۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
کد خبر: ۶۲۴۴۳۷
در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد؛

نسخه الکترونیکی کتاب«سیر تاریخی روش تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر»

نسخه الکترونیکی کتاب«سیر تاریخی روش تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر»
کتاب «سیر تاریخی روش تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر» عهده‌دار تبیین استفاده از قرآن در تبیین مفاهیم آیات است.
محمد پهلوانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «سیر تاریخی روش تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر» اظهار داشت: در میان روش‌های تفسیر قرآن، استفاده از قرآن در تبیین مفاهیم آیات، از مهم‌ترین و کارآمدترین روش‌هاست.

وی گفت: این پژوهش عهده‌دار تبیین، درباره این موضوع است که این روش در میان معصومان علیهم‌السّلام و مفسران بزرگ چه جایگاهی داشته است و در طول چهارده قرن چه تحولاتی را پیداکرده و چگونه از آن استفاده‌شده است و اینکه پیدایش چنین عنوانی برای تفاسیر در کدام قرن اتفاق افتاده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: قرآن کریم، آخرین و کامل‌ترین کتاب آسمانی است و آخرین نمونه از وحی بر پیامبران الهی است. سخنی جاودان، پیچیده در لایه‌ها و بطون عمیق که هماره تازگی داشته و برای نیاز همه نسل‌ها پاسخ مناسبی دارد.

وی افزود: روش‌های مختلفی در برداشت مفاهیم آیات در میان مفسران و قرآن‌پژوهان وجود دارد که میزان کارآمدی آن‌ها متفاوت است، اما از دیرباز تفسیر قرآن با استفاده از خود آیات قرآن مورد توجه مفسران و قرآن‌پژوهان بوده و هست.

پهلوانی اظهار داشت: با توجه به اهمیت این شیوه در فهم آیات قرآن و کشف مراد حقیقی خدای عزوجل، ضرورت روشنگری هر چه بیشتر نسبت به این شیوه مشخص می‌شود که برای دستیابی به این منظور واکاوی تاریخی این روش ضروری است.

وی گفت: در طول چهارده قرن که از پیدایش تفسیر می‌گذرد، این شیوه همواره در تفسیر قرآن کاربرد داشته و قرآن‌پژوهان از آن به‌عنوان کهن‌ترین، کارآمدترین، بهترین و متقن‌ترین شیوه تفسیری یاد کرده‌اند؛ اما تفاسیر مستقلی که با این شیوه به تفسیر آیات پرداخته باشد کمتر رونق داشته پس لازم است تحولات این شیوه بررسی شود تا مشخص شود.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: این شیوه روش اصلی تفسیر معصومان (ع) بوده است؛ ایشان بر استفاده از این روش تأکید داشته اند، اما در طول تاریخ مفسران دیدگاه‌های متفاوتی داشته و کمتر از آن استفاده می‌کردند؛ علت این امر با بررسی سیر تاریخی تفسیر قرآن با قرآن مشخص خواهد شد.

وی به معرفی کتاب «سیر تاریخی روش تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر» پرداخت و افزود: این کتاب نوشته خدیجه جواهری موحد است که در معاونت پژوهش مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران تهیه شده و در مرکز نشر هاجر به چاپ رسیده است.

پهلوانی افزود: کتاب «سیر تاریخی روش تفسیر قرآن با قرآن از بعثت تا عصر حاضر» با ۱۸۱ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۷ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

وی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش
مهدی فلاحی
ارسال نظرات