۰۱ آبان ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۶۲۴۵۵۷

نسخه الکترونیکی کتاب «نگرشی تاریخی بر جایگاه مصلحت در فقه امامیه» منتشر شد

نسخه الکترونیکی کتاب «نگرشی تاریخی بر جایگاه مصلحت در فقه امامیه» منتشر شد
نسخه الکترونیکی کتاب «نگرشی تاریخی بر جایگاه مصلحت در فقه امامیه» به همت پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در قالب کتابخوان همراه پژوهان منتشر شد.

محمد پهلوانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به آماده سازی نسخه الکترونیکی کتاب «نگرشی تاریخی بر جایگاه مصلحت در فقه امامیه» اظهار داشت: بررسی مصلحت انسانی به عنوان یک اصل یا منبع حقوقی در علم فقه، به ویژه فقه اهل سنت، سابقه کهنی دارد.

وی گفت: در نگرشی عمومی بر تعالیم اسلامی، همان گونه که در علم کلام نیز تأکید شده است، احکام اسلامی تابع مصالح مردم بوده و از همین رو، مصلحت در فرآیند استنباط و اجرای احکام در علم فقه نیز، به نحوی از انحا، مورد توجه بوده است.

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: گرایش به مصلحت، هر چند در مذاهب گوناگون یک سان نبوده، از نظر روش‌ شناسی فقهی، پایه‌های آن به اشکال مختلف و عناوینی چون: استصلاح، مصالح مرسله، عرف و... آن در منابع اصولی بحث شده است.

وی افزود: از نتایج بارز رویکرد به مصلحت در محافل فقهی اهل سنت، بسط قاعده تغییرپذیری احکام بر مبنای مصلحت و نیز تحول در وضع احکام در حوزه تصمیمات حکومتی و امور اقتصادی است.

پهلوانی اظهار داشت: عمومات شرعی ـ از قبیل اقامه قسط ـ در مرحله اجرا، با توجه به شرایط زمانی و مکانی و بر وفق تفاوت عرف‌ها، مصادیق متفاوت خواهند داشت که تشخیص مصالح در تعیین این مصادیق، نقش اساسی دارد.

وی گفت: در دوران جدید، اصل مصلحت مورد توجه فقیهانی قرار گرفته است که در پی اصلاحات قانونی بوده تا نیازهای جدید و روزافزون جوامع اسلامی را برآورده سازند؛ برای مثال، محمد عبدُه، شریعت را معادل حقوق طبیعی تلقی کرده و خواستار بهره‌گیری از عقل به عنوان پایه‌ای برای تفسیر فقهی شده است. در پی این تفکر، محمد رشید رضا در رساله‌ای با عنوان «الخلافه و الولایه العظمی»، به تفسیر شریعت براساس مصلحت و ضرورت پرداخت و همانند طوفی عبادات را از معاملات تفکیک نمود

مدیر فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به معرفی کتاب «نگرشی تاریخی بر جایگاه مصلحت در فقه امامیه» پرداخت و تصریح کرد: این کتاب نوشته علی تولایی است که در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی تهیه شده و در انتشارات بوستان کتاب به چاپ رسیده است.

وی افزود: کتاب «نگرشی تاریخی بر جایگاه مصلحت در فقه امامیه» با ۲۴۰ صفحه به زبان فارسی در سال ۱۳۹۸ منتشر شده و به تازگی اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی این کتاب را به صورت کتاب الکترونیکی و در قالب کتابخوان همراه پژوهان با قابلیت اجرا در سیستم عامل اندروید، ویندوز و iOS منتشر کرده است.

پهلوانی درباره خرید نسخه الکترونیکی این کتاب اظهار داشت: علاقه‌مندان برای دریافت نرم افزار این کتاب می‌توانند به نشانی اینترنتی کتابخوان همراه پژوهان به آدرس www.pajoohaan.ir مراجعه کرده و با خرید نسخه الکترونیکی این کتاب، از مطالب آن بهره‌مند شوند. /۸۲۲/ت ۳۰۲/ش

 

مهدی فلاحی
ارسال نظرات