۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۶۲۴۴۳۸
یادداشت؛

شمه ­ای از جامعه موعود

شمه ­ای از جامعه موعود
اربعین تجلی تکامل اهداف سیدالشهدا است، مگر غیر از این است که تشکیل امت واحده از اهم آن اهداف است، و اربعین چه زیبا شمه­‎ای از امت واحده را به رخ جهانیان می­‎کشاند.

باشگاه نویسندگان حوزوی خبرگزاری رسا، داود موذنیان

در روزگاری که مردم درون جوامع اقتصاد محور و کالایی شده خویش محبوس شده­‎اند، اربعین هر ساله به مثابه یک ناهمگون زمان را تعلیق می­‎کند و به دنیای از خودبیگانه و اقتصاد محور و کالایی شده‌ی امروز «نه» می‎گوید و از دل این اجتماعات سرباز می­‎زند تا شاید مردم را به یاد جامعه‌ای بیاندازد که به بشریت وعده داده شده است، همان جامعه­‎ای که مردم برادرانه لقمه­‎هایشان را شریک و دست در جیب هم دارند. اربعین صادقانه شهادت می­‎دهد که این جامعه موعود وهم و خیال و دور از باور و ممتنع نیست بلکه قابلیت ظهور دارد کما اینکه هر ساله شمیمی از آن مردم را مدحوش خویش کرده و حدود و مرز‌ها را فرو می­ریزد و قواعد دنیای کالا محور را فرو می­‎پاشد و با صدای رسا ندا دهد که این جوامع شماست که نامتجانس با جامعه اصیل اسلامی است و نیز ندا دهد: «بقیه الله خیر لکم».

لسان از بیان زیبایی­ ها و عظمت اربعین قاصر است و تنها می­‎شود گفت مردم در هر سال به برکت حسین عزیز، مرتبه نازله‎­ای از جامعه مهدوی را مشاهده می­‎کنند که هیچ جامعه شناسی با معیار‌های جامعه شناسی غربی نمی‎­تواند آن را درک کند.

اربعین تجلی به تکامل رسیدن و به کمال رسیدن اهداف سیدالشهدا است، و مگر غیر از این است که تشکیل امت واحده از اهم آن اهداف است، و اربعین چه زیبا و دلربا شمه­‎ای از امت واحده را به رخ جهانیان می­‎کشاند و کثرت‌ها را مبدل به وحدت می­‎کند و اختلاف زبان‌ها و فرهنگ‌ها را از میان برمی­‎دارد و مرز‌ها را می‎شکافد و باعث می‌شود انسان هم رنگ با امام شود؛ که در حقیقت همرنگ با خدا شده و مظهر آیه «صبغه الله و من احسن من الله صبغه»، چراکه انسان کامل مظهر و آینه تمام نمای خداست.

 اربعین یک پیام والا است و آن، هم صدا شدن و هم نوا شدن با حجه الله الاعظم و یک مانور برای دوران ظهور. در واقع مردم در اربعین سعی می­‎کنند متجلی به صفات امام شوند و سخاوت، کریمیت، رحمانیت و ... را در خود تقویت کنند تا به امام نزدیک شوند؛ و این همان تعبیر حکیمانه رهبری در مورد اربعین است که فرمود «این جاذبه مغناطیس حسینی است». وقتی آهن در حوزه مغناطیس یک آهن ربا قرار بگیرد، خود نیز به آهن ربا تبدیل می­‎شود. حوزه مغناطیس ولایت امام هم اینگونه است. هر کس در حوزه مغناطیس ولایت امام قرار بگیرد، خودش هم همان خصوصیات را پیدا می‌کند؛ و در یک کلام، اربعین یک مکتب فکری است در قلوب عدالتخواهان و حق طلبان جهان که قدم‌های جاماندگانی که تاب و تحمل نشستن در خانه را ندارند بر آن گواهی می­‎دهد و دیری نباشد که این مکتب به جهانیان از هر کیشی صادر شود هرچند اصحاب قدرت و اربابان رسانه آن را سانسور کنند، «وَقُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقًا»./918/ی703/س

ارسال نظرات