در سال‌های قبل، صدور ویزای ایران منوط به داشتن ویزای عراق بود و بسیاری از زائران نمی‌توانستند از این مرحله عبور کنند، اما امسال کنسولگری‌های ایران و سفارت ایران در یک اقدام نیک، این پیش‌نیاز را برداشته است و زائران ابتدا ویزای ایران را دریافت کرده و بعدا در ایران می‌توانند از طریق مراجعه به سفارت‌ها و کنسولگری‌های کشور عراق در ایران، اقدام به دریافت ویزای مانیفستی کنند.

او با بیان اینکه امسال زائرانی از ولایت مختلف داشتیم، افزود: زائرانی از کابل، مزارشریف، هرات، بامیان، دایکندی، قندهار و هلمند، همه روزه وارد خاک ایران شدند تا از این طریق به سوی کشور عراق و شرکت در همایش اربعین حسینی رهسپار شوند.

در همین حال عزت‌الله رحیمی، رئیس یک شرکت مسافرتی و گردشگری به خبرنگار فارس گفت: امسال نسبت به سال‌های قبل سفارت ایران در کابل سهولت‌های زیادی را برای صدور ویزا ایجاد کرده است.

او با بیان اینکه ده‌ها زوج جوان برای رفتن در اربعین حسینی به کربلا در شرکت او ثبت‌نام کرده‌اند، افزود: با گذشت هر سال، علاقه‌مندی زوج‌های جوان افغان در این سفر معنوی بیشتر می‌شود.

رحیمی خاطرنشان ساخت که شرکت‌های مسافرتی و گردشگری تلاش می‌کنند امکانات لازم را برای زائرین با کم‌ترین هزینه فراهم کنند.

اربعین که از سوی حزب بعث به ویژه صدام، دیکتاتور بغداد، برای سال‌ها تعطیل شده بود و انجام آن مجازات‌هایی در حد مرگ داشت، با سقوط وی در سال ۲۰۰۳ میلادی احیا شد؛ از آن هنگام پیاده‌روی‌های طولانی مسلمانان در مسیر کربلا هر ساله مورد بی‌رحمانه‌ترین حملات تروریستی واقع شده تا شاید مسلمانان را از این حرکت میلیونی بازدارد.

اما دشمن اسلام موفق به این کار نشدند و همه ساله به تعداد زائرین ازکشورهای مختلف جهان افزوده می‌شود. پیاده‌روی به سوی کربلا بزرگ‌ترین حرکت مسالمت‌آمیز است که در تاریخ بشر سابقه نداشته است.

محمود لطیف
منبع: فارس
ارسال نظرات