۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۴۹
کد خبر: ۶۲۴۵۵۶
به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی؛

نسخه الکترونیکی کتاب «خمس، چالش ها و راهکارها» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «خمس، چالش ها و راهکارها» منتشر شد
کتاب «خمس، چالش ها و راهکارها» دربردارنده دو بخش نظری (کتابخانه‌ای) و عملی (میدانی) است و با نقد سیستم توزیع خمس به روش مشهور و سنتی، راهکار جدیدی ارائه شده است.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «خمس، چالش ها و راهکارها» اظهار داشت: یکی از منابع مهم مالی در نظام اسلامی و در فقه شیعه «خمس» است؛ از این ‌رو به جاست که نقش آن در تحقق عدالت اقتصادی روشن و ابعاد گوناگون آن، ارزیابی شود و از منظر سازگاری با دیگر تعالیم دینی مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: این پژوهش دربردارنده دو بخش نظری (کتاب‌خانه‌ای) و عملی (میدانی) است. در بخش نخست با طرح دلایل و چالش‌های مربوط به منابع و مصارف خمس، نظر فقها با استفاده از ابزارها و روش فقهی ارزیابی شده است. بحث‌ ها و پرسش‌های محوری‌ای که در این تحقیق با بهره‌گیری از منابع فقهی ـ اقتصادی و پرسشنامه (تحقیق میدانی) مطرح شده به قرار ذیل است: دامنه منابع خمس و چالش‌های آن کدام است؟ بررسی دلایل موافقان و مخالفان خمس در عصر غیبت، و این‌که آیا خمس، جزء منابع مالی دولت و در قالب مالیات اسلامی قابل طرح است، یا ملک اختصاصی گروه‌های طبقاتی و قومی به ویژه‌ای می‌باشد؟

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در این پژوهش، با نقد سیستم توزیع خمس به روش مشهور و سنتی، راهکار جدیدی ارائه شده است. بر فرض که خمس، مالیات اسلامی باشد، آیا از نظر حجم درآمد، قابل رقابت با مالیات بر درآمد است؟ خمس از نظر اثرات و پی‌آمدهای اقتصادی و تأثیرگذاری بر توزیع دوباره درآمد آیا می‌تواند کارایی لازم را داشته باشد؟ برای بررسی کارکرد عملی خمس و امکان جای گزینی خمس با مالیات بر درآمد، کار میدانی انجام گرفته؛ نمونه‌گیری از جامعه آماری (شهر مشهد)، تهیه پرسشنامه و پر کردن آن به روش پیمایشی و تجزیه و تحلیل آن به روش تحقیقات آماری.

وی افزود: در این مرحله، با رعایت معیارهای علمی، تلاش شده که سطح سواد و درآمد خمس‌دهندگان مشخص شود بر پایه آن می‌توان به این پرسش‌های اصلی پاسخ گفت: آیا میان تئوری و کارکرد خمس، رابطه معناداری وجود دارد؟ آیا پرداخت کنندگان خمس، گروه‌های پر درآمد جامعه‌اند تا توزیع درآمد و ثروت بهبود یابد و به تحقق عدالت اجتماعی بینجامد؟ یا این‌که رابطه معناداری میان خمس دهی و درآمد به دست نمی‌آید؟

پهلوانی به معرفی کتاب «خمس، چالش ها و راهکارها» پرداخت و اظهار داشت: این کتاب نوشته گروهی از محققین است که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی گفت: کتاب «خمس، چالش‌ها و راهکارها» با ۷۹۴ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۸۶ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است. /ن ۶ ت ۳۰۲/ش

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره مند شوند./822/

مهدی فلاحی
ارسال نظرات